Jump to content

chassinummer


laxkungen

Recommended Posts

Hej!

Har en 07:a där jag letar lite info angående bilen chassinummer. På min gamla 66:a så hittar man lätt detta men det verkar inte lika lätt på min 07:a. Någon som har litet tips??

Link to comment
Share on other sites

Chassinumret, VIN-numret alltså, syns i nedre hörnet på framrutan på förarsidan. Info om det bör också vara instansat på din bil om den är regbesiktigad i Sverige, tex på ett av fjäderbenstornen eller på chassit under mattan i bagaget. Du hittar det också i text om du går in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ .

Link to comment
Share on other sites

Du finner också ett nummer i handskfacket snett upp i framkant när du öppnar luckan. Hoppas det är samma på alla ställen så du inte som jag råkat ut för ett litet bedrägeri :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

Du finner också ett nummer i handskfacket snett upp i framkant när du öppnar luckan. Hoppas det är samma på alla ställen så du inte som jag råkat ut för ett litet bedrägeri :( :( :(

Vad hände dig och vet du varför de mörkade numret??

Link to comment
Share on other sites

Kanske var lite otydlig med vad jag menade. Jag vill bara tyda bilens tillverkningsnummer (1ZVFT85H675227007) och undrar var jag kan hitta det på ett enkelt sätt?

Link to comment
Share on other sites

Information Struktur Exempel Anm.

Årsmodell **** 1999 Avser modellåret vilket inte nödvändigtvis är tillverkningsdito

Tillverkningsår **.**** 09.2001 Avser alltid när bilen är tillverkad oavsett modellår

Chassinummer 1/ XXXX* SB53* Börjar med SB53 och tecknen efter är oväsentliga

Chassinummer 1/ *XXXXXX *002332 Slutar med 002332 och tecknen innan är oväsentliga

Chassinummer 1/ ***XX* ***3B* De 3 första tecknen samt 6:e till 14:e är oväsentliga

Chassinummer 1/ ***XX*X* ***3B*3* De 3 första tecknen, 6:e samt 8:e till 14:e är oväsentliga

Motornummer etc. *XXXXX *01222 Samma uppbyggnad som chassinummer

Till -**.**** -03.1999 Till och med mars 1999 (tillverkningsår)

Från **.****- 04.1999- Från och med mars 1999 (tillverkningsår)

Mellan ****-**.**** 1999-05.2002 Från årsmodell 1999 till och med maj 2002 (Årsmodell t.o.m. tillverkningsår)

1/ * används som utfyllnad vid oväsentliga tecken eller för att markera att aktuellt nummer börjar eller slutar med angivet nummer, se exempel. Viktigt är

att det alltid finns angivet början eller slutet på aktuellt chassi/motornummer, t.ex. att det inleds med * och därefter tecknen (*122100) så är det de

sista tecknen som anges i chassi/motornumret.

Uppbyggnad av anmärkning sker i följande prioriteringsordning:

Årsmodell/tillverkningsmånad, unik info fordonet, chassi/övriga id-nummer, unik info produkten, övrigt

Link to comment
Share on other sites

Byt ut vinnr mot ditt eget

Janne

Jag provade med det men det funkade inte. Men, men, en kul grej bara om det hade gått att se...

Link to comment
Share on other sites

Skriv erat chassi nr här så kan jag prova från min dator kan ha med webbläsarn o göra.

Du hade rätt, det berodde nog på webläsaren; innan provade jag från Ipad och det funkade inte men på annan dator med Google Chrome funkar det. Jättebra - tack för tipset!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...