COCS June 14, 2012 Report June 14, 2012 Hittade den här tabellen över olika däckdimension på Internet. Kan ju vara bra när man skall köpa nya däck till sin pärla.LÄNK:http://www.nzmustang.com/techdata/wheels_&_tyres.htmSjälv är jag dock ändå lite undrande vad jag skall ha för däck på en 1967 cab = däck som är ungefär samma storlek motsvarande original? Har kollat runt på forumet, men hittar olika bud:195 / 70 / 14205 / 70 / 14215 / 70 / 14Ngn som har förslag…Mvh CS Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 14, 2012 Report June 14, 2012 Hej, här är jag igen.För att få däck på fälg att efterlikna gammla original så är detsvårt om man vill ha moderna däck:confused:.Skall du ha däck som skall ha nya tiders funktion men se äldreut så skall du använda 215 75 14 eller kanske 225 75 14, profilen75 ger ett mer 60tals utseende och ger också nästan rätt omkretsmot det gamla diagonal däcket:cool:.Annars tillverkas och säljs faktiskt den gammla originaltypen idag,men dessa är mest för de som är kalenderbitare som då också vill ha rätt stuk på däck. Citera
fast66 June 14, 2012 Report June 14, 2012 Lasses förslag ger i min mening ett lite för fett utseende - 60-talets däck var höga men smala. Till 65/66/67 (289 som du har) var det 6.95/14 som var standard. Om man jämför denna dimension i däckkalkylatorer så blir det 195/75/14 eller 205/70/14 som ger exakt samma diameter och omkrets. 195 däclet är en tum bredare än original, 205 ännu bredare.Har själv åkt på Good Year diagonalare i 10 år (nyproducerade) och det är lite känsligt att korsa de vita linjerna, men med korrekt framvagnsinställning funkar det. Däcken är dessutom tystare än radial - men man hör mer ljud från hjulupphängningarna. Dina cabbar är väl C-kodade och inte så "vassa" - med taket nere så blir det mest glida (antar jag) ... ;-) Citera
COCS June 15, 2012 Author Report June 15, 2012 Tack för svar!På min 67:a sitter det nya Styled Steel Wheels och nya radialdäck 195 / 75 / 14 och det ser OK ut, funkar bra, men lite smalt utseende.På min 66:a sitter det diagonaldäck som är gamla och smala, jag kunde inte se vad det står på dom, för bilen stod inte hemma igårkväll.205 / 70 / 14 har jag sett att flera har, så det är nog ett bra val om man vill hålla sig nära originalet och få lite bredare.Det är väldigt stor skillnad mellan diagonaldäckens beteende och radialdäcken. Som du säger är det jobbigt när man hamnar på vita linjerna eller kör på en väg där det liksom blivit insjunkna spår i vägbanan.Det stämmer att jag har vanlig 2-ports 289 och kör sällan över 70 km/h.Även jag har märkt att kör man långsamt med cab nere, så 'rullar' diagonaldäcken väldigt tyst och det är en skön känsla :-) Citera
COCS June 18, 2012 Author Report June 18, 2012 Nu har jag beställt ett däck. 195 / 75 / 14 var omöjligt att få tag på hos en däckfirma i Göteborg, men 205 / 70 / 14 gick bra.Det skiljer bara 5 mm i diameter (2,5 mm på varje sida) från exakt original diameter.Jag skall ha däcket till min nya fälg för reservhjulet. Citera
Recommended Posts