Jump to content

Recommended Posts

Hittade den här tabellen över olika däckdimension på Internet. Kan ju vara bra när man skall köpa nya däck till sin pärla.

LÄNK:

http://www.nzmustang.com/techdata/wheels_&_tyres.htm

Själv är jag dock ändå lite undrande vad jag skall ha för däck på en 1967 cab = däck som är ungefär samma storlek motsvarande original? Har kollat runt på forumet, men hittar olika bud:

195 / 70 / 14

205 / 70 / 14

215 / 70 / 14

Ngn som har förslag…

Mvh CS

Hej, här är jag igen.

För att få däck på fälg att efterlikna gammla original så är det

svårt om man vill ha moderna däck:confused:.

Skall du ha däck som skall ha nya tiders funktion men se äldre

ut så skall du använda 215 75 14 eller kanske 225 75 14, profilen

75 ger ett mer 60tals utseende och ger också nästan rätt omkrets

mot det gamla diagonal däcket:cool:.

Annars tillverkas och säljs faktiskt den gammla originaltypen idag,

men dessa är mest för de som är kalenderbitare som då också

vill ha rätt stuk på däck.;)

Lasses förslag ger i min mening ett lite för fett utseende - 60-talets däck var höga men smala. Till 65/66/67 (289 som du har) var det 6.95/14 som var standard. Om man jämför denna dimension i däckkalkylatorer så blir det 195/75/14 eller 205/70/14 som ger exakt samma diameter och omkrets. 195 däclet är en tum bredare än original, 205 ännu bredare.

Har själv åkt på Good Year diagonalare i 10 år (nyproducerade) och det är lite känsligt att korsa de vita linjerna, men med korrekt framvagnsinställning funkar det. Däcken är dessutom tystare än radial - men man hör mer ljud från hjulupphängningarna. Dina cabbar är väl C-kodade och inte så "vassa" - med taket nere så blir det mest glida (antar jag) ... ;-)

Tack för svar!

På min 67:a sitter det nya Styled Steel Wheels och nya radialdäck 195 / 75 / 14 och det ser OK ut, funkar bra, men lite smalt utseende.

På min 66:a sitter det diagonaldäck som är gamla och smala, jag kunde inte se vad det står på dom, för bilen stod inte hemma igårkväll.

205 / 70 / 14 har jag sett att flera har, så det är nog ett bra val om man vill hålla sig nära originalet och få lite bredare.

Det är väldigt stor skillnad mellan diagonaldäckens beteende och radialdäcken. Som du säger är det jobbigt när man hamnar på vita linjerna eller kör på en väg där det liksom blivit insjunkna spår i vägbanan.

Det stämmer att jag har vanlig 2-ports 289 och kör sällan över 70 km/h.

Även jag har märkt att kör man långsamt med cab nere, så 'rullar' diagonaldäcken väldigt tyst och det är en skön känsla :-)

Nu har jag beställt ett däck. 195 / 75 / 14 var omöjligt att få tag på hos en däckfirma i Göteborg, men 205 / 70 / 14 gick bra.

Det skiljer bara 5 mm i diameter (2,5 mm på varje sida) från exakt original diameter.

Jag skall ha däcket till min nya fälg för reservhjulet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...