Jump to content

Shaker 500 stereo?


BamZe

Recommended Posts

Tjenare!

Har idag gett mig på att koppla in en annan stereo med 7" skärm i bilen.

Tänkte kolla om de är någon som gjort detta innan ? Eftersom de inte fanns

någon iso kontakt att koppla in så fick jag klippa i kablarna i bilen.

Efter lite om och män så hittade jag ett kopplings schema på nätet på hur

man skulle koppla. Men jag får ingen fart i högtalarna i dörrarna och är

lite osäker på hur man ska göra.

Är de någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig. Jag är ingen

hajjare på de här med scheman. Så de är kanske bara så att ja missat ngt.

http://www.flickr.com/photos/revel8or/5312917012/sizes/l/in/photostream/

Som ni ser på bilden så har jag kopplat in allt i J1 kontakten. De va typ plus och minus

till Vä+Hö och Bak+Fram högtalare. Sen plus och minus till stereon. Sen dom andra två

kontakterna har jag inte rört..

Oj hoppas de är nån som förstår sig på min gojja..

Tack på förhand

// BamZe

*Ps* Mustang GT -05 med Shaker 500 system *Ds*

Link to comment
Share on other sites

Hej

kort svar från telefonen.

Det finns iso kontakter på ebay.

Sen finns det en avancerad digital box från pac audio som ficxar alla signaler rätt. Tex backsignal, remote till stegen osv. Jag använder den. Dyr!

Om du inte använder digitaladiton måste du sköta remote på slutstegen med 5v då ford inte använder 12v som eftermarknadsstereos gör. Alltså en diod som du sätter på sladden så den sänker spänningen från 12V till 5V annars kommer det spraka i högtalarna när stereon startar.

Skriver mer när jag kommer till en riktig dator.

Link to comment
Share on other sites

Som Linde skriver finns det en iso som är gjord för detta. Dock inte här hemma.

Om du söker här på forumet kommer du hitta en del info om detta.

Jag bytte ut alla högtalare och stereo, skippade originalstegen helt å kör med eftermarknads steg.

Link to comment
Share on other sites

Som Linde skriver finns det en iso som är gjord för detta. Dock inte här hemma.

Om du söker här på forumet kommer du hitta en del info om detta.

Jag bytte ut alla högtalare och stereo, skippade originalstegen helt å kör med eftermarknads steg.

Tjenare!

Jag ska försöka hitta lite på Ebay då och se om de går att byta de nu när jag klippt kontakten redan.

Men alltså har jag slutsteg inbyggt i bilen då ? Har noll koll :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

kort svar från telefonen.

Det finns iso kontakter på ebay.

Sen finns det en avancerad digital box från pac audio som ficxar alla signaler rätt. Tex backsignal, remote till stegen osv. Jag använder den. Dyr!

Om du inte använder digitaladiton måste du sköta remote på slutstegen med 5v då ford inte använder 12v som eftermarknadsstereos gör. Alltså en diod som du sätter på sladden så den sänker spänningen från 12V till 5V annars kommer det spraka i högtalarna när stereon startar.

Skriver mer när jag kommer till en riktig dator.

Tjenare!

Tack för ditt svar, du får gärna berätta lite mer om hur och vad du gjort.

Gärna en länk till ebay oxå om du har en sådan liggande :)

Fridens liljor!

// bamze

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Jag ska försöka hitta lite på Ebay då och se om de går att byta de nu när jag klippt kontakten redan.

Men alltså har jag slutsteg inbyggt i bilen då ? Har noll koll :)

Ja de går även att du va lite snabb med att klippa :)

Ja, du har två steg. ett till vadera dörr. Alltså till dom större som sitter längre ner. Dom två övre går direkt till stereon.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

ISO KABLAGE

post-1-144839196122_thumb.jpg

Bild på ISO-kablage och ram till stereon. Köptes på Ebay.

Kabeladapter för anslutning till bilens orginal system (Shaker 1000), utan att man ska behöva klippa i några orginal kablar.

Det som är viktigt är att veta att vanliga eftermarknads slutsteg har en remote spänning på +12V medans Mustangerna har +5V.

Så man måste alltså sänka stereons spänning från +12V på remotekabeln till +5V. Finns på Kejll & Co minns dock inte artnr. Om man inte gör detta kommer det bli ett "plopp" varje gång man slår på stereon och slutstegen slår till.

PAC-AUDIO Dosa istället för ovan ISO-kontakt

post-1-144839196101_thumb.jpg

Inga konstigheter överhuvdtaget.

Från början beställde jag en helt vanlig kabel för anslutning utav eftermarknadsstereo till mussen och shaker 1000 systemet.

Kostnad 150kr med frakt från ebay.

Den fungerade bra också men shaker slutsteget ger +5V ut till remote på slutsteget. En eftermarknadsstereo ger +12V. Vilket gör att det blir ett rejält ploooop när bilen slås på.

Detta fixar man med en regulator från 12-5V. Enkelt! Typ 20kr Kjell & Co. Har skrivit en liten guide i 05+ forumet om detta.

Jag märkte dock att för att få alla funktioner tex när backen läggs i, dimmern till instrumentljuset, bilens hastighetssignal osv så behövdes en lite dyrare kabel eller en del pill i elsystemet!

Jag valde en dyrare kabel, närmare bestämt från Pacific Accessory Corporation aka PAC.

Jag beställde denna kabel: C2R-FRD1 ( Länk ).

Kostar ca $80 + frakt och ev tull/moms. Köpte från ebay leverans inom 7 dagar.

Denna kabel sköter allting! 5V till slutstegen tex så du behöver ingen regulator för att sänka spänningen.

MEN den gör tyvärr inte allt endå (alltid ska det vara något! Men nu har jag ju forskat fram allt åt er! :) ). Om du har Shaker 500 / 1000 så kommer stereon starta om eller dina musik kommer göra pauser om du inte monterar en diod på utgången från PAC modulen mot slutstegen (detta inträffar när du spelar på rejält och basen går ordentligt!). Så ingen ström kan komma bakvägen från slutstegen till PAC modulen. Mycket enkelt ingrepp! Diod 20kr, löda och krympslang! Slutstegen har nämligen en funktion att skicka ut en ström på remote ledningen tillbaka till stereon för att försöka säga nått. Men PAC modulen klarar inte av denna och startar om. Typ så kan man förklara. Det är dock inget som är fel utan det är så det fungerar. På med Dioden sen är det bara att poppa. Min diod klarar 50V och det ska väl inte kunna skickas :)

post-1-144839196115_thumb.jpg

Annan länk till inlägg på forumet angående +5V till stegen: http://mustangclubsweden.org/showthread.php/14050-Guide-Allm%C3%A4n-information-ang%C3%A5ende-SHAKER-500-1000-med-eftermarknads-stereo

ISO-kontakt: http://www.ebay.com/itm/PREMIUM-SOUND-SYSTEM-W-AMP-INTEGRATION-CAR-STEREO-RADIO-FACTORY-WIRING-HARNESS-/360440702561?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AFord%7CModel%3AMustang%7CYear%3A2005&hash=item53ebf0a661&vxp=mtr#ht_4044wt_1163

PAC-Audio: http://www.ebay.com/itm/PAC-C2R-FRD1-RADIO-REPLACE-HARNESS-FORD-LINCOLN-MERCURY-/200769886721?pt=US_Wire_Harnesses&hash=item2ebed15a01#ht_2644wt_1163

Ramen: http://www.ebay.com/itm/Metra-95-5812-Double-DIN-STEREO-RADIO-INSTALL-DASH-FIT-MOUNT-TRIM-KIT-NEW-/380384636130?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AFord%7CModel%3AMustang%7CYear%3A2005&hash=item5890b0ece2&vxp=mtr

Hoppas detta hjälper :)

Mvh

Danne

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min shaker 1000 rasade ihop om dagen, men har bett ljudbyggaren i Hyllige bygga in fräscha Alpine grejor, kommer att kosta ca 5000:- monterat och färdigt.Väntar bara på att grejorna skall komma hem,beställde dem idag 120730.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...