Jump to content

Inställning av holley förgasare


Artur

Recommended Posts

Jag har fortsatt justera och kommer längre och längre både på bilen och i kunskap, Byggt om så jag kan justera tomgångsvarvet uppifrån bak på höger sidan av förgasaren. Flesta Holleys har justeringen underifrån.

Om man justerar tomgångsvarvet där Holley säger att man ska göra det, så justerar man T-slot (bensinen volymen från tomgång och upp till ca 2000 - 2500 rpm) (måste kollas individuellt vars bosteers går in) därför går många bilar fett på tomgång. I stället ska man justera tomgången bak på höger sidan, så inget annat ändras.

Konstigt Holley säjer man ska justera tomgångsvarvet på "fel ställe"... :confused:

Bilen går mycket bättre och snålare kan stå på 600 rpm utan att den fettar igen stiften. När T-slot är rätt justerad så går motorn mycket bättre (snålare) på lägre varv upptill 2-2500 rpm (måste kolla vars min slutar, var ensammen i garaget.) Klart mycket rappare. När man har justerat ett tag så hör man när det är rätt man behöver inte se på vakuum eller varvräknaren för att justera.

Provade med 67 munstycken men dem var för små. Böt till 70 funkade bra stiften ser bra ut men kanske 69 är bättre…

Nästa steg är att justera hur mycket bensin motorn får när power valven öppnar det ska vara ca 50 % av munstyckenas diameter. Orginial är PWCR (kanalen power valven öppnar) lika stor eller större i diameter än munstyckerna, inte konstigt motorn går fett.

Jag ska borra upp hålet och gänga M4 eller M5 (om jag hittar M4 eller M5 mässing insex stopskruvar (vars köper man M4 eller M5 mässing insex stopskruvar?) eller så blir det gänga 6-32. Jag borrar små hål i stopskruvarn och använder dem som munstycken. Då kan jag justera exakt hur mycket mer bensin den får vid gaspåslag. Hålets diam. ska vara ca 50 % av munstyckena man har, så vi pratar om små borrar 1.6, 1.65, 1.7 osv.

Nu går det att ha tomgångsvarvet på 600 rpm den går fint, vill inte stanna eller ändra varvet, går riktigt lugnt och jämt. Stiften blir inte feta utan ser bra ut.

Tycker motorn låter mycket bättre, mer smatter, en V8 ska inte mullra den ska smattra. :cool:

Ska ställa om tändningen, jag kan inte ha vakuumomställningen för vid 2-2500 rpm börjar den spika. Växlar jag ner drar den bra utan att spika.

Tändning

1000 rpm 14

1500 rpm 16

2000 rpm 20

2500 rpm 26

3000 rpm 36

Holley (sitter på nu)

Munstycken; Pri. 70

Acc munstycken pri.: 31

Acc kam pri.:330 pink hål 2

Power valve: 2.5

PANTERA gatmotor

Block: 351C så klart ;)

Borrad: .03”

komp: 10.7

Kolvar: TRW L2348F pop up

Toppar: Ford 4V Open chamber lite portad

Ventiler: Manley 2.19 1.71

Vippor: Crane Bolt on rulvippor

Lyftare: Crane Rull lyftare

Kam: Crane Roller HR-224/339-2S-12

Duration: 286 int./294 exh.

Lift: 0.586 int./0.609 exh.

Insug: Torker single plane-insug

Förgasare: Holley 650 DP race 4777

Tändsystem: DuraSpark

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Anders Hellberg

Tackar för din fina rapport.

Riktigt kul att se att även du blivit biten av hur kul det är att justera förgasarbilar.

Ja man hör på ljudet när det går rätt. Nu kommer du nog som mig att stå på träffarna och konstatera hur många bilar som är fel justerade bara du hör dom köra förbi :-)

Och känna hur det kliar i fingrarna att bara justera lite :-)

Vart i landet håller du hus skulle vara kul att se ditt monster på någon träff till sommaren

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bor i Luleå så jag har tyvärr en bit att åka till allt roligt. :(

Har alltid varit fascinerad av förgasare, vet inte varför.

Fått en ny lambda mätare på garantin ska blir intressant och se hur mycket snålare den går nu.

Anders

Aj aj vad långt från mig.

Men är jag där uppe i krokarna så skickar jag ett privat meddelande här så kanske man kan få se skönheten och lyssna på musiken :-)

Kul att du fick en ny lamdba mättare. Rapportera vad du fick för värden.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jag skulle vilja deltaga i denna tråd jag med ;)

Gällande Lamda tuning så gäller detta på bensin som grund. (på våra gamla wedgemaskiner)

Tomgång = Brukar börja runt 13.9 i AFR, Sen anpassar jag den tillsammans med en vakummätare till högst vakum. På tomgång får absolut inte powervalves vara öppna. Mät dit vakum och dela det på 2 +0.5. Tex har du 13HG på tomgång så blir det 6,5+0.5 = 7. Original brukar ha 6.5HG i prestandaförgasare. Skruvas lågfartsskruvarna in mer än ett halvt varv så är nått annat fel på tex air bleeds på tomgångssidan. Samma om de är o-responsiva på lamdamätaren på vägen ut.

Lågfart 1000-2499 varv på låg belastning, högt vakum. = Brukar börja runt 13.5 i AFR men man landar oftare runt 13.7 sen. Här ska powervalven heller inte vara öppen då du har så mkt vakum. Du justerar nu med primär och sekundärmunstycken om du har en dubbelpumpare och enbart primär om du har en vakumförgasare. Satsa på högsta vakum även här när du letar efter rätt AFR och korrigera även tändningen för tändläget varierar mellan fet och snål blandning.

Mellanvarv 2500-5000 varv på belastning. Lågt vakum = Detta är princip halvgas till trekvartsgas... Normalt gasande. Här lägger jag mig alltid på 12.8-12.9 i AFR och lämnar den där. Det kan endå inte justeras speciellt lätt på en förgasare utan att sabotera fullgasen eller lågfarten. Kontrollera dock att den inte går snålare än detta för då kan man bli tvungen att modifiera på andra sätt. Här ska Powervalve ha öppnat!. Detta gäller om man har använt min regel ovan på dess vakum. Använder du en lägre siffra så kommer den inte vara öppen. Motorn känns kraftlös och spikar lätt samt kräver mycket tändning!

Fullgas 2500-9999 = Justera alltid bensin till 12.65. Finns inga fördelar att köra fetare eller snålare. Bensin har en väldigt liten tuningtröskel! Åker du vakumförgasare så kommer dina sekundärer kliva på här och du får nytta av sekundärmunstyckena. Använda dessa för att justera bränslet på full gas då dina primärer är för lågfarten primärt. Du får oftast 4-6 storlekar större bränsle på sekundären i en vakumförgasare. (beror på mer saker än just storleken)

8-10 storlekar större är heller inte ovanligt, men mer än 8 storlekar ifrån standardbestyckningen i förgasaren är fel. Då är man vilse! Kolla vakummätaren på full gas och varv. Mer än 1.5HG i vakum är en begränsning. Och har ni nu gjort som ovanstående skribent och satt i en 2HG powervalve så kommer denna börja stänga! Då sitter du på en bomb som leanar ur och spikar sönder på nolltid.

Om du inte har tillgång till en lamdbasensor så duger stoppur och repetera momentet fullgas med detta. Mät från tex 3000-6000 varv på samma växel gång på gång tills du når högst effekt.

Utöver detta så har vi accpumpstuning och vakumklocks tuning. Samt all annan justering på en förgasare man kan göra ,)

Glöm det här med att läsa stift som "amatör" Man ser absolut inte bränsleblandningen på ett tändstift genom att se om de är gyllenbrunt eller inte. Det krävs helt andra kunskaper för hur man ska läsa dem. Kan skapa en tändstiftsläsartråd om detta nu är intressant. Jag läser 8 stift efter varje repa jag kör med racebilen och har rätt bra koll vad man ska titta efter och inte ,)

Link to comment
Share on other sites

Jätte fin Guide Brilko.

Min Guide är skriven efter lite andra promiser än racebilar.

Samt vanligast jag möt är att folk oftast inte har riktig lamdba mättare instalerad i sin crusing bil.

Samt för att även ovana justerare ska kunna få en hygglig gång på bilen.

Därav jag skrev deta om stiften för köra med svarta stift går bilen betydligt sämre än om den går med gyllenbruna stift.

Sen är det klart att man kan gå betydligt längre här. En guide från en åkta race åkare välkomnar vi i tråden.

Sen är jag oftast van att crusing bilar oftast har för stor förgasare monterad för att någon sagt till ägaren att den går mycket bättre då. Då man oftast ligger på väldigt lågt varv med dessa V8 motorer så vill inte jag att den ska fetta på vid varje uppförsbacke men som jag också skrivit man ska hela tiden kolla med vacum mättare vad som händer.

Men vanligast på hyffsat standard V8 motorer är att lågt vacum förekommer vid landsvägskörning på grund av lågt varv och tung belastning. Det du skriver om att power valven går igen och spikning förekommer känner jag inte igen. Men deta jag skrev om 2 hg är inte hugget i sten och märker man att det inte är bra ska man givetviss frångå det. Men ofta hamnar jag på det vid sjustering då dom föesta bilar jag justerat inte har något vacum i stort sett vid hård gas och för att inte fetta på i varje uppförsbacke utan fortsätta på hygglig förbrukning.

Men det är alltid svårt att få med alla aspekter i text. Men förtydligar min guide är mer för att dom utan lamdba mättare ska få hygglig gång på bilen.

Samt att det ska klara tomgångskörning och långa körningar på medel och låg belastning samt bra drag vid full gas.

Men sen kan man gå betydligt högre i skolan.

Vilket din fina guide är brilko inget tal om det :-)

Men hag gjorde ett försök att gemene man ska få en hygglig bil att åka i hoppas du inte har allt för mycket imot det :-)

Som jag skrivit jag tjänar inget på dena guide mer än att jag kanske slipper bli ihjäll gasad på nästa crusing och slipper höra alla totalt fel instälda överfettade motorer. Därav jag skrev guiden.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej, Ville inte alls få det att klanka ner eller säga att tidigare var fel. Men kunde inte låta bli på själva powervalven då jag använder den i min tuning. Tycker våra två texter kompletterar varandra bra! ;)

Med vänlig hälsning

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Tackar Brillko

Det värmde att höra.

Håller helt med dig i sista inlägget. Två blir bättre än en.

Välkomnar dig varmt att hjälpa mig i denna tråd har inte haft någon hjälp här tidigare.

Skakar hand med dig Brillko :-)

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Internet där jag är e så segt så man kan knappt posta en bild.

Jag skriver ihop nån A4 sida med bilder runt tändstiftsläsning när jag kommer hem efter helgen. Är i Usa just nu.

Och då tändstiftsläsning utöver det vanliga med svarta oljiga stift osv ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...