Bullen-68Ht July 25, 2012 Report July 25, 2012 Bytt generator har ca 14v med motorn igång. +en från generatorn 4-6A vid 1200-2200varv.Regulatorn bytt samtidigt.Troligen funkar inte ampmetern i bilen. Laddlampa? Biltema eller hur göra. Liten diod med motstånd?Behövs den kretsen för att laddningen ska funka.Tjuvström med ampmeter 2,4A på jordenkabeln mot chassit. tändning av sterion av.2A på +en från generatorn. Resterande 0,4 diverse.Batteriet slut på någon timme från ett dygns laddning.Ideer.Tångmätare andvändes.Bullen:confused: Citera
helge July 25, 2012 Report July 25, 2012 ta av plus kabel tändningslås kan skicka på ström på tändspolen har samma fel Citera
Johan HT-66 July 28, 2012 Report July 28, 2012 HejVet inte hur det är kopplat på våra gamla bilar... men om man i efterhand kopplar in en amp.mätare så går ju strömmen från generatorn genom amp.mätaren sen till batteriet. Alltså är din amp.mätare trasig så kan det möjligen vara så att den inte laddar batteriet.?? mvh Johan Citera
bj0rne July 28, 2012 Report July 28, 2012 Testa om det fortfarande går tjuvström med generatorn bortkopplad.Kan även testa med ett laddningsrelä från nån polares bil (som funkar), har hört att en del haft problem med nya laddrelä. Citera
KENI July 28, 2012 Report July 28, 2012 Ta av plus eller minuskabeln(ej båda) montera en prov lampa ( amperemeter) mellan Polen och kabelskon lyser lampan så drar bilen ur batteriet. Då kan du plocka bort säkring för säkring för att se när lampan slocknar och då har du felet i den kretsen.Slocknar inte lampan så kan du ta bort kabeln på gen för att se om det är en diod som inte stänger utan att strömmen går baklänges via generatorn till jordMvhKent Citera
Bullen-68Ht August 3, 2012 Author Report August 3, 2012 Tack för svaren.Har kommit fram till vad som drar ur batteriet.På laddregulatorn som satt i var det tre stift en dubbel koppling från det ena utgången.När jag beställde nya grejor så var det med en regulator med fyra stift.Beställde efter årmodell.Den kabel som förut inte gick till generatorn antog jag gick till ampmetern. Den är blå.Med den inkopplad 2,85A borttagen 0,05A.Hittade en artickel av rudhan med foto och ritad skiss. Kanon bra.Dessvärre verkar inget stämma mot min.Trött elektriker på min?Varken färger eller kopplingpunkter stämde.På min går batt- generator-matningen direkt på startrelät. Ingen kopplingspunkt. Mätkabel m.m.Blir till att riva km med eltejp och se var skarvningar osv är gjort.Ska bli roligt att se vart denna blå går.återkommerBullen Citera
Bullen-68Ht September 29, 2012 Author Report September 29, 2012 Den blå kabeln som igentligen inte är blå enligt org schema.Ska sitta på utgående sida ampmätaren. Vilket den även gjorde riktigt.Felet var att inkommande till Ampmätaren ska sitta på + tändningslås om jag läst schemat riktigt. Nu satt den på kabel med konstant +.Detta leder till att skretsen slöts och låg och skickade ström via relät. Blir till att dra om i vinter.Bullen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.