Jump to content

problem med Värmen i coupen!

Featured Replies

comment_119086

Troligen har jag en bil som är lämpad mera för vintern än sommaren!!!

Har problem med värmen i coupen i min 1968 coupe! hur ska reglagen stå för att det ska vara kallt i bilen? i min blir det stek hett eller varmt!

Det borde kunna bli lite svalare i den?

Finns det någon stans i bilen där man kan slå av värme packet på något sätt? inte vet jag eller är det så att det sitter fel termostat i bilen?

Blir lite varmt att sitta i bilen när man åker omkring. :P

Tackar för hjälp och förslag.

Mvh Thomas

comment_119114

Inne i värmepaketet sitter det en " svängdörr" som styr vart luften ska ta vägen. Från början hade den tätningar på bägge sidor för att inte luften ska tjuva fel väg. Efter 40+ år brukar det mesta ha vittrat bort och när du ställer spjället i Kall smiter luften ändå förbi elementet ( som inte går att stänga med någon kran, vattnet rinner alltid genom )

Vrmepkt1.jpg

Det svarta på luckan är en ny packning, finns kompletta satser med alla packningar i hela värmepaketet för under 200:-

Dessutom slutar det slamra när man reglerar värmen, kvar blir bara ett behagligt "döff!"

• Author
comment_119128
Inne i värmepaketet sitter det en " svängdörr" som styr vart luften ska ta vägen. Från början hade den tätningar på bägge sidor för att inte luften ska tjuva fel väg. Efter 40+ år brukar det mesta ha vittrat bort och när du ställer spjället i Kall smiter luften ändå förbi elementet ( som inte går att stänga med någon kran, vattnet rinner alltid genom )

Vrmepkt1.jpg

Det svarta på luckan är en ny packning, finns kompletta satser med alla packningar i hela värmepaketet för under 200:-

Dessutom slutar det slamra när man reglerar värmen, kvar blir bara ett behagligt "döff!"

Dum fråga kanske, men som att jag är helt ny i Mustang eran, sitter detta packet under panelen på högersida i bilen (passagerarsidan) och är det lätt eller struligt att ta bort det?

comment_119141

Japp, det sitter på högersidan. För att plocka bort det får du ta bort vattenslangarna från motorn och de 4 muttrarna som sitter runt fläktmotorn på torpedväggen i motorutrymmet. Sedan är det bara att lossa reglagen från värmepaketet inne i bilen och plocka ner det. Slangarna drar du med in i bilen.

Jag tog ner och renoverade ett värmepaket, satte tillbaka det och fyllde vatten och luftade på mindre än 3 timmar i en 67:a för ett tag sedan.