Jump to content

Vinyltak


laxkungen

Recommended Posts

Tack för tipset Jonas! Jag har efter slipning och primer tänkt lägga på en neutral grundfärg, och jag funderar att sedan lägga på en klarlack innan jag lägger på vinylen. Funderat på om jag verkligen behöver lägga på klarlacken?? Samt behöver jag slipa ner lacken lite innan jag lägger på vinylen eller kan jag strunta i slipningen och lacken?? Tacksam för lite råd.

Link to comment
Share on other sites

Så lite så.

Beror de på hur noga du ska vara.

Om ja får råda dig. Skulle ja ta en epoxygrund som är etsande (de måste vara plåtrent när du sprutar den). Och sen grundfärg som avslutas med en toplack. 3M scotch duk till att rugga upp lacken lite lätt. Sen vinylen på de.

Sen kan ju rosten försöka att komma in utifrån iaf.

Link to comment
Share on other sites

Så lite så.

Beror de på hur noga du ska vara.

Om ja får råda dig. Skulle ja ta en epoxygrund som är etsande (de måste vara plåtrent när du sprutar den). Och sen grundfärg som avslutas med en toplack. 3M scotch duk till att rugga upp lacken lite lätt. Sen vinylen på de.

Sen kan ju rosten försöka att komma in utifrån iaf.

OK, Jag tar med mig detta när jag går vidare med arbetet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Gå inte hårt åt lacken, du bör spara lack under vinylen, dels för att skydda mot rost.

Jag lackerade taket innan lag limade vinylen, ett råd, lägg vinylen utan att sträcka

för hårt, tryck inte, stryck ut med gummiskrapa lätt.

Använd all tålamod du kan, du kommer att behöva det.

Lägger med ett par bilder på 65an som jag gjorde jobbet på, det var länge sedan,

men jag minns att det tog ett antal timmar, minst en medhjälpare behövs.;)

Bra att veta om bilar från USA med vinyl på utsidan, det var endast lätt grundade,

det är därför dom blev rostskadad ganska fort, bilarna som fick vinyl var oftast

tagna från färdigt lager av bilar.

Man valde vanligast att ta bilar som redan hade defekter i lack på tak, även mindre

skador var vanligt.:eh:

Hoppas ägaren av min gammla 65a inte tar ila vid sig för att jag använder bilder.:confused:

post-20-14483921373_thumb.jpg

post-20-144839213745_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra att veta om bilar från USA med vinyl på utsidan, det var endast lätt grundade,

det är därför dom blev rostskadad ganska fort, bilarna som fick vinyl var oftast

tagna från färdigt lager av bilar.

Man valde vanligast att ta bilar som redan hade defekter i lack på tak, även mindre

skador var vanligt.:eh:

Det lär vara därför vinyltak fortfarande används på likbilar och förlängda limos - det döljer småskavanker vid ombyggnaden bra. Lite lustigt att Detroit erbjöd något som är så hantverksmässigt, för det måste ju ha varit rätt tidskrävande att lägga på. Vill nog inte veta hur det ser ut under mitt vinyltak...

Link to comment
Share on other sites

Har nu lagt på ett lager toppfärg på taket. Behöver denna toppfärg vara helt täckande? Som jag har det nu så lyser primern igenom lite svagt, så har det någon betydelse för slutresultatet?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som du vet så har primer inte någon spärr, den andas, det räcker säkert det du gjort, kolla

bara med en trasa med förtunning på en liten begränsad yta att färgen sitter.

Färgar det så kan det också göra att kontaktlim löser ytan och att vidhäftningen inte blir

så bra som man tängt.

Jag vet att många undrar varför, men jag har använt vattenbaserat kontaktlim vid flera

tillfällen och det har gått bra, använt därför att den inte löser upp färgyta.

Annars är det spraylim av kontakttyp som gäller, en fråga, har vinylens undersida filtyta, var då

väldigt varsam med att trycka fast taket, det blir märken direkt:wtf:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...