Jump to content

Recommended Posts

Har en Porsche 911S -69 inne för lite arbeten, den fick nedslag i besiktningen för klen handbroms och att indikatorlampan för helljus inte fungerade. Fixade dessa och ombesiktigade i eftermiddags. Ägaren hade lite fler saker han ville ha hjälp med så bilen står kvar ett tag till.

Han har uttryckligen bett mig köra lite då bilen tidvis får lite dåligt med motion, jag var inte svårövertalad...;)

I slutet på 60-talet är Porschen och Mustangen sportbilar bägge två, dock satte ursprungslandet väldigt stor prägel på vagnarna.

Motorerna var ungefär lika starka, omkring 200 hästar men där upphör likheterna.

Porschen bygger mer på teknik och låg vikt, vad sägs om insprutning och skivor runt om och hjulmuttrar i aluminium, bara en sån sak!

Vikten ligger på drygt 1000kg att jämföra med min musse som väger ståtliga 1490 kg.

Första intrycket är lite blandat, stående pedaler med lååång slaglängd, kopplingsfoten hamnar långt upp under panelen. Ganska sladdrig växelspak och tändningsnyckeln till vänster på panelen.

Instrumenten är väldigt trevliga med varvräknaren i mitten där den hör hemma.

Pinstr.jpg

Porschen startar efter en stunds malande, insprutningen är inte riktigt 100% ok, tomgången är lite ojämn innan den blivit varm.

Pedalerna och växelspaken får mig hela tiden att tänka på en gammal bubbla. Väl ute på vägen kommer bilen till liv på ett charmigt sätt, boxersexan morrar bra även om accerelationen inte är något att skryta med med dagens mått. Ser man tillbaka till slutet på 60-talet måste det dock ha varit riktigt bra drag i den, jag jämför med sportvolvo med dubbla SU och Ford Taunus GTXLRYSGT! med V6:a som kan sägas vara dåtidens GTI-bilar och dessa bilar kom knappast ner under 10 sekunder för 0-100 km/h, det gör dock Porschen lätt.

Väghållningen känns igen från andra sportbilar av europeiskt ursprung, en hemtrevlig känsla av närhet till vägen. Styrningen är känslig och chassiet levande, man känner hur ett gaspådrag tar tag i karossen och vrider och bänder.

Växellägena är en smula diffusa och jag tar det lungt med snabba växlingar.

Behållningen ligger i känslan, att med öppen sidoruta växla ner och höra 6:an brista ut i vrål är allt som behövs :)

Vilken modern bil som helst med lite sportkaraktär kör cirklar runt Porschen men de har nog inte alls lika roligt.

PM.jpg

Kul uppdrag, typ "kör så det ryker med min bil" ;)

En intressant sak för såna som mig, som dagligen måste försvara Mustangen mot alla påhopp från Porsche-nördarna på mitt jobb, är kostnaden....

Vad kostade en sån ny i sverige 65-66?

Idag jämför gärna de ovan nämnda fantasterna min 66'a med t.ex 944T i trimmat raceutförande från mitten eller slutet på 80-talet...

Svårt att hävda sig med en budgetbil från 60-talet mot en av de betydligt mer kostsamma och betydligt nyare Tyskarna.

(även om vissa förbättringar på min gamling gjorts och kommer att göras )

Porschar är goa bilar... helst 911 när de var 911...

Totalrenoverade en kompis motor och växellåda till hans 930 (911Turbo) från 1981 vilken hamnade åter i bilen förra sommaren. Härliga motorer att skruva med och man märker ganska kvickt att de är gjorda föra att köras hårt och länge... riktigt grova saker där det behövs. Vissa delar måste dock uppgraderas som vanligt... men ändå... Och 300hk i början av 80-talet var rätt mycket... och trevligare turbokänsla får man nog leta efter..

/J

En intressant sak för såna som mig, som dagligen måste försvara Mustangen mot alla påhopp från Porsche-nördarna på mitt jobb, är kostnaden....

Vad kostade en sån ny i sverige 65-66?

Enligt en test gjord av Teknikens Värld (1963 eller -64) kostade en Porsche 912 (med fyrcylindrig motor på 90 DIN hk) 28500Kr och 911 13000kr mer alltså 41500Kr. En Mustang HT -65 med 225hk V8:an kostade 1965 26230kr enligt Teknikens Värld.

/Bosse N

Har en Porsche 911S -69 inne för lite arbeten, den fick nedslag i besiktningen för klen handbroms och att indikatorlampan för helljus inte fungerade. Fixade dessa och ombesiktigade i eftermiddags. Ägaren hade lite fler saker han ville ha hjälp med så bilen står kvar ett tag till.

Han har uttryckligen bett mig köra lite då bilen tidvis får lite dåligt med motion, jag var inte svårövertalad...;)

I slutet på 60-talet är Porschen och Mustangen sportbilar bägge två, dock satte ursprungslandet väldigt stor prägel på vagnarna.

Motorerna var ungefär lika starka, omkring 200 hästar men där upphör likheterna.

Porschen bygger mer på teknik och låg vikt, vad sägs om insprutning och skivor runt om och hjulmuttrar i aluminium, bara en sån sak!

Vikten ligger på drygt 1000kg att jämföra med min musse som väger ståtliga 1490 kg.

Första intrycket är lite blandat, stående pedaler med lååång slaglängd, kopplingsfoten hamnar långt upp under panelen. Ganska sladdrig växelspak och tändningsnyckeln till vänster på panelen.

Instrumenten är väldigt trevliga med varvräknaren i mitten där den hör hemma.

Pinstr.jpg

Porschen startar efter en stunds malande, insprutningen är inte riktigt 100% ok, tomgången är lite ojämn innan den blivit varm.

Pedalerna och växelspaken får mig hela tiden att tänka på en gammal bubbla. Väl ute på vägen kommer bilen till liv på ett charmigt sätt, boxersexan morrar bra även om accerelationen inte är något att skryta med med dagens mått. Ser man tillbaka till slutet på 60-talet måste det dock ha varit riktigt bra drag i den, jag jämför med sportvolvo med dubbla SU och Ford Taunus GTXLRYSGT! med V6:a som kan sägas vara dåtidens GTI-bilar och dessa bilar kom knappast ner under 10 sekunder för 0-100 km/h, det gör dock Porschen lätt.

Väghållningen känns igen från andra sportbilar av europeiskt ursprung, en hemtrevlig känsla av närhet till vägen. Styrningen är känslig och chassiet levande, man känner hur ett gaspådrag tar tag i karossen och vrider och bänder.

Växellägena är en smula diffusa och jag tar det lungt med snabba växlingar.

Behållningen ligger i känslan, att med öppen sidoruta växla ner och höra 6:an brista ut i vrål är allt som behövs :)

Vilken modern bil som helst med lite sportkaraktär kör cirklar runt Porschen men de har nog inte alls lika roligt.

PM.jpg

Jag är 99.9999999% säker på att du inte hittar ngn kylare till styr servon på en sån;) Eftertanke eftertanke kanske läge att förpassa Saabvxl till dom sälla jaktmarkerna..........

Jag har av respekt till ägaren och att damen är gammal inte testat några gränser, men visst är det en trevlig bil. Storleken är i jämförelse med mussen en X-small. Jag skulle lätt kunna leva med en sådan som trivselbil bara för känslan :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...