mats g johansson June 20, 2004 Report June 20, 2004 Malmö har lyckats skaffa det som resten av landet inte har, nämligen en permanent dragstrip (201 meter) nere i oljehamnen. Förutom tävlingar vissa helger är det testkörning på onsdagkvällar, för 60:- får man engånglicens och köra hur mycket man vill inklusive havsutsikt! Tag med hjälm och handskar.Mera info på http://www.streetrace.com/srif/- Nej, jag har inte vågat testa själv Citera
ht67 cmc 1502 June 20, 2004 Report June 20, 2004 Bara att gratulera er som har möjlighet att köra där! I Karlstad sliter styrelsen i KDR för att som enda klubb kunna få köra 4 ggr. per år på gamla flygfältet, men Karlstad Kommun har upplåtit marken till "Sommaro Golf" för att det ska bli en 5:e (eller nåt) golfbana där. Suck...Finns det nån 201m för CMC i Stockholm? Citera
Bosse N June 22, 2004 Report June 22, 2004 Ja, jag instämmer i det som sagts av Ht 67, det är bara att gratulera. KDR: http://www.karlstadracing.nu/. För att överhuvudtaget få köra på Karlstads gamla flygplats (som för övrigt lades ner för ett antal år sedan) krävde kommunen att en förening fanns att förhandla med. KDR bildades. Under de senaste två, tre åren har c:a 4 "träningstider"/år tillåtits. I år förhandlas det endast om tre tillfällen!!! Flygfältet har -hör och häpna- utarrenderats till en golfklubb!!! Här finns alltså färdigt och klart en start- och landningsbana där man även kunde arrangera 402m tävlingar. Området är också inhägnat sedan tidigare. Det enda som ev. skulle behövas är några läktare. Naturligtvis kunde man även anordna andra aktiviteter som lämpligen har med motorfordon att göra under de tider där det passar.Man skall alltså kosta på att riva upp en gammal start och landningbana för att få till en golfbana. Jag anser artt detta är horribelt och slöseri med skattemedel. Anlägg istället golfbanor på den åker och äng som ändå är på väg att växa igen.Det vore jätteroligt om så många som möjligt kunde komma till Karlstad med sina Mustanger (eller i något annat fordon) i sommar för att visa kommungubbarna vilket intresse som finns, samtidigt som det förhoppningsvis hjälper oss att bevara den enda möjlighet vi har i den här regionen att köra 201m. Gå in på KDR:s hemsida http://www.karlstadracing.nu/ för att se vilka tider som gäller. Ursäkta Mats G Johansson att jag lånar din tråd men jag blev så exhalterad av det som Ht 67 skrev så jag kunde inte låta bli att fylla på lite.Mvh/ BosseÄven medlem i KDR Citera
mats g johansson June 22, 2004 Author Report June 22, 2004 Det är OK Bosse När man ser vilket fantastiskt proffsigt jobb som alla frivilliga i Skånes Racers Ideella Förening gjort för att få banan till stånd är det synd att det inte går att genomföra på andra platser i landet. Betydligt säkrare än street racing på allmän väg Komunen lånar ut pengar till föreningen som skall betalas tillbaka så för komunen är det ingen kostnad på sikt. Vilken annan sport går med på de villkoren? Banan skall kunna återställas till vanlig industrigata i framtiden, det enda är att man infört en lokal hastighetsbegänsning på 410 km/h!!!!I onsdags var det minst 1000 personer i publiken och en mycket trevlig stämning trots en kylig kväll. Citera
Recommended Posts