Per Berglund August 25, 2012 Report Share August 25, 2012 Dags för nya däck och tänkte ta en framvagnsinställning(igen)Då slog mig tanken om verkstan gjort fel sist jag justerade den.Senast mätte dom upp allt utan att demontera hjulen.Inget jag tänkte på då men nu fundera jag på hur kan dom mätt upp Castervinkeln med hjulet på???Castervinkeln är ju en tänkt linje från övre spindel tappens infästning till undre spindel tappens infästning.Så det känns ju som att man måste ta bort hjulen för att på nått sätt komma åt att mäta Caster vinkelnJag har sett i amerikanska tidningar att där ställer man in vinkeln på Mustang utan hjul!På ett McPherson fjäderben är det ju inga problem men på Mustang sitter det som bekant en bärarm som bestämmer.Någon som vet hur dessa maskiner som justerar framvagnen fungerar egentligen?Har verkstan gjort fel eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ August 25, 2012 Report Share August 25, 2012 Nej, verkstaden har gjort rätt. Egentligen är det som en cambermätning med tillägget att du vrider hjulet ett förutbestämt antal grader åt höger och vänster.Tänk dig att du har en cambermätare som visar på 0.5º när hjulet står rakt.Om du inte hade haft någon caster hade cambervärdet inte förändrats om du vrider på hjulet.Om du har några graders caster och vrider på hjulet förändras "cambervärdet".När du vrider hjulet låt säga 10º åt ena hållet kan du med lite trigonometri räkna ut vilket castervärde du har.Som väl är har hjulinställningsmaskinerna detta som en färdig funktion och allt teknikern behöver göra är att vrida ratten fram och tillbaka.Det är därför man har vridbord under hjulen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund August 25, 2012 Author Report Share August 25, 2012 Ahaa jag förstår! tack Janne du är en klippa! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström August 25, 2012 Report Share August 25, 2012 Ahaa jag förstår! tack Janne du är en klippa! Janne å Per ni e ju båda klippor å att ni råkar ha olika kunskapsområden är vi på forumet glada för.. Bredare kunskap rockar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts