Jump to content

Recommended Posts

Hej

Förra sommaren brände jag min C4:a trots att jag har extrakylare.

Bilen är en 65:a med en 302.a med lite vassare kam. Inget monster.

Gjorde några hjulspinn och snabba acc sedan var det över.

Har nu renoverat med master-kit. Lådan är en orignal 68:a.

Nu läste jag att för hög utväxling kan bränna lamellerna.

Jag har "highway" utväxling och krängde på 14x75x225 vilket ger väldigt

hög utväxling. Den går på 2000 varv vid nittio. Jag vet, men däcken var billiga.

Kan detta förstöra min låda igen ?

Å andra sidan såg jag att ledningarna till kylaren låg väldigt nära avgasrören. Jag hoppas det var orsaken. vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Köra trimmat på de tidiga orginal C4 är alltid riskabelt.

Speciellt de äldre C4 lådorna som inte tål något alls gentemot C4 som kom 1970

Du menar väll att låg bakaxel utväxling kan bränna lamellerna?

Hög utväxling spar lådan.

Oftast blandar man ihop terminologin.

Hög utväxling är numärt hög typ 4.11:1

Låg utväxling är numerärt låg typ 2.79:1

Jo en låg utväxling frestar på. Men oftast gör det det under en längre tid.

Jag tror mer på att du inte kör med "shift kit" och kör med orginal lameller.

En annan orska för plötsligt brännda lammeller är att du glömt bort ventilkulan som sitter under lamellpaket nr 1

Om inte den funkar som det ska så läcker oljetryck ut och då bränns lameller direkt.

Tryckkolven som sitter inuti samma lamellpaket är väldigt lätt att skada gummiringen på dessutom.

Skadar man den vid montage så är det ajöss.

finns fler orsaker men orkar jag inte ta nu :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med något trimmad 302 och C4 från 69 med husvagn. Med extra oljekylare monterad framför kylaren till motorn funkar det utan problem.

Tvivlar på att du kör race med husvagn! ;)

Ordet "trimma" är ju ganska brett.

Errorflynn vad gissar du att du ligger på för effekt?

Runt 3-350Hk så börjar problemen.

Link to comment
Share on other sites

Varför startar du på 2'an då?

Det ska inte vara problem med rivstarter.

Det är växlings läge 1-2 som oftast blir problem.

Mjukväxlingsfunktionen sabbar lamellerna

Därför kör man shiftkit som tar bort det.

Link to comment
Share on other sites

Per B cmc538, jag läste inte hela ditt svar.

Min maskin är knappast på mera än 250 hk.

Det enda som är gjort, något vassare kam, edelbrock insug. Holley600, headers-dubbelt avgas. Dessutom är det 2V-toppar.

Lådn är renoverad av en kunnig dragrace-skruvare. Han bytte alla packningar som fanns med i kitet.

Kulan du talar om, ligger den lös i filtret som ligger ovan tråget ?

Link to comment
Share on other sites

Ja då ska du inte ha några problem alls!!

Han har fuskat isåfall.

Då spelar det ingen roll hur känd personen är! ;)

Kulan sitter inuti främmre lamellpaket.

Inte i styrenheten

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska inte vara någon fara!

Jag har själv längre tillbaka kört C4 och 302 med ca 280-300Hk

Då hade jag också söndagsutväxling.

Jag brände gummi i varje gathörn i 3 säsonger utan problem.

Fråga dom som åkt med mig! ;)

OBS! Det behöver inte enbart vara denna kula!

Jag tog det bara som ett exempel.

Det finns flera andra funktioner som måste klicka.

Svagaste länken styr

Link to comment
Share on other sites

Då borde det inte vara några problem mao.

Men jag ska ändå hålla mig lugn till wheels nats' norr i umeå den 3/7. Förra året brände jag lådan kvällen innan så det blev inget kört en gången.

Men ska prova då. Skulle lådan brinna igen så är det ingen hemmansaffär

att sätta i ett shift-kit.

Tack för dina kunniga inlägg.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jasså det har hänt 2ggr :?:

Då kan något fattas.

C4 är jättelätt att renovera själv bara man är metodisk och noggran.

Krävs väldigt få specialverktyg

Link to comment
Share on other sites

Jag har sprängskiss scannad på C4 där du kan se vilken kula som är mycket viktig.

Kan tänka mig att du på nolltid bränner 1'a lamellpaketet om det inte funkar rätt!

Paketet pressas ihop av oljetrycket som byggs upp bakom en kolv som sitter inuti trumman.

Bakom kolven sitter en backventil iform av en kula.

Tänk dig själv vad som händer med oljetrycket om oljan inte stoppas av denna kula.

Noll oljetryck och därmed inget press på lamellerna!

Just nu sitter jag på jobbet och har inget bild just nu!

Borde inte vara här under arbetstid! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nej det har bara hänr en gång.

Ja, nu när jag själv fick göra grisjobbet att ta ur/in c4:an så

borde jag kunna fixa att sätta i shift-kit själv ifall låda skulle ryka igen.

Killen tog 1500 för att sätta i masterkittet som jag köpte för 950 kr på hansen-racing.

Men jag ska vara noga med att skärma av oljeledningarna från värme. Har tex satt ett 45mm diameters tunnt formbart alufolierör, som ska sitta som luft insug till luftfilter, som värmeskydd över oljeledningarna.

Samt dragit oljerören så långt från avgasröret som möjligt.

Tidigare låg dom bara någon cm ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Tack Per, det vore guld om du skicka mig sprängskissen, eller ännu bättre lägga upp den här nånstans.

Jag borde inte heller sitta här på arbetstid, men det är svårt att låta bli:)

Håller på med problemlösning inom IT, men mustang problemen känns roligare;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en gammal otydlig digitalbild som jag tog vid renovering

Men du kanske kan ana principen?

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag känner mig mindre orolig nu.

Killen som renoverade tvättade hela lådan noggrant med diesel. Det fanns mycket dynga sa han. Bilen hade stått i 13 år med samma olja, fyllde bara på lite innan jag gav mig ut på vägen. Det kan även ha orsak i haveriet.

Men är man körkåt så är man :) Men den höll 200 mil iaf.

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter lådan i. Den växlar toppen och bilen gör fina tjutare då jag drar på. Har bara problem med att koppla ihop kablarna till c4:an rätt.

Någon som vet hur dm ska sitta ?

Från bilen går 2 lösa kablar + 2 som sitter ihop med gemensam hona/hane.

+ 1 kablen som ser lite speare ut.

Från lådan går 2 kablar + 2 kablar med gemensam hona/hane.

Har provat att koppla dom som jag tror det ska se ut. Men startmotorn går

inte då jag vrider nyckeln. Däremot kan jag tjyvkoppla om jag byglar från motorrummet inkommande hona i dubbelkabeln med en av dom 2 ensamma (från motorrummet).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Köra trimmat på de tidiga orginal C4 är alltid riskabelt.

Speciellt de äldre C4 lådorna som inte tål något alls gentemot C4 som kom 1970

Du menar väll att låg bakaxel utväxling kan bränna lamellerna?

Hög utväxling spar lådan.

Oftast blandar man ihop terminologin.

Hög utväxling är numärt hög typ 4.11:1

Låg utväxling är numerärt låg typ 2.79:1

Jo en låg utväxling frestar på. Men oftast gör det det under en längre tid.

Jag tror mer på att du inte kör med "shift kit" och kör med orginal lameller.

En annan orska för plötsligt brännda lammeller är att du glömt bort ventilkulan som sitter under lamellpaket nr 1

Om inte den funkar som det ska så läcker oljetryck ut och då bränns lameller direkt.

Tryckkolven som sitter inuti samma lamellpaket är väldigt lätt att skada gummiringen på dessutom.

Skadar man den vid montage så är det ajöss.

finns fler orsaker men orkar jag inte ta nu :oops:

Ursäkta om jag stör men i en mustang som min sitter det med största sannolikhet en myare lite mera lålig låda eftersom bilen är från 70? Eller fins det även bilar som tillvärkades 70 med den äldre lådan i?

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Ursäkta om jag stör men i en mustang som min sitter det med största sannolikhet en myare lite mera lålig låda eftersom bilen är från 70? Eller fins det även bilar som tillvärkades 70 med den äldre lådan i?

Hej du stavar som en kratta ibland! ;)

Förstår inte riktigt din fråga.

C4 lådorna blev bättre och bättre med åren.

De bästa lådorna görs efter 1970.

Tidigare är sämmre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...