Jump to content

Recommended Posts

Varnings lampan för bromssystemet lyser på min 69a, bromsarna känns bra vad kan detta bero på, någon som kan ge en liten beskrivning på vad och hur lampan varnar?

Hej,

Snodde nedanstående bild från ett inlägg av Lars O. :rolleyes:

Om lampan lyser så har kolven flyttats från sitt mittenläge.

Detta beror troligen på att en av bromskretsarna inte fungerar som de skall.

Finns flera sätt att lösa problemet, men först bör man kolla så att det inte läcker bromsolja någonstans.

När man är säker på att bromssystemet är tätt, och att alla bromsör/cylindrar/slangar är hela, så är det bästa att lossa fördelningsblocket och centrera kolven på arbetsbänken.

I mitt fall hade bromsslangen till bakaxeln kexat igen efter alla år så oljan kom ut till bakbromsarna men kom inte tillbaka när man släppte bromsen....

Tog ett tag att komma på men efter att ha bytt slang och centrerat kolven så får man lätt tandmärken i ratten om man bromsar för häftigt.. :cool:

//Björn

attachment.php?attachmentid=10260&d=1277391995

Tackar så mycket, ska ta en allmen kol på bromssystemet, bilen har trots allt stått några år, ser allt ok ut får jag fixa till fördelningsblocket, det går alltså att plocka isär???

Ofta glömmer man att nollställa ventilen när man av någon anledning öppnat en av luftningsskruvarna och tryckt

på pedalen t.ex vid luftning av systemet.

Mvh Bosse CMC 342

Någon som kan beskriva hur man nollställer den?

Kan det var anledningen till att jag först måste trycka ganska hårt på bromsen i början och sen efter ett tag kommer Broms effekten nästan för fort.

Du öppnar en av luftningsnipplarna, fram eller bak beror på vilket bromsjobb som gjordes.

Om du inte vet måste du pröva dig fram. Börja med att ha tändningen på och varningslampan lysande,

öppna en nippel fram och ha någon som trycker sakta på bromsen tills lampan slocknar

och då drar du till nippeln. Om personen i bilen trycker för hårt flyttar sig ventilen från ena sidan till den andra

och lampan lyser. Då måste du öppna en nippel bak och göra om samma sak.

Har du servo? Låter som ett problem där.

Mvh bosse CMC 342

Du öppnar en av luftningsnipplarna, fram eller bak beror på vilket bromsjobb som gjordes.

Om du inte vet måste du pröva dig fram. Börja med att ha tändningen på och varningslampan lysande,

öppna en nippel fram och ha någon som trycker sakta på bromsen tills lampan slocknar

och då drar du till nippeln. Om personen i bilen trycker för hårt flyttar sig ventilen från ena sidan till den andra

och lampan lyser. Då måste du öppna en nippel bak och göra om samma sak.

Har du servo? Låter som ett problem där.

Mvh bosse CMC 342

Tack för en bra instruktion. Jo jag har bromsservo. Antar att det inte går att göra något med det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...