Punken September 5, 2012 Report September 5, 2012 Varnings lampan för bromssystemet lyser på min 69a, bromsarna känns bra vad kan detta bero på, någon som kan ge en liten beskrivning på vad och hur lampan varnar? Citera
Punken September 5, 2012 Author Report September 5, 2012 Lampan slocknar om jag låssar kontakten på fördelnings ventilen. Citera
bjope45 September 6, 2012 Report September 6, 2012 Hej,Snodde nedanstående bild från ett inlägg av Lars O. Om lampan lyser så har kolven flyttats från sitt mittenläge.Detta beror troligen på att en av bromskretsarna inte fungerar som de skall.Finns flera sätt att lösa problemet, men först bör man kolla så att det inte läcker bromsolja någonstans.När man är säker på att bromssystemet är tätt, och att alla bromsör/cylindrar/slangar är hela, så är det bästa att lossa fördelningsblocket och centrera kolven på arbetsbänken.I mitt fall hade bromsslangen till bakaxeln kexat igen efter alla år så oljan kom ut till bakbromsarna men kom inte tillbaka när man släppte bromsen....Tog ett tag att komma på men efter att ha bytt slang och centrerat kolven så får man lätt tandmärken i ratten om man bromsar för häftigt.. //Björn Citera
Punken September 6, 2012 Author Report September 6, 2012 Tackar så mycket, ska ta en allmen kol på bromssystemet, bilen har trots allt stått några år, ser allt ok ut får jag fixa till fördelningsblocket, det går alltså att plocka isär??? Citera
bosewallius September 6, 2012 Report September 6, 2012 Ofta glömmer man att nollställa ventilen när man av någon anledning öppnat en av luftningsskruvarna och trycktpå pedalen t.ex vid luftning av systemet.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Punken September 6, 2012 Author Report September 6, 2012 Någon som kan beskriva hur man nollställer den? Kan det var anledningen till att jag först måste trycka ganska hårt på bromsen i början och sen efter ett tag kommer Broms effekten nästan för fort. Citera
bosewallius September 9, 2012 Report September 9, 2012 Du öppnar en av luftningsnipplarna, fram eller bak beror på vilket bromsjobb som gjordes.Om du inte vet måste du pröva dig fram. Börja med att ha tändningen på och varningslampan lysande,öppna en nippel fram och ha någon som trycker sakta på bromsen tills lampan slocknaroch då drar du till nippeln. Om personen i bilen trycker för hårt flyttar sig ventilen från ena sidan till den andraoch lampan lyser. Då måste du öppna en nippel bak och göra om samma sak.Har du servo? Låter som ett problem där. Mvh bosse CMC 342 Citera
Punken September 9, 2012 Author Report September 9, 2012 Du öppnar en av luftningsnipplarna, fram eller bak beror på vilket bromsjobb som gjordes.Om du inte vet måste du pröva dig fram. Börja med att ha tändningen på och varningslampan lysande,öppna en nippel fram och ha någon som trycker sakta på bromsen tills lampan slocknaroch då drar du till nippeln. Om personen i bilen trycker för hårt flyttar sig ventilen från ena sidan till den andraoch lampan lyser. Då måste du öppna en nippel bak och göra om samma sak.Har du servo? Låter som ett problem där. Mvh bosse CMC 342Tack för en bra instruktion. Jo jag har bromsservo. Antar att det inte går att göra något med det. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.