Jump to content

vxl damask?


mike_musse 66

Recommended Posts

Hej!

ska montera ny damask på min musse 66 med 4 växlad manuell? Den gamla är redan borta. hur ska jag gå till väga? är det lättast att ta den uppifrån över knoppen samt backspärren eller nere ifrån, om man lossar spakens 2 bult men det ser krångligare ut. Hur gjorde ni? :)

Mvh // Mike

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har bytt damask, det finns två vägar som du beskrivit, nedifrån är inte så svårt som

man kan tro, skruva ur bultarna och lyft spaken.

OBS när du lyfter spaken så sitter det två små , ser ut som kulor men är egentligen ett

par halvor som liknar en halv stålkula, bakom dessa sitter det fjädrar som håller ett

litet tryck för att göra spaken rasselfri.

Håll emot dessa två så att du slipper leta efter delarna, tag bort och montera damask,

damasken skall värmas försiktigt innan montering.

Montering uppe ifrån är också en variant, tag bort knopp, värm damask, den kan värmas

försiktigt med fön eller lägg damasken i vatten och värm den i lätt uppvärmning i vatten.

Anledningen till uppvärmning är att den blir snällare att öppna för att trä över spak,

välj själv vilken ände som känns rätt för montering, uppifrån är normalast, det är

bara backspärren som är lite bökig om du har fyrväxlad.;)

Babbelkalle är igång igen.:lolno:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...