January 24, 201411 yr Author comment_133055 Det var inte riktigt utseendet jag tänkte på Micke. Mera på vad det är för skillnad i funktion.Här finns en förklaring , Bosse.
January 24, 201411 yr comment_133058 Tack Anders, det var precis det jag sökte. Alltså, X-pipa bättre än H-pipa, men lite längre fram i filmen kanske ändå inte.Detta är en djungel......
January 25, 201411 yr comment_133069 Hej.H-Pipan är framtagen för att få balans mellan motorns båda sidor, H- pipans uppgift äratt hjälpa till med tömning av avgaser i systemet.Betänk att det i första hand är original motorer som H-Pipan är framtagen för,vi kanske skall kommas ihåg att det satt ett gäng kunnigt FORD motorfolk och arbetademed att få motorn gå så jämt och rent som möjligt (original).X-pipa eller förbindning är en nyhet som kommit fram på senare tid och det är inget felmed den heller, mer avsedd för uppskrämda motorer, men den är mycket användbar för alla varianter av V8or;).
January 26, 201411 yr comment_133113 Hej kompis, börjar det närma sig start eller är det bara treo som gäller?(jag försökte tänka , tror det var för två år sen, då hade jag behövt ett treo rör, så såna krävande övningar som tankeverksamhet försöker jag undvika om det går)/Leif
January 26, 201411 yr Author comment_133116 Hej.H-Pipan är framtagen för att få balans mellan motorns båda sidor, H- pipans uppgift äratt hjälpa till med tömning av avgaser i systemet.Betänk att det i första hand är original motorer som H-Pipan är framtagen för,vi kanske skall kommas ihåg att det satt ett gäng kunnigt FORD motorfolk och arbetademed att få motorn gå så jämt och rent som möjligt (original).X-pipa eller förbindning är en nyhet som kommit fram på senare tid och det är inget felmed den heller, mer avsedd för uppskrämda motorer, men den är mycket användbar för alla varianter av V8or;).Så är det nog Lars. Det finns nog mer "magi" i avgassystem än vad man kan tro. Ser man tillbaka på tiden med moped så.... där var avgasdelen en viktig effektkälla Hej kompis, börjar det närma sig start eller är det bara treo som gäller?(jag försökte tänka , tror det var för två år sen, då hade jag behövt ett treo rör, så såna krävande övningar som tankeverksamhet försöker jag undvika om det går)/LeifMmmmmm du har rätt kompis.. Tänka är inte det bästa sättet att undvika huvudvärk.. Uppstart är i alla fall närmare nu än tidigare och när jag fått ihop delar/övergångar för oljetryck/temp givare m m så är det ännu närmare
April 12, 201411 yr Author comment_135213 Nu drar jag 3tums avgas på mach1an å jag måste erkänna... 3tums är GROVTJag snusar förvisso inte GROV men det skulle lätt funka att förlägga dosan I avgasröret...Jag fick hjälp av hustrun med beräkning av "motstående katets" längd m m för att kapa X pipans rör och hitta CC måttet som ges av headerserna (?)Datorn blev MYCKET snabbare med 3tums å hustruns vintage HP 28 gjorde återigen jobbet! Med tulpanerna som hamnade på bilden måste jag nog fuska å förönska er en GLAD PÅSK
April 12, 201411 yr comment_135227 Var beredd på att du kommer att behöva ett par rejäla dämpare. Eller blir det raka rör?
April 12, 201411 yr Author comment_135231 Var beredd på att du kommer att behöva ett par rejäla dämpare. Eller blir det raka rör? Om jag finner smala, korta , effektiva (typ.... du förstår andemeningen) dämpare som jag "hinner" ut med framför bakdäcken med så tar jag dom, Micke Om inte så... raka rör eller nån mer tillfällig "besiktningslösning" För 25+ år sen hade jag insticksdämpare (stålull i rör) för besiktningen och det funkade men i nutid går dom kanske inte på den...
April 12, 201411 yr Author comment_135234 Peter, det är målet men vägen dit är inte stakad än... bygger från headers via X pipa och får tackla slutdelen när jag vet vad jag har kvar för utrymme
April 12, 201411 yr comment_135237 Peter, det är målet men vägen dit är inte stakad än... bygger från headers via X pipa och får tackla slutdelen när jag vet vad jag har kvar för utrymme Känner igen det. Tajt om plats under golvet jag byggde egna dämpare av 95mm rör, till mitt 2.5" övriga Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
April 12, 201411 yr Author comment_135240 Känner igen det. Tajt om plats under golvet jag byggde egna dämpare av 95mm rör, till mitt 2.5" övriga Skickat från min SM-N9005 via TapatalkIntessant tanke att bygga egen dämpare . Om man bygger en rektangulär dämpare med låg höjd å bred bredd (? ) som flödar utan motstånd så kanske.....
April 12, 201411 yr comment_135251 Intessant tanke att bygga egen dämpare . Om man bygger en rektangulär dämpare med låg höjd å bred bredd (? ) som flödar utan motstånd så kanske..... Har ett par påbörjade platta/rektangulära dämpare. Blir intressant sen när dom är färdiga Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
April 16, 201411 yr Author comment_135368 "om man är törstig vill man ha grovt sugrör..."Jag är nöjd med bränslepumpsplaceringen . Med förfilter och efterfilter så var alternativen som det blev eller på en släpvagn bakom.... Det är skönt att ibland lämna 3 tums avgasdilemmat.... Ändrade %s av %s (%s)
April 26, 201410 yr Author comment_135669 Efter en lååång skruvkramp med några små ryckningar kom jag på vad som skulle ge projektet gnistan....TÄNDKABLAR!Längdkapade och "passande".. Eftersom jag har insprutning och har läst alldeles för mycket om störningar p g a "el" så har jag flyttat ut både tändspole och MSD box från spridarna..Men en eventuell "störning" som jag får grunna på är att tändhattarna tar i headersbultarna... Z-topparna är high port å stiften lutar mer uppåt..Tror ni att det kommer att smälta eller??All input är välkommen Ändrade %s av %s (%s) som vanligt... för många "konsonanter.."
April 26, 201410 yr comment_135671 Jag hade Ford racing kablar med hattar i 45graders vinkling dom hade nog vart kanon där.
April 26, 201410 yr Author comment_135672 Jag hade Ford racing kablar med hattar i 45graders vinkling dom hade nog vart kanon där.Hmmm en intressant vinkling på problemet, kompis
April 26, 201410 yr comment_135675 Det lättaste lösningen kompis, skicka motorn till mig så byter vi mina tändkablar tar garanterat inte emot tornen:D/Leif
July 23, 201410 yr Author comment_138396 GI metoden....5-2 metoden.....viktväktarna....ren å skär motion..... eller....GLASFIBER Snubblade över "instant weightlost" för Mach1an. En glasfiberflipfront och dito dörrar med plastrutor för en mycket rimlig peng så jag kunde helt enkelt inte låta bli Nu återstår att se om detta hamnar på bilen..
July 24, 201410 yr Author comment_138420 Hur går det med motorn då.Micke, Motorn är inte startad sedan dynobromsningarna... Sitter i bilen med 75% avgassystem och en del el dragning för givare m m kvar....Lågpresterande ägare ...men flippfronten är köpt (till ett otroligt bra pris) och det borde inte hämma utan kanske hjälpa till att få tummen ur....
July 25, 201410 yr Author comment_138429 Det lutar alltså åt att det blir Foxen till Sälen.Sälen missar jag tyvärr Bosse . Jag å Johan är dock uppe i norr nu och vi ska till Lycksele fredag-lördag (motorveckan). Vi har sett massor av amerikanare på väg så det blir nog en höjdarträff!
June 15, 20159 yr Author comment_145696 Its Alive! Hej go vänner! Efter snart två år av skruvkramp har jag äntligen fått igång Mach1 an Har lite detaljer kvar ,avgas, huv clearence... , besiktning o s V, men nu mullrar den fiiint Motorn är en 351 stroker till 427 cui med rullkam å ford racing Z toppar.Livet bjuder på mycket å att höra mullret från motorn värmer verkligen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.