bulan Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 Någon som vet var jag hittar de 10st kopparbrickor som tätar runt pinnbultarna till bakaxel-klumpen. Hittar bara "nästan" rätt men vill ha de riktiga 3/8.Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Har inte hansen dessa på lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted November 5, 2012 Author Report Share Posted November 5, 2012 Jag ska kolla detta men deras hemsida tycker jag är skit så jag får ringa någon butik som säljer deras prylar. Tack!Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Jag letade såna oxå förut blev tipsad om att använda svart permatex i stället.Blev kanonbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted November 5, 2012 Author Report Share Posted November 5, 2012 Ja, jag kanske testar det också. Blev bara förvånad att det var svårt att hitta när de används både på Ford 8 och Ford 9 axlar och på många olika årsmodeller. Tack för tipset!Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 5, 2012 Report Share Posted November 5, 2012 Jag har aldrig sett dessa kopparbrickor och jag har rivit flera original axlar och de har inte haft några. Känns mest som det är något man tar till om det blir problem med läckage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted November 5, 2012 Author Report Share Posted November 5, 2012 Okey, då provar jag utan. Trodde att det var standard att alltid byta. Förra gången hade jag ett kit med muttrar från NPD och då ingick kopparbrickor så jag antog att det var ett "måste". Tack för tipsen!http://www.npdlink.com/store/products/mustang_mounting_kit_axle_center_section_concours-149235-429.htmlMvh.Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Jag hade kopparbrickor innan jag bytte utväxling, det var han som jag köpte nya av som förordade permatex.Kopparbrickorna var bara skit sa han, man drar lätt sönder dom och skapar risk för läckage istället för att täta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Kopparbrickorna var bara skit sa han, man drar lätt sönder dom och skapar risk för läckage istället för att täta.Ja min första tanke var faktiskt samma när jag läste detta.Koppar är ju väldigt låg hållfasthet och muttern mosar lätt sönder den.Bra för tätning typ oljetråg och sånt.Men för bakaxeln känns det knepigt men egentligen behöver dessa "låsmuttrar" inte dras så hårt.Detta är det fina med Fords konstruktion att klumpens infästning egentligen inte behöver toleranser eller moment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted November 6, 2012 Author Report Share Posted November 6, 2012 Okey! Byter ni muttrar varje ny montering? Dessa har ju en "låsfunktion" som ev. försämras något vid varje demontering. Bytte förra gången både här och på de 4 på varje sida ute vid axlarna.Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Nej jag byter inte."Stållåsmuttrarna" går att återanvända.Däremot använd inte "Nylonlåsmutter" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted November 6, 2012 Author Report Share Posted November 6, 2012 Bra, då behåller jag dom för de är bara använda en gång tidigare och det kändes onödigt att byta ut dom. Tack igen!Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.