Jump to content

GT 2005 bromsar och väghållning


Stefan Åberg

Recommended Posts

Hej igen,

Jag börjar nästan tänka på att strunta i trim och satsa på bättre bromsar då de känns en aning svampiga efter ett tags bromsande samt att kurvorna är lite vanskliga att ta i hastighet :)

Sedan känns det ganska mycket varenda spricka i asfalten....

nån som kan rekommendera upgrades på dessa?

Kikar på bla följande grejjer:

http://www.steeda.com/store/steeda-handling-pak-stage-3-for-2005-thru-2010-ford-mustang.html

http://www.steeda.com/store/brembo-14-inch-4-piston-front-brake-kit-for-2005-and-up-ford-mustang.html

Typ, nån som rekommenderar annat?

Mvh,

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Stefan

Att sprickorna känns vill jag lova! Är bilen sänkt så kan ju det bero på mindre fjädringsgång och beroende på lågprofildäck och 19" fälgar.

Min väghållning var inte bra. Det visade sig bero på litet glapp i i bärarmarna. Nu går bilen perfekt. Bromsarna är perfekta men då är jag osäker på om förra ägaren bytt ok!Tror inte det men rödlackerade hos en firma är de som resten av bilen.

Finns ju flera ägare som byter dimension på däck o fälgar för o få ett råare utseende :)

Hej igen,

Jag börjar nästan tänka på att strunta i trim och satsa på bättre bromsar då de känns en aning svampiga efter ett tags bromsande samt att kurvorna är lite vanskliga att ta i hastighet :)

Sedan känns det ganska mycket varenda spricka i asfalten....

nån som kan rekommendera upgrades på dessa?

Kikar på bla följande grejjer:

http://www.steeda.com/store/steeda-handling-pak-stage-3-for-2005-thru-2010-ford-mustang.html

http://www.steeda.com/store/brembo-14-inch-4-piston-front-brake-kit-for-2005-and-up-ford-mustang.html

Typ, nån som rekommenderar annat?

Mvh,

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte till Steedas egna 14" med 4-kolvsok fram och stålomspunna slangar runt om. Nu är bromsarna bra.

I klass med nya europeiska premiumbilar. För bankörning hade jag velat ha dem något kraftigare ändå.

För gatan duger de alldeles utmärkt, distinkta med bra stoppförmåga.

Du får gärna provköra om du kan stilla dig till april.

Link to comment
Share on other sites

Stefan

Att sprickorna känns vill jag lova! Är bilen sänkt så kan ju det bero på mindre fjädringsgång och beroende på lågprofildäck och 19" fälgar.

Min väghållning var inte bra. Det visade sig bero på litet glapp i i bärarmarna. Nu går bilen perfekt. Bromsarna är perfekta men då är jag osäker på om förra ägaren bytt ok!Tror inte det men rödlackerade hos en firma är de som resten av bilen.

Finns ju flera ägare som byter dimension på däck o fälgar för o få ett råare utseende :)

Ska be dem kolla upp det när jag gör vårkollen på Grufmans :)

Kommer bli en europatripp på +700 mil i sommar då vi tänkte bila ner till södra Italien där vi har vår lägenhet.

Autobahn och A1 i Italien kan man gasa på lite så det ska bli intressant!

Jag bytte till Steedas egna 14" med 4-kolvsok fram och stålomspunna slangar runt om. Nu är bromsarna bra.

I klass med nya europeiska premiumbilar. För bankörning hade jag velat ha dem något kraftigare ändå.

För gatan duger de alldeles utmärkt, distinkta med bra stoppförmåga.

Du får gärna provköra om du kan stilla dig till april.

OK, ska kolla in dem :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har påbörjat säkerhetstänket med lite snygga lyktor på bilen, http://grufmanbil.se/produkt/6023/?in=350

Sen har jag fixat halvljusautomatik eftersom jag blivit bortskämd med detta på alla hyrbilar jag haft under de 27 åren mellan mina 2 egenägda bilar :)

Till våren blir det nog uppgradering av bromsarna fram så att man får stopp på ponnyn i tid.

Link to comment
Share on other sites

Har påbörjat säkerhetstänket med lite snygga lyktor på bilen, http://grufmanbil.se/produkt/6023/?in=350

Sen har jag fixat halvljusautomatik eftersom jag blivit bortskämd med detta på alla hyrbilar jag haft under de 27 åren mellan mina 2 egenägda bilar :)

Till våren blir det nog uppgradering av bromsarna fram så att man får stopp på ponnyn i tid.

Hej Stefan! Tänk på att bromsen är fartens värsta fiende. Såg du Nickes bil? Klart het kärra..

Link to comment
Share on other sites

Jag missade den, kanske lika bra det :P

Känns bara lite oroligt när man utnyttjat hästarna i burken och kommer till ett läge där man bör sänka farten och man inte riktigt litar på att dom bettar så bra som man önskar.

Men 30 lax för 2 nya bromsskivor med ok känns lite mycket :)

Hoppas man hittar lite andra grejjer på nätet eller i USA som man kan smuggla med när jag åker dit i slutet av januari.

Link to comment
Share on other sites

då de känns en aning svampiga efter ett tags bromsande

Ett par enkla åtgärder kan göra underverk med originalgrejor:

Byt bromsvätska minst vartannat år, använd ett känt märke med hög kvalitet.

Ersätt alla bromsslangar av gummi med stålomspunna teflonslangar, gummit flexar.

Montera nya belägg som tål värme bättre, obs, ta inga racingbelägg de behöver värmas upp för att få maximal verkan.

Bättra på kylningen, när du bromsar omvandlas bilens rörelseenergi till värme i ok och skiva, se till att få bort värmen så fort som möjligt så bromsarna är redo för nästa inbromsning.

http://www.stangmods.com/JLT-Mustang-Brake-Cooling-Kit-p/01473.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...