Jump to content

femväxlad manuell


Recommended Posts

fundrar på att stoppa i en manuell våda bakom min 400m i mussen frågan är vadför låda man ska plocka i vart man ska hitta den och vad den ska klara av.... och kruxet.... femväxlat och jag d v s student ska ha råd.... =)

någon som har ett tipps?

Link to comment
Share on other sites

Ok! Som student finns ingen chans med andra ord! ;)

Vänta till du har jobb för transmissioner är nästan dyrare än motorer.

Får du ihop delar för 15.000kr så har du lyckats bra.

Till 400M har du nog bara fullsize och Pickup att titta på eftersom 400M har stora bultdelningen som 429/460 motorerna har tyvärr.

Jag kan inte så mycket om manuella lådor men detta vet jag och det kanske finns en T5 låda med 429/460 kopplingskåpa.

Jag vet inte om en T5 låda håller för 400M motorn är en väldigt vridstark motor.

Alltså mitt tips är att leta efter Ford Bronco, Van och Pickup

Link to comment
Share on other sites

mmm 400-motorn är vridstark om min är mer..... jag tittade lite på och plocka i en m5-låda lr liknande... är juh inte så svårt att fixa en adapter... men vad tror ni om att byta från ford som tillverkare typ?

ps pengar finns men inte hur mkt som helst.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det spelar väll ingen roll vilken låda du tar isåfall om du kan tänka dig vad som helst och tycker det är så enkelt.

Kugghjul som kugghjul 8)

Bara du har kunskapen och ork så är det bara att sätta igång.

Något jag lärt mig praktiskt genom alla år är att hålla mig till enkelhet.

Att krångla till det utan anledning är något man ofta får äta upp längre fram.

Tex hur kul skulle det vara om du är tvungen att byta ett kugghjul i din M5 låda för 6000kr :!:

Håll dig till grejer som är enkla,robusta och billiga att serva.

Link to comment
Share on other sites

Vad användes det för lådor på Boss 429orna om det är så att bultmönstret är det stora.Intresant att veta då glädjen med livet är att man lär sej något nytt varje dag :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

tjena. nu är väl jag inne på helt fel märke men skriver ändå.

har en trans am som jag bytt låda i från t5an till en t56 låda.

de du kan göra är att byta till richmonds 5 eller 6 växlade låda

problemet ligger i priset.

här i sverige får du räkna med ca 50-75 tusen för att få hem en richmondlåda via en firma.

de positiva är dock att dessa lådor är starka som f*n.

sen har du tremec (f.d. borg warner ) dom har även en nyare stark 5 petad låda men då kan du lika gärna köpa dig en t56a.

dessa sitter i nyare camaro/trans am/corvetter och mustanger.

inte nog med att de är billigare, de är också lättare att få tag på beg.

har sett dom säljas beg. i sverige för ca 18000.

men köp inte en gammal T5a då dessa är klena, trans amen och camaron som hade denna låda levererades endast med lilla 305an just p.g.a. att lådan inte klara mer.

men för att göra en kort sumering. räkna på att du får lägga ut ca 18-25000 minst om du ska byta låda.

MVH / Lasse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag har ett billigt alternativ till en 5 växlad låda. En 4-växlad aluminium rug med överväxel på 4:an vilket motsvarar 5:an på en T5:a. Funkar kanon om man har bra vrid i motorn och inte lider av större steg mellan växlarna jämfört med en T5:a

Christer 021/22338 eller 021/328039

Link to comment
Share on other sites

När ni pratar om T5 lådor så kanske det är på sin plats att säga att det finns mer än 25 olika varianter av T5 lådor som kan användas på en gammal Mustang

Tidiga lådor hade sina svagheter smat låg vridkapacitet = 210 lbs

Senaste T5 lådan klarar 340 lbs vilket räcker mer än väl för de flesta Mustanger - dock inte för drag racing med motorer över 450 hkr

Själv har jag den senaste T5 lådan, HD 340 lbs.

Sitter bakom en strokad 302 med kompressor ( ca 450 hkr ) och fungerar alldeles utmärk, även vid ganska häftig bankörning.

Så.... T5 lådan är i de flesta fall helt OK och billig - för all "normal" hantering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...