Jump to content

Mystiskt elproblem


Emberglo

Recommended Posts

Hej

Sliter mitt hår, fattar inte vad det kan vara för fel.

Grundproblemet är att jag inte har någon ström alls till instrumentpanel med påföljd att mätarna inte heller funkar(bensin, oljetryck), men följande funkar

Cigaretttändare

Vindrutetorkare och spolare

Fläkt

Startmotor/motor på P och N, dvs som förväntat

När jag kollar i säkringsdosan finns det ingen ström vid säkringen för instrument och inte heller för ACC. Men finns ström vid säkringen för cigaretttändare

Vart skall jag börja leta?. Är det någon som har något bra tips.

Spänningsregulatorn kan jag "ringa" igenom, vilket torde tyda att den funkar

OBS! Inga lampor, tuta är monterade på bilen ännu men borde inte spela någon roll tycker jag.

Om det är ett jordfel funderar jag på vart det saknas jord så att säga. Ha inga lösa kablar om jag nu inte har missat en fundamental jordkabel någonstans

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Här finns det elschema

http://hammar.dyndns.org/~djhamma/wiring/wiring1965.htm

Kolla så att du har spänning på säkringens matarsida kommer ifrån tändningslåset, tändningen måste vara till, om inte gå till tändningslåset och mät eftersom du har funktion på torkare fläkt tändare borde du ha spänning på säkringshållaren till instrumenten, matas ifrån samma ställe bara tändningen är på.

Kolla så att inte säkringhållaren har ärgat eller så att det sitter rätt storlek på säkring (diameter) så att det är riktig kontakt i mellan säkringen och hållaren. Mät eller kolla med provlampa på säkringshållaren, när du har tändningen på ska du ha spänning ca12-12,5 V på alla säkringars ena kontakt på båda om säkringen sitter ordentligt och är hel.

MVH

Mario

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har varit i garaget under kvällen och testat med att jorda respektive kabel vid givarna, temp, olja och bensin. Slår på tändningen och alla mätare går i topp, slår av tändning och då sjunker de. Torde betyda att jag har spänning ute vid givarna.

Läste Marios inlägg och får kolla det imorgon, vilket kanske inte är helt fel eftersom jag inte heller har någon belysning till instrumentpanelen. Jag har i alla fall konstaterat att mätarna funkar och att det inte är fel på dem som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har kollat säkringsdosan i bakkant, javisst hade det ärgat och det har jag gjort rent. Fortfarande problem med instrumenten så nu har jag beställt en ny spänningsregulator ifrån conrad.se, så får vi se vad som händer. Enligt diverse forum så brukar det vara alltid vara fel på dem och för den ringa kostnaden av 150 spänn så är det värt att testa som sagt.

Återkommer när jag har testat om ingen annan har någon bättre ide, typ en bilelektriker som inte har så mycket att göra och bor nära mig:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack Lasse, har 66 mustang wiring diagram med vad hjälper det när man är inkompetent;-)

Ny regulator(Conrad) kom igår och kalibrerade den med 12V in och 5,6 V ut. Mätte upp att jag har 12V in på ordinarie kabel i kabelstammen.

Glad i hågen installerade jag den provisoriskt och slog på tändningen och "INGET HÄNDE". Bensinmätaren stod still, trots 25 liter i tanken.

Mätte upp out och det är fortfarande 5,6V. Nya regulatorn funkar med andra ord när den är på plats.

Provar att starta upp bilen, anledningen till min försiktighet är att motorn är totalt nyrenoverad och jag vill ju inte riskera att något händer.

Efter ett tag börjar motorn gå jämt och se där, nu börjar oljetrycksmätaren att röra på sig, stiger upp till ca 3/4 där den stannar. Låter motorn gå ca 1 minut för att se om något händer med bensin eller temp men inget sker och jag slår av den.

F-n tänker jag och installerar den gamla regulatorn, märk att den är nyinköpt och aldrig använd. Provar på nytt och nu är oljetrycksmätaren helt död.

Mäter upp out på den och får då pulserande ström mellan 0-5 Volt. Hade jag även tidigare men den nya ger konstant 5,6 V.

Så det var väl felet, fattade inte att den inte kunde vara pulserande(glad amatör)

Går vidare för att kolla andra instrument. Amperemätare står i mitten och skakar till lite nedåt när jag startar bilen, bensin fortfarande stilla och temp stilla. I helgen när det blir ljust skall jag rulla ut bilen och varmköra den i en timme samt fylla på med lite mer bensin och då får vi kolla temp och bensin.

Såg en gammal tråd att man på respektive mätare kan man kalibrera noll-läge så att säga. Skall prova även det på sikt men målet är att varmköra och efterdra topparna, kalibrera växelföraren så att den växlar korrekt och sedan gå vidare med att montera dörrar och skärmar mm.

Link to comment
Share on other sites

Mäter upp out på den och får då pulserande ström mellan 0-5 Volt.

Hade jag även tidigare men den nya ger konstant 5,6 V.

Så det var väl felet, fattade inte att den inte kunde vara pulserande(glad amatör)

Svar: Den gamla ska ge en pulserande spänning. Men eftersom instrumenten är så tröga, så märks

det inte när du kör.

Amperemätare står i mitten och skakar till lite nedåt när jag startar bilen.
Svar: Den ska stå i mitten och inte röras särskillt mycket. Om du slår på ljuset när inte

motorn är igång, ska den gå åt vänster en aning.

I helgen när det blir ljust skall jag rulla ut bilen och varmköra den i en timme samt

fylla på med lite mer bensin och då får vi kolla temp och bensin.

Svar: Om du jordar kabeln till bensinmätaren där den sitter i tanken, ska mätaren gå i topp.

Gör den inte det är felet i kabeln eller instrumentbrädan. Går den i topp så är felet i sändaren

i tanken.

Lycka till!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu funkar i alla fall instrumenten. Bensinmätaren som inte funkade hade jag slarvigt kopplat i givaren på bensintanken när jag uppenbarligen testade med att jorda för att kolla instrumentet.

Frustrerande när man köper ett nytt spänningsrelä och det inte funkar. Det nygamla pulserade men uppenbarligen gav det inte tillräckligt med ström för att påverka mätarna. Med det nya elektroniska där jag ställde in 5,6V så funkar det klockrent.

Har nu startat motorn och jag får ett oljetryck, nu är det bara resten av problemen kvar.

Motorn rusar och jag tvingas att ha full choke för att den inte skall stanna, Bilen står mer eller mindre på högvarv under ca 10 minuter och mixtrar med choek fram och tibaka men bilen tjuvstannar titt som tätt

Verkar som om generatorn inte laddar för efter ett antal starter så är batteriet urladdat. Orkar inte dra runt startmotorn.

Så nu har jag lite fler problem att kolla imorgon lördag, får surfa runt på forumet ikväll och se om det finns några bra svar, om inte får ni se några nya frågor.

Är mest intresserad av att få bort högvarvningen så att jag slipper sitter sitta och gasa, då har jag sedan möjlighet att kolla om generator laddar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...