NackaBosse January 5, 2013 Report January 5, 2013 Någon som har koll? Vad jag förstår gäller det enbart på drivhjulen. Varför?Vi, som kör "vanlig bil" måste ha samma däck på alla hjulen, t.o.m på eventuell släpvagn. Citera
ivar January 5, 2013 Report January 5, 2013 Någon som har koll? Vad jag förstår gäller det enbart på drivhjulen. Varför?Vi, som kör "vanlig bil" måste ha samma däck på alla hjulen, t.o.m på eventuell släpvagn.Bra lag, tycker jag; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-vinterdackskrav-pa-tunga-fordon/"Varför behöver man inte ha vinterdäck på alla hjul? – Vi har räknat på det och det är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Många lastbilar har dubbla däck och det skulle bli för dyrt i förhållande till ökad framkomlighet. Det har också gjorts tester på Statens väg- och transportforskningsinstitut som visar att bussar fick bäst styregenskaper med sommardäck fram och vinterdäck på drivaxeln, säger Göran Andersson."Källa: http://www.ka.se/index.cfm?c=104481 Citera
NackaBosse January 6, 2013 Author Report January 6, 2013 Bäst styregenskaper med sommardäck fram ????? Sunda förnuftet säger ju att här är nånting fel. Så tycker även de som gett kommentarer till artikellänken ovan. Citera
RoTe January 13, 2013 Report January 13, 2013 Ett tungt fordon fungerar helt annorlunda mot en personbil. Visst är det önskvärt att ha vintermönster även på framaxel, men bara man har bra mönsterdjup går det bra ändå. Fästet sitter mest i drivaxeln eftersom den har dubbelmonterade hjul och högre vikt (lastat). Har man mycket vikt på driven är det oftast bättre grepp när man använder hjälpbroms/tillsatsbroms än när man bara använder färdbromsen. För färdbromsen låser lätt axlar med mindre vikt på och då slår ABSen till och man saktar inte ner ett skit. Har man däremot bra däck på driven samt vikt så känner man oftast ingen halka där personbilar knappt kan köra. Sedan är en stor anledning till denna lag att ta sig från stillastående. Det är det svåra med mycket vikt och drivning på endast en axel. Det är ett sjuhelvetes vridmoment som ska ner i backen för att dra igång ekipaget. Där gör verkligen däcken skillnad!/Robert, med BE CE DE på körkortet och som oftast kör baktunga bussar med motorn hängandes låååångt bakom driven. Citera
Morrizza January 17, 2013 Report January 17, 2013 Ett tungt fordon fungerar helt annorlunda mot en personbil. Visst är det önskvärt att ha vintermönster även på framaxel, men bara man har bra mönsterdjup går det bra ändå. Fästet sitter mest i drivaxeln eftersom den har dubbelmonterade hjul och högre vikt (lastat). Har man mycket vikt på driven är det oftast bättre grepp när man använder hjälpbroms/tillsatsbroms än när man bara använder färdbromsen. För färdbromsen låser lätt axlar med mindre vikt på och då slår ABSen till och man saktar inte ner ett skit. Har man däremot bra däck på driven samt vikt så känner man oftast ingen halka där personbilar knappt kan köra. Sedan är en stor anledning till denna lag att ta sig från stillastående. Det är det svåra med mycket vikt och drivning på endast en axel. Det är ett sjuhelvetes vridmoment som ska ner i backen för att dra igång ekipaget. Där gör verkligen däcken skillnad!/Robert, med BE CE DE på körkortet och som oftast kör baktunga bussar med motorn hängandes låååångt bakom driven. Ikväll såg jag på nyheterna en förare/åkare som ansåg att kraven var för milda på släpet, det räckter med 1,6 mm på däcket. Har du då ett tungt släp riskerar du bli omkörd av dig själv. På personbilar så är det 3 mm. Sen var det det här med avståndet förstås. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.