Per83 Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Hej Hej jag har lite problem med min motor 289a i en 64/1/2, Jag får igång den till en början ”kall” men den börjar gå ojämnt och sen dör den, efter någon minut, har försökt felsöka och har bytt många delar men har svårt att hitta felet eftersom den inte håller sig i liv länge nog. Har en mycket begränsad kunskap om motorer och behöver därför er hjälpDet jag har gjort med motorn ärNy generator(omlindad)ny startmotorLikströmsladdrelät inlämnat och genomgångetAlla kablar (el) urplockade och lagadeNy tändspoleNy fördelareFörgasaren AutoLite 2100. Isärplockad rengjord och slitage delar utbytta.Nya tändstift och tändstiftskablarEftersom jag gärna vill få bilen besiktigad till denna sommar och har lite småpill kvar att göra så behöver jag lite hjälp med motorn. Snälla hjälp mig felsöka.Med vänliga hälsningar Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Det kan vara choken som spökar, d v s den förblir stängd. Eller så flödar förgasaren över, och stänger inte av bensintillförseln med hjälp av flottören. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per83 Posted January 28, 2013 Author Report Share Posted January 28, 2013 Testat att ha koll på choken, den öppnar sig lite och gör jag inget med motorn så går den bra, öppnar jag choken fullt (spjället på förgasaren) så går tomgången ner. Tror inte flotören är dålig då den går "länge" och delarna är bytta och nivån är inställd.Provade koppla in stroblampan för att kontrollera tändningen. Den var långt över samtliga steck, när jag vred fördelaren mot tdc hållet så dog motorn innan jag närmade mig strecken. Kan det vara något med vakumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer H. Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Testat att ha koll på choken, den öppnar sig lite och gör jag inget med motorn så går den bra, öppnar jag choken fullt (spjället på förgasaren) så går tomgången ner. Tror inte flotören är dålig då den går "länge" och delarna är bytta och nivån är inställd.Provade koppla in stroblampan för att kontrollera tändningen. Den var långt över samtliga steck, när jag vred fördelaren mot tdc hållet så dog motorn innan jag närmade mig strecken. Kan det vara något med vakumet?Hej Per. Om du önskar hjälp får du gärna ringa. MVH Christer Hansson Veberöd. 046-81561. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per83 Posted January 28, 2013 Author Report Share Posted January 28, 2013 Hej Christer, skall fortsätta med motorn till helgen, ringer gärna och bollar lite. Tack. Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted January 28, 2013 Report Share Posted January 28, 2013 Skulle kunna vara kondingen/brytarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per83 Posted January 29, 2013 Author Report Share Posted January 29, 2013 Hej, "kondingen/brytarna" är det i fördelaren? Hur kontrollerar jag dessa? Fördelaren är helt ny så jag har inte varit inne och pillat inne i den än.Tack för alla svar, skall som sagt försöka lite mer till helgen. Mvh Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted February 5, 2013 Report Share Posted February 5, 2013 Sitter fördelaren rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miximan Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 Noterar att någon tidigare tipsat om kondensatorn. Det var min första spontana tanke när jag läste om ditt problem. Hade en liknande problembild med min förra bil (en TR6) vilket visade sig vara just kondensatorn. Ett enkelt och billigt problem i så fall. Byt ut den bara.Kostar inte överdrivet många kronor.Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per83 Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Hej igen, Tack för alla tips.Fick hjälp av Christer Hansson som gick igenom motorn och efter felsökning kom fram till att det satt en dålig kondensator i min nyinköpta fördelare, som några här hade skrivit!Sen har jag något fel på min Autolite 2100 förgasare. Den går ojämnt på tomgång och ställskruvarna för luft (långt ner på framkant på förgasaren) gör ingen skillnad när man skruvar in eller ut. När man ger gaspådrag så går den bra men dåligt på tomgång.Någon som har någon ide? eller skall man satsa på att köpa en ny Holly eller Edelbrock förgasare samt insug!? Vilken typ skall man satsa på till en 289a? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lans Posted February 16, 2013 Report Share Posted February 16, 2013 Hej Här kommer ett tips.Kan vara att den tar tjuvluft någonstans mellan förgasaren och insuget.//Lansen cmc 94 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per83 Posted February 17, 2013 Author Report Share Posted February 17, 2013 Hej igen, slutade med att jag köte en ny förgasare blev en Hollet 350 tvåports. Började dock plocka ner växellådan för att byta en packning så jag får vänta lite med att se om förgasarbytet hjälpte.Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.