Jump to content

Renovera 351W


DF1962

Recommended Posts

Hej, har en Mach 1 -70, på original motorn (351W 2V) renoverades topparna (nya ventiler o styrningar mm) när bilen var 10-12 år gammal

kostade på den tiden 5780 kr (nästan lika mycket som jag betalat för hela bilen). Bilen kördes sedan 2-3 säsonger, sedan blev det mer o mer

bankande ljud (hördes tydligt på tomgång) troligtvis slitna ramlager, lågt oljetryck när motorn var varm.

för att hålla kostnadena nere lyfte jag då ur original motorn, ersatte den med en 351C 2V kompl motor från en mustang -71 (3500 kr) som jag hittade i en biltidning, bytet gick hur smidigt som helst allting passade, motorn fungerar o går klockrent än i dag.

Jag har 351W motorn kvar o funderar på o helrenovera allt utan topparna (båda motorerna är original utan trimm),

tänkte att någon här på forumet kanske vet ca pris för en sån renovering o vem man kan anlita, för ett bra jobb o bra pris.

Det kanske är värt att lyfta i original motorn (matching numbers) skall det ju helst vara, har jag hört.

Link to comment
Share on other sites

Okey John! Trodde Cleveland kom till modellåret 1970 och att det bara fanns ett fåtal "undantag" från detta. Litar på dig till 100% så jag beklagar min fel-info. Är dessa 351w motorer tillverkade 1970 eller var det motorer som Ford "hade över" från 1969 och använde tills de var slut?

Mvh. Mats Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Okey John! Trodde Cleveland kom till modellåret 1970 och att det bara fanns ett fåtal "undantag" från detta. Litar på dig till 100% så jag beklagar min fel-info. Är dessa 351w motorer tillverkade 1970 eller var det motorer som Ford "hade över" från 1969 och använde tills de var slut?

Mvh. Mats Nilsson

De er tilverkade til modellåret 1970. Nej, Ford hade inget til øvers. Dom produserade dessa motorer just for at det va planerad så. Fords produktion var noga planerad og motorer og andra prylar va inte nåt som just tilfelligt satt bredvid bandet.

Jovisst kom Cleveland til 70 års modell.

Kort fattad; I 1970 kunne du få båda 351 W og 351 C.

Mvh

JohnB

P.S; For många år sen sålde jag en 351 W og om jag minns rett var den gjuten i Desember 69.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ett litet :wtf:, dessutom så var det sällan att någon valde Widsor eller Clevland motor, det var helt enkelt

den motorn som satt i vid köp om då också kunde vara vilket som.

Parralell till detta var även vilken typ av automat som satt i vid köp, köparens intresse var endast

kombination av motor-låda, alltså V8 Automat. eller V8 Manuell.

Det var en liten mängd köpare som var pålästa även då som nu, viktigast var egentligen bilköpet

och vilken modell på Ford.

Som dom flesta Ford fanatiker vet så användes 351W i en bred skara av Fords produkter, motorn

som i det här fallet 351W är inget unikt snarare är denna typ av motor mer vanlig i produktionen

än 351C.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...