Jump to content

302 oljepluggar


Jonasm

Recommended Posts

Dåligt med svar?

Jag tycker inte du behöver göra något ändring på det som en gång tillverkades, orginalet

håller bra och behöver inte någon förändring.;)

Efter att ha provat originalplugg om än nya och ipressade med lock-tite med kass resultat - högvolymspump och fullvarv i vass maskin - så gängar jag numera alltid mina block i framkant precis som där bak... Du kan köra med samma plugg som bak eller gärna de med invändig sexkant. 1/4" NPT brukar funka fint rakt i utan att behöva borra upp...

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Har hört att de är som Johan säger. Om man ska in med högvolymspump och inte vill bryta isär motorn igen så gänga pluggarna. Finns ju annat att göra ;)

Var får jag tag i dom ? Eller har du dom på hyllan Johan ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hej, håller på att renovera en 351W och har funderingar kring just pluggarna, 2 st, som sitter vid främre kamaxel och när jag köpte nya pluggar så var det med just 2 st pluggar med gänga och insex, men det är ju inte gängat i blocket, ska jag bara dra in dom nya pluggarna i godset eller ska man gänga före, frågar eftersom det är ju inte så mycket gods så man får en riktig gänga? Motorn är av 1984 årsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Hej. De pluggarna med gäng är till avtappningen i nederkant på blocket på var sida. Se bild.

Detta är 302 block men det är nog lika på 351 för det är samma pluggsats till dom.

945A3DB1-D030-47A3-AB4B-8989072F6059.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Och nej du kan inte skruva in dom i blocket där oljekanalspluggarna sitter utan att först gänga hålet med rätt gäng.

om du renoverar så har du antagligen redan dragit ut alla de pluggar som sitter i blocket? Och skruvat ur de som sitter i bakkant på blocket?

om du inte redan har gjort det så passa då på att göra ren alla oljekanaler, vattenkanaler och liknande innan du börjar montera ihop motorn. Det finns många gömmor som det kan samlas skit i under åren. moroso t.ex. har ett bra rengörningskit. 

https://www.summitracing.com/parts/mor-61820

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...