Jump to content

Recommended Posts

Hej. Är i full gång med att sätta in en 351W i min 65a. De mesta stämmer ju ganska bra. Men Mina headers från 289an är ju som de flesta vet inte möjliga att få dit. Då undrar jag om de finns speciellt rör som passar i 65ans trånga motorrum eller är man tvungen att tillverka dom själv?

Hej. Är i full gång med att sätta in en 351W i min 65a. De mesta stämmer ju ganska bra. Men Mina headers från 289an är ju som de flesta vet inte möjliga att få dit. Då undrar jag om de finns speciellt rör som passar i 65ans trånga motorrum eller är man tvungen att tillverka dom själv?

Läste lite här http://forums.vintage-mustang.com/vintage-mustang-forum/609775-351w-65-coupe-header-options.html som kan vara matnyttgt :)

Jag körde med 351W i min förra Musse, en 65'a.

Gjutjärnsgrenrör, orginal på passagerarsidan och ett som enligt säljaren suttit på en fullsizare med 289, på förarsidan.

Utsläppet mot avgassystemet på förarsidan var riktat snett neråt, inte som orginalet bakåt, några millimeter från styrväxeln.

Orginal 65'a motorfästen höll den på plats, inte ett islag på 3 säsonger trotts 0-100 på under 6 sekunder (enligt g-techen).

Det var en bil som var väldigt oförstörd, behövde knappt göra nåt för att få orginal exportbrace'n (en stadig bit, inget klent nytillverkat) på plats, fjädertornen satt alltså där dom skulle.

En kompis har en 66'a cab med 351W i, han köpte några specialheaders, var trångt som **** trotts det.

Jag tror att det är viktigt med BRA motorfästen och att fjädertornen inte säckat ihop inåt.

Ett par exempel på headers, finns många att välja på:

http://www.cjponyparts.com/hooker-headers-super-comp-swap-long-tube-1-3-4-ceramic-coated-351w-1965-1970/p/EXHD62/

http://www.cjponyparts.com/hooker-headers-super-comp-swap-long-tube-1-3-4-351w-1965-1970/p/EXHD61/

Jag har Hedman i min 65:a , det du måste tänka på är att det är olika för manuell o. automat.

Om du går in på Summit´s hem sida sen kryssar du bara i eftersom så får du upp olika som passar.

Men läs en gång extra innan du beställer o. trångt är det. :P

Varför headers? Om det finns bra original grenrör som funkar rent fysiskt, använd dom! Headers med klena anslutningar mot topparna bäddar bara för avgasläckage i framtiden. Jag skulle gärna byta mina Headman headers mot original grenrör för min 69 med 351 W.

Ehh, det var just det, att få tag i original grenrör, jag har sökt länge.

Hittar du ett par så köper jag dom på momangen, om priset är

humant.

Jag menar inget illa, Headman är gaska ok men som du skriver, dom

är ganska klena och det är nog därför priset också är humant.

Det finns ju en uppsjö av headers, så också kvalité och pris.;)

Men det var inte det som ämnet speglar här, mer, hur jäkligt det

är med att komma åt stift osv.:shock:

Om jag minns det rätt så var det såna här jag använde, det övre skiljer från Mustangens, det undre kan vara samma

post-2208-14483926503_thumb.jpg

Tror att de kom från en Galaxie med 289

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...