Jump to content

Montering av vindruta


fast66

Recommended Posts

(redigerad)

Hej alla!

frågor kring hur man monterar en ny vindruta eller ny gummilist till en gammal ruta brukar komma upp lite då och då. Jag såg denna beskrivning på VirgniaClassicMustangs blog. Kanske ngt att göra till en permanent post i ngt slags tekniskt arkiv här på sajten?

Check it out!

http://blog.virginiaclassicmustang.com/2013/02/65-68-mustang-windshield.html

Ändrade %s av %s (%s)
spelling
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Montera ny är minsta problemet, det är demontering och reparation innan

den nya skall i, är oftast det stora jobbet.

Att montera är relativt lätt faktiskt, kan göras utan speciella verktyg,

fingrar och en hjälpande hand är vad som behövs.

Det finns ett reportage som jag har gjort i en av våra gammla

klubbtidningar.

Det största misstaget många gör när det gäller 65 årsm, är att glöma

montera kromlistens klips innan montering av gummilist, dessa är skruvade

med rostfria kryss skruv, med gummilisten monterad är det näst intill

omöjligt att skruva dit klips efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Du får väl leta upp en av alla dessa beskrivningar då - passar inte den jag la upp så blunda! Jag la ju knappast upp den för att störa de som INTE kan använda den.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta! ^^

Ja den beskrivningen du lade upp var jättebra, för bilar med gummilist! Men jag har en som är limmad och med andra typer av clips och lister.

Eftersom min bil inte kom komplett så saknar jag nämligen både clips och lister och vet inte det satt från början.

googlar man på detta så finns del en del som visar (om än ganska dåligt beskrivet)

Men det som jag tycker hade varit lite nyttigt är en beskrivning som visar info om

1. vilken typ av rutlim? Enkomp eller tvåkomponents lim? Värma eller inte? flytande eller på rulle?

2. Behöver man "pressa" rutan?

3. Sealer? Skall detta användas? Bara ytterkant av rutan? (för din beskrivning med gummilist visar både in och utsida)

4. Behövs det fästen för att "centrera" rutan? Vilka isåfall?

5. Clips, nåt man bör tänka på? vilken modell av clips skall användas?

6. List? Nåt man ska tänka på här?

Klart att man skulle kunna titta på en dålig youtube film hur dom monterar med biltemas rutlim och ser glada ut över hur enkelt det är.

Men jag vill veta att min ruta sitter och det blir tätt. Framför allt säkert om det skulle hända en olycka. Vindrutan har större betydelse än man tror.

Så ursäkta min "novis" kunskap om att montera rutor. Om jag trampade på tårna så ber jag om ursäkt då, var inte meningen att inkräkta på din tråd, men frågar man aldrig får man heller inget veta. Och jag vill bara veta att jag gör rätt för jag vill gärna bara göra det en gång.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ett råd när det gäller limad ruta, be en glasmästare sätta rutan, det är nämligen så att det är mycket

giftiga ämnen som inte är lämpade för garagemiljö.

Man skall inte pressa rutan, den skall bara lägas på plats, möjligen lätt tryckas för att få bort luftbubblor,

Primning är ett måste både platsen där rutans lim sätt och på rutans kant där lim kommer att hamna,

Sealer eller tätmassa bör läggas i rummet ruta,rutram, egentligen bara för att säkra runt klips som håller

kromlister.

Rutan kan om man vill stödjas med små träkilar, detta görs redan vid första steg (limning).

Klipsen är till just 1969-70, 71-73 tror jag är samma.

List? alltid NOS vid köp av nya, var noga med att den som säljer vet dom säljer, så originallik

tillverkning som möjligt.

Att jag blandar mig i detta ämne också:confused: är för att jag satt 65-67 70 72 rutor, dessutom har

jag glasmästare på mitt jobb, är det något som du tycker jag skall ta fram fakta på så får

du gärna, fråga igen.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej.

Ett råd när det gäller limad ruta, be en glasmästare sätta rutan, det är nämligen så att det är mycket

giftiga ämnen som inte är lämpade för garagemiljö.

Man skall inte pressa rutan, den skall bara lägas på plats, möjligen lätt tryckas för att få bort luftbubblor,

Primning är ett måste både platsen där rutans lim sätt och på rutans kant där lim kommer att hamna,

Sealer eller tätmassa bör läggas i rummet ruta,rutram, egentligen bara för att säkra runt klips som håller

kromlister.

Rutan kan om man vill stödjas med små träkilar, detta görs redan vid första steg (limning).

Klipsen är till just 1969-70, 71-73 tror jag är samma.

List? alltid NOS vid köp av nya, var noga med att den som säljer vet dom säljer, så originallik

tillverkning som möjligt.

Att jag blandar mig i detta ämne också:confused: är för att jag satt 65-67 70 72 rutor, dessutom har

jag glasmästare på mitt jobb, är det något som du tycker jag skall ta fram fakta på så får

du gärna, fråga igen.;)

Hej alla, och i synnerhet Lars!

Jag har några frågor om montering en nyinköpt bakruta till min Cougar 1968.

Rutan är nämligen något avvikande jämfört med originalrutan både vad gäller tjocklek, storlek och form.

Bilder finns på http://mymachete.se/cougarruta/

Den preciserade frågeställningen lyder "Är det någon idé att ens försöka montera den här rutan, eller bättre att försöka tona originalrutan och därefter återmontera den?".

Till saken hör att jag har monterat den två gånger, men inte lyckats få den vattentät. Kanske bör jag använda mer tätmassa, eller finns det andra saker som är bra att tänka på? Hjääääälp... :P

Här är förresten två, som jag tycker, bra sidor om montering av Mustang-/Cougar-rutor:

http://blog.virginiaclassicmustang.com/2013/02/65-68-mustang-windshield.html

och

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0403_classic_mustang_glass_replacement/viewall.html

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En 67-68 ruta till en Cougar eller Mustang, skall mig veterligen vara

samma typ, en fråga? var är din kraftigare vindruta tillverkad, vanligast

är dom kopior som idag sälj i norden tillverkade i vårt granland Finland.

Dessa brukar till 99.99% vara som originalet.

Din ruta blir svår att få tät, gummilistens spår blir för mycket utvidgad,

använd inget lim innan rutan monterats, detta kan ställa till med

mer oreda än nytta, täta alltid efter monteringav ruta list.

Rutan och listen skall enligt min lärdom alltid moteras rena och snygga,

när väl rutan med list är på plats så börjar skitgöra.

En annan sak med din kraftigare vindruta är att den blir lite stummare

och mer O-följsam.

Svaret är, man vill bara göra ett (1) rutbyte, jag kan trösta dig med

att jag monterade en ny ruta i en 67Fb som jag ägde en gång, första

Mustangmötet på våren får jag ett stenskott.

Senare på kvällen , lång spricka, byte av ruta igen båda rutorna var

tillverkade i Finland och höll mycket bra kvalité.

Är din originalruta fin, sätt i den igen, om inte försök att få tag på

en originalkopia eller som jag skrev en Finsk variant;).

Link to comment
Share on other sites

Halloj och tack för utförligt svar! :)

Jag ser att jag missad en väsentlig sak i mitt inlägg: det är den nya rutan som är tunnare och något kortare. Originalet är däremot en stabil bjässe. Men den nya rutan har en grymt snygg toning, som gör att jag skulle vilja ha den på min bil. Dock tillverkad i USA. :P

Frågan kvarstår om det är lönt att försöka få den nya rutan tät, eller om jag ska göra ett soffbord av den? :lol:

Hmm, kanske skulle jag kolla vad som tillverkar i Finland. Vad heter företaget/företagen?

Om det är samma bakruta i Cougar och Mustang 1967-68 vet jag inte. Men det ska kollas upp!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har inget namn på ruttillverkaren i Finland, vet dock att dom är populära

bland alla entusiaster som vill har rätt ruta till sin vagn.

AHHH den tunnare rutan är vanligare, jag trodde faktiskt att det var

den grövre vi pratade om, men visst skall den nya tunna gå att använda.

Min fråga är, hur tätar, du kanske är för snål, en mycket viktig sak är att

veta, där det läcker in är inte alls säkert att det är det stället det kommer

in.

Man måste täta mellan ruta och gummilist, även, mellan kaross gummilist,

man får inte hoppa över någonstans.

Tättningsmassa måste också läggas omlott i en eventuellt slut (fikapaus)

och ny början.

Innan kromlister återmonteras måste diket mellan gummilist där klammor

(klips) sitter, fyllas med tätmassa:eh:.

Link to comment
Share on other sites

Veterania har både en ny "original" ruta från Carlite (Ford ägd original leverantör) och en eftermarknadsruta. Kan vara från Finland. Nyare rutor är oftast tunnare än de gamla Carlite eller Shatrproof rutorna och Veteranias säljare sa till mig att använda en speciell "vulktape" som glasmästarna använder, i kanten på rutan - skulle fylla ut bättre, sa han. Kanske någon som har erfarenhet av det?

//Claes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...