Jump to content

Recommended Posts

Hej allihop!

Sommaren 2013 tänkte jag att skulle vara året med mig och min Mustang :)

Vi är två eller tre stycken som tänkte ta oss en bilresa gjenom Europa.

Vi börjar självklart resan från Charlottenberg i Värmland som är hemplatsen,

sen tänkte vi att vi kör Sverige neråt och tar bron över mot Danmark.

Vi räknar med att efter ca 10h körning så tar vi en rast vid gränsen mot Tyskland.

Därefter är det egentligen fritt vilt om vad som händer, men vi satsar att slutdestination blir Barcelona i Spanien.

Är det någon här som har gjort någon liknande resa? kanske har tips om vart man ska köra?

Mvh

Marius

Mustang GT 2005-

post-7146-144839265022_thumb.jpg

I slutet av 90-talet körde jag och sambon kors och tvärs genom Europa flera gånger. Några ställen har fastnat lite extra:

Moseldalen i Tyskland är vackert och fullt av charmiga byar med sevärdheter och god mat, för att inte tala om gott öl ;) Väl värt ett par dagars besök.

Norra Italien kring Gardasjön är också ett ställe som jag gärna kan tänka mig att återvända till. tar man sedan serpentinvägarna över till Schweiz så har man fått en dos av hisnande körupplevelse.

När du ändå kör till Italien så missa inte Zell am See i Österrike, det ligger i stort sett på vägen, vill du åka skidor så har glaciären i Kaprun några mil från Zell den möjligheten på sommaren.

Vi tänkte köra till Spanien vid ett tillfälle men vände i Lyon Frankrike, det är rätt många mil och vi hade värmebölja med temperaturer på 38º så vi la ner projektet. Däremot var jag i Barcelona i höstas och kan bara säga att det är en fantastisk stad, se till att ha lite tid och ställ bilen och köp tunnelbanekort. Sedan är det bara att njuta! Maten var kanske inte som jag hade förväntat mig, lite okryddad och smaklös, men resten av staden är en upplevelse. Missa inte en rundtur på Camp Nou, väl värt pengarna ( 23 euro/person).

Ha en trevlig resa.

Janne

Nurburgring är ju ett måste på vägen ner. Köra ett par varv, kolla lite bilar, ta ett par bitburger och semestern är komplett :-)

Åker man till nurburgring. Sa ta och sväng in till WV musiet. Väl värt ett besök. Vi tog en liten tripp till forna öst tyskland. Var intressant det med. Fast man fickk ta det lungt PGA vägarna var inte i bästa skick. Kanske är bättre nu. Italien är värt att titta på. Mycket att se. Frankrike är vackert. Men i mina ögon ett skitland. Jävligt ohjälpsamma är dom. Belgien är ok och kolla på Brygge är ett bra alternativ. God öl har dom. Och grym kultur

Det finns så mycket att kolla på I Ungern, mat är god öl och vin är utmärkt. Mycket kultur.Så har dom en F! bana med. Det är bara och välja. Sedan bästämma sig hur ni lägger upp det hela. Tänk på att ta tid på er.

Låter som många bra tips här! skal definitivt ta dom i beaktning! vi kör först mot Tyskland sedan har vi inga andra planer.

men är ju gammal VW entusiast så blir nog en tur inom där tror jag! :D