ollel March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hej.Har problem med inkoppling av rallypac. Undrar om det finns någon som vet vad jag gjort för fel. Bilen har HEI-fördelare. Är varvräknaren som strular. Den funkar, men när man stänger av bilen lägger den sig på 400rpm, vrider man på tändningen så reläer slår till så släpper den och lägger sig på noll. Har kopplat den ena kabeln till tändningsström och den andra på HEI-fördelarens uttag för varvräknare. Blir det fel när fördelarens tändspole är på 12v??Mvh Olle Citera
Anders Lindström March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hmm det verkar skumt.. nån "krypström" kanske? Du har kopplat den ena till tändningsström och den andra till HEI fördelarn, har du kopplat en jordkabel åxå? Citera
ollel March 24, 2013 Author Report March 24, 2013 Hej.Har använt medskickade "originalhärvan". Den ena härvan är ju från dörrkontakten sen vidare till den andre härvan, så jorden är riktig och kollad. Allt funkar perfekt med konstantström för klockan,belysningen från bilens instrument. Läste i tidigare foruminlägg om volten som är lägre i originaltändningen, att det kanske blir fel vid 12volt. Är ju inte direkt nån bilelektriker:-)//Olle Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hej.Egentligen så går det inte att koppla original Rallypac på en HEI fördelare, anledningen är att Rallypac arbetar påbilens originalreducerade strömkabel till originaltändspolen.En HEI fördelare skall matas med med full effekt från tändningslås, den strömen är för hög för ett originalRallypac, alltså matningsström för HEI är för stark för Rallypac och detta avslutas ofta med att Rallypacvarvräknare blir förstörd. Citera
Anders Lindström March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hej.Egentligen så går det inte att koppla original Rallypac på en HEI fördelare, anledningen är att Rallypac arbetar påbilens originalreducerade strömkabel till originaltändspolen.En HEI fördelare skall matas med med full effekt från tändningslås, den strömen är för hög för ett originalRallypac, alltså matningsström för HEI är för stark för Rallypac och detta avslutas ofta med att Rallypacvarvräknare blir förstörd.Kunskap som räknas Lars. Skönt att du är med och tipsar! Citera
ollel March 24, 2013 Author Report March 24, 2013 Hej.Håller med dig Anders:-)! Grymt Lars:-). Kan jag kanske passa på å fråga en sak. Har kopplat relä till hei-fördelaren, så tändningsströmmen matar reläet för å få 12 v till fördelaren. Kan man inte koppla på sig innan reläet, där har man ju den lägre volten??Men det kanske är lika illa med tändspoleströmmen från hei-fördelaren till varvräknaren??Mvh Olle Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hej.Tyvärr är det så att Rallypac sitter uppkopplad på kabeln mellan tändlås ochoriginaltändspole, kabeln som försörjer originaltändspolen är motståndet,alltså motståndet är inbyggt i kabel.Har för mig att man är nere på ca: 7V-9v för att klara Rallypacens varvräknare,det sitter en liten spole samt en diod som inte klarar högre strömstyrka.Kabeln som har detta motstånd är rosa och gummiartad i isolering, mjukareän plasthöljet som är vanligast, varför skriver jag detta, jo bara för att informera;)Fult av mig, men jag tillhandahåller mina hemtillverkade elscheman, svenska och färglagdaför de som behöver, inte gratis men ändå. Citera
ollel March 24, 2013 Author Report March 24, 2013 Tack för all hjälp, då är d väl bara å sätta tillbaka original tändning om man ska åka me rallypac:-).mvh olle Citera
ivar March 25, 2013 Report March 25, 2013 Såhär kan man göra: http://www.tachman.com/fordhkp.htm Citera
ollel March 25, 2013 Author Report March 25, 2013 HejUnderbart:-). Tack för d. Blir påskhelgens nöje å koppla. Blir kanske en fin påskbrasa:-)Mvh Olle Citera
mhdin March 25, 2013 Report March 25, 2013 HejUnderbart:-). Tack för d. Blir påskhelgens nöje å koppla. Blir kanske en fin påskbrasa:-)Mvh OlleKolla så brandsläckaren funkar först. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 25, 2013 Report March 25, 2013 Hej igen.Tänk på, har du provat att få din tidigare inkoppling att fungera så kan det varaförsent för varvräknaren, som jag skrev innan så tar den stryk av 12V direktström.Prova, med tur går det, med otur går den inte:?. Citera
ollel March 26, 2013 Author Report March 26, 2013 Hej.Inte nog med att man inte är bäst på bilel, så känns inte engelskan på topp heller. Efter publicering av förslag på inkoppling så googla jag runt lite. Vad jag förstod på inkopplingsförslaget med motstånd, så ska plussidan på tändspole användas. Vad jag kunnat läsa mig till så är uttaget för varvräknare på Hei-fördelaren på minussidan. Kanske inte spelar någon roll? På Mustang montlys inkoppling förstod jag det som att inkoppling görs på minussidan medans en annan sida visa plussidan på spolen. Känns som det är mycket med det elektriska:-). Att få tag på en ballast resistor verkar ju inte vara några problem, men funkar det om det nu är minussidan på tändspolen i HEI-fördelaren? Påskbrasan kanske får vänta:-).Mvh Olle Citera
THOMAS March 26, 2013 Report March 26, 2013 Tror du måste ha en sådan här !Jag blev tvungen till det på min 71 när jag monterade brytarlöst.(elektroniskt)http://www.summitracing.com/parts/msd-8920 Citera
ollel March 26, 2013 Author Report March 26, 2013 Hej igen.Tänk på, har du provat att få din tidigare inkoppling att fungera så kan det varaförsent för varvräknaren, som jag skrev innan så tar den stryk av 12V direktström.Prova, med tur går det, med otur går den inte:?.Hej.Har hela tiden använt original motståndskabeln från tändningslåset in i rallypacen. Är ju frågan om utgången på fördelaren är plus eller minus, eller på nått vis skadlig för mätaren??Mvh Olle Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 26, 2013 Report March 26, 2013 Hej.Pulsen till varvräknaren tas alltid på minussidan, späningen till räknaren tas viamotståndskabeln, det är därför det är så viktigt att INTE mata varvräknaren med direktspänning.Har man vid något tillfälle matat varvräknaren med 12V alltså utan motståndså kan det finnas risk för skador på elektroniken men alla kan ha tur att inget hänt, så även du. Citera
ollel March 26, 2013 Author Report March 26, 2013 Hej.Tack för bra hjälp Lars och ni andra oxå för den delen:-). Lovar återkomma med resultat. Så får vi se om det blir som man brukar säga att det bara är barn och idioter som har sån tur:-).Ha en trevlig påsk:-)mvh Olle Citera
bj0rne April 7, 2013 Report April 7, 2013 Hej.Fick du det att funka?Fabriksmonterade rallypack ( 1965 ) var kopplade så att ström gick från tändningslåset till varvräknaren sedan via motståndskabeln vidare till tändspolen.Schema på orginalet: http://www.cjponyparts.com/images/art/Tech_RP3.gifOm jag inte minns fel så fanns det både fabriksmonterade och eftermonterade ( i alla fall 65 ) och de kopplades på olika sätt.Hur det såg ut 66 är jag inte säker på.... kan leta fram mina scheman om det finns intresse. Citera
ollel April 7, 2013 Author Report April 7, 2013 HejTur att du påminde mig:-). Glömt å meddela resultat. Det funkar,å jag har nog kört 30mil. Blev inte riktigt klok på hur jag skulle göra efter alla förslag jag fått här på forumet samt bland vänner å bekanta. Kopplade in rallypacen efter motståndskabeln från tändningslåset för att den inte skulle få 12v som sagts här kan vara skadligt för mätaren. Sen satte jag in ett så kallat filter innan mätaren på tändspolekabeln. Filtret ska ta bort ev strömpikar å ge jämn signal enl. han som sålde hei-fördelaren. Han sa att , om man nu får nämna cheva här:-),på vissa bilar kan original varvräknare hoppa eller visa konstigt av hei-fördelaren,men att med detta filtret försvinner sånt. Men som sagt, det funkar perfekt än så länge:-).MvhOlle Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.