Jump to content

Tire pressure sensor fault


Guztav

Recommended Posts

Hej!

I höstas körde jag på motorvägen när det var ett hemskt regnoväder. Lyckades plöja igenom en riktigt ordentlig vattenpöl och efter det började Tire pressure sensor fault lysa. Det känns som att det kan ha lossnat en kabel eller nåt av den starka vattenkraften, men jag har inte hittat något under som ser misstänkt ut. Har ni några idéer?

Det är en 10's GT....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I höstas körde jag på motorvägen när det var ett hemskt regnoväder. Lyckades plöja igenom en riktigt ordentlig vattenpöl och efter det började Tire pressure sensor fault lysa. Det känns som att det kan ha lossnat en kabel eller nåt av den starka vattenkraften, men jag har inte hittat något under som ser misstänkt ut. Har ni några idéer?

Det är en 10's GT....

Lyser det fortfarande möjligen? Det kan vara att bandet har lossat som håller sensorn på fälgens insida.

Link to comment
Share on other sites

Lyser det fortfarande möjligen? Det kan vara att bandet har lossat som håller sensorn på fälgens insida.

Ja det lyser fortfarande, det uppstod när jag körde genom vattenpölen och har inte slocknat sen dess. Hur ser såna där band ut, och vad gör man för att återställa dessa? Byta ut??

Programmera bort skiten är mitt tips.

Ja det känns inte som att jag behöver detta varningssystem, hur gör man för att programmera bort det? Läste på någon sida att det inte gick att få bort funktionen, någon som testat?

Link to comment
Share on other sites

Ja det lyser fortfarande, det uppstod när jag körde genom vattenpölen och har inte slocknat sen dess. Hur ser såna där band ut, och vad gör man för att återställa dessa? Byta ut??

det känns inte som att jag behöver detta varningssystem, hur gör man för att programmera bort det? Läste på någon sida att det inte gick att få bort funktionen, någon som testat?

Det är ett smalt metallband som går runt fälgens insida. Sensorn sitter monterat i bandet mitt emot ventilen dvs så långt bort från ventilen som möjligt.

Jag vet inte vad en ny sensor kostar om den är trasig men överväg i så fall att programmera bort systemet för det är inget lag på det i vårt land. Grufman programmerar bort det under tiden du väntar.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett smalt metallband som går runt fälgens insida. Sensorn sitter monterat i bandet mitt emot ventilen dvs så långt bort från ventilen som möjligt.

Jag vet inte vad en ny sensor kostar om den är trasig men överväg i så fall att programmera bort systemet för det är inget lag på det i vårt land. Grufman programmerar bort det under tiden du väntar.

Jaha, men hur funkar en såndär sensor då? Den sitter alltså på utsidan, men hur känner den av trycket?

Att låta Grufman ta bort funktionen lät inte riktigt aktuellt när jag bor aningen långt bort :-/ Andra lösningar? En vanlig Ford dealer kan inte göra det? SCT?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, men hur funkar en såndär sensor då? Den sitter alltså på utsidan, men hur känner den av trycket?

Att låta Grufman ta bort funktionen lät inte riktigt aktuellt när jag bor aningen långt bort :-/ Andra lösningar? En vanlig Ford dealer kan inte göra det? SCT?

Sensorn sitter inne i däcket, på fälgen.

Link to comment
Share on other sites

Sensorn sitter inne i däcket, på fälgen.

Såklart, står ju tom ovanför. Snabbläste :-p

Men då har jag lite svårt att se sammanhanget mellan den stora vattenpölen och något inne i däcket, det fick ju inte en skvätt vatten på sig.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, men hur funkar en såndär sensor då? Den sitter alltså på utsidan, men hur känner den av trycket?

Att låta Grufman ta bort funktionen lät inte riktigt aktuellt när jag bor aningen långt bort :-/ Andra lösningar? En vanlig Ford dealer kan inte göra det? SCT?

På corvetten tog jag lös ventilerna stoppade in dom i ett gummihjul typ från ett stödhjul till ett släp.pumpade upp till rätt tryck och la in de i bagaget.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, men hur funkar en såndär sensor då? Den sitter alltså på utsidan, men hur känner den av trycket?

Att låta Grufman ta bort funktionen lät inte riktigt aktuellt när jag bor aningen långt bort :-/ Andra lösningar? En vanlig Ford dealer kan inte göra det? SCT?

Sensorn känner av lufttrycket i däcket och skickar informationen till bilen trådlöst. När trycket blir för lågt, får du fram ett meddelande på displayen alt en varningslampa lyser. Som Robert skrev, sitter sensorn inne i däcket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om man köper en ny sensor, måste den programmeras tillsammans med bilen då? Hur kan man kolla vilken sensor som kapsejsat?

Ja, den nya sensorn måste programmeras. Får du möjligen upp ett felmeddelande eller dyl på displayen för den trasiga sensorn? Annars kan du programmera om samtliga.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har ingen aning om vilken det handlar om. Står bara "Tire Pressure Senor Fault"...

Skulle helst bara få bort skiten så man slipper kommande problem. Men det verkar vara tungt att få någon här uppe i Norrland att programmera bort det. Ingen som har tips på fler än Grufman som gör det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bytt däck & fälg idag .. Fick en trevlig symbol i instrumenteringen att lysa .. Går det sätta dit ventilerna från gamla fälgarna om nu sensorn sitter i dom ?

Link to comment
Share on other sites

Har bytt däck & fälg idag .. Fick en trevlig symbol i instrumenteringen att lysa .. Går det sätta dit ventilerna från gamla fälgarna om nu sensorn sitter i dom ?

Har ingen aning om det går eller inte, men annars kan du ju göra som någon tipsade om innan, att lägga ventilerna i ett litet trycksatt däck, typ skottkärredäck och lägga i skuffen så är problemet löst?

Link to comment
Share on other sites

Precis. Grufman programerade bort mina. Hyrde en bil i Kqanada som falsklarma nästan hela tiden. Superfrustrerande.

Rekommenderar nog lösningen att programmera bort den, men jag har nog 40 Mil till Grufmans och vad jag vet är det väll bara dom som gör det ..

Så min lösning med skottkärrehjul blev alternativet till detta, tills jag kan göra ett besök i storstan . =)

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar nog lösningen att programmera bort den, men jag har nog 40 Mil till Grufmans och vad jag vet är det väll bara dom som gör det ..

Så min lösning med skottkärrehjul blev alternativet till detta, tills jag kan göra ett besök i storstan . =)

då vänder du dig till Bersson Usa Bilar i Sättila så slipper du åka hela vägen till oss så får du problemet löst ;)

Link to comment
Share on other sites

då vänder du dig till Bersson Usa Bilar i Sättila så slipper du åka hela vägen till oss så får du problemet löst ;)

Ska kontakta dom i veckan .. Känns bättre med en permanent lösning . =) Tack :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ska kontakta dom i veckan .. Känns bättre med en permanent lösning . =) Tack :cool:

Han bad mig att vrida tändningen 3 ggr trycka till på bromsen och sedan vrida 3 ggr till på tändningen .. Bilen tutade till och lampan slocknade .. Visst den kom tillbaka sen ..

Men vad gör den funktionen . ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...