Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra mej för om någon har några ideer på vad som har gått snett för min servopump.

Den va fullt fungerande men läckte vid utgående axel samt o-ringen som tätar plåtburken

Jag plockade isär hela pumpen och böt packboxen alla o-ringar och packning o plockade ihop allting monterade tillbaks pumpen fyllde olja och startade upp bilen o servon va helt DÖD. Vad gjorde jag för fel?:confused: Förutom att jag plockade isär den:) Det är en -68

Jag va ut till garaget igår och skulle plocka isär den men då såg jag att jag hade inte fyllt på tillräckligt med olja .

Efter påfyllning (och överfyllning:D) så börjar de o funka men den lät som f-n . Förmodligen så lyckades jag fylla hela systemet med luft.

Efter ca :40 min på tomgång så börjar den låta bättre. Så jag slapp plocka isär den.

Men jag tackar så mycket för ideen.

F-n tog ut mussen i lördags för lite spontan cruising när jag va på väg hem då tappade jag all servoeffekt luktade bränd metall när jag rullade in bilen i garaget. Det blir till o kavla upp ärmarna när man kommer hem från jobbet.:(

Det här är nästan ett specialämne för mej. Jag har plockat sönder min pump ett

antal gånger. Förresten, plocka isär...? Det enda som går att plocka isär är ju att

man tar loss oljebehållaren vilken är själva burken runt pumpen. Själva pumpen

ska man ju inte plocka isär. Då kommer man att få problem. Men kolla så att du

verkligen har rätt mängd olja i den. Är det för lite så låter den inte klok.

Jag hade ett problem med pumpen att den skummade oljan. Då funkar den inte

så bra. Den funkar inte alls. Om den gör det är det bara att byta den.

Hur gjorde du när du tog loss remskivan? Man behöver ju ett specialverktyg

för det.

Mvh.

P-O

Jag plockade isär den och såg att jag hade vridit den 180 grader fel så jag vände den rätt och plockade ihop den fyllde olja och startade.

Efter lite luftning av systemet så är den igång o funkar men frågan är om jag förkortade livslängden på den.Angående remskivan så fick jag loss den med hjälpav trearmad avdragare och gasbrännare (värmde på skivan) de finns ett gängat hål i axeln där skruvade jag in en bult så att jag kunde använda avdragaren. Man måste tyvär bort med skivan om man har läckande packbox.

Du förkortade förmodligen pumpens liv. Men med hur mycket? Inte tillräckligt

för att du ska behöva byta den inom 10-20 år. Och den är inte särskilt dyr

heller. En tusing ungefär.

Mvh.

P-O