Anders Hellberg April 6, 2013 Report April 6, 2013 hejär det någon skillnad på "samma" 351C 4V, CJ motorerna i Cougar och Mustangen?vilka?tackar för all hjälp!Anders Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 6, 2013 Report April 6, 2013 Hej.99.9% säker på att det är av samma typ, egentligen är skillnadenskalet, bottenplatta och div mindre delar, drivlina samt övrigadetaljer är i stort samma. Citera
ivar April 9, 2013 Report April 9, 2013 Hej.99.9% säker på att det är av samma typ, egentligen är skillnadenskalet, bottenplatta och div mindre delar, drivlina samt övrigadetaljer är i stort samma.Nja, det som skiljer är en hel del plåtdelar, inredning, lister och sådant. Plus att Cougarn är längre = längre bladfjädrar. Citera
Klingan75 April 10, 2013 Report April 10, 2013 Frågan gällde nog skillnad på motorerna, jag gissar att trådskaparen är intresserad pga sin Pantera med en 351C. Jag skulle påstå att det inte är någon skillnad alls på en 351C från en Mustang eller från en Cougar. Viktigast för trådskaparen är säkert bultmönster mot växellåda samt motorfästen... Citera
Anders Hellberg April 21, 2013 Author Report April 21, 2013 Anledningen att jag frågade var att jag försöker reda ut vilka delar som De Tomaso hade i Panterans Gr3 (tävlings) motorn. Det säjs att det är Cougar motorer i Panteran och jag har läst Fords kam datan i böcker men det stämmer inte enligt Gr3 Panterans homologering papper.Gr3 är standar klass, jag tror inte De Tomaso böt kammar…Enligt homologering pappren finns det 3 olika kammar. Den första är en solid? kam. Står att det ska vara ett spel på 5mm.Är det någon som vet nått om kammen, vipporna och lyftarna på den tidiga 351C 4V vet att det ska vara nåt speciellt men inte riktigt vad som är speciellt…Satt det vanliga close chamber toppar med In port 2.50 x 1.75” (63.5 x 44.4 mm), Ex port 2.00 x 1.74” (50.8 x 44.2 mm) i dessa tidiga 351C 4V ?Camshaft: Gr3 #1Intake: duration 268lift: 0.427 18 BTDC 70 ABDCExhaust: duration: 280lift: 0.453 81 BBDC 19 ATDC Camshaft: Gr3 #2 Intake: duration: 267lift: 0,493 22 BTDC 65 ABDCExhaust: duration: 277lift 0,453 76 BBDC 21 ATDCCamshaft: Gr3 #3 Intake: duration: 272lift: 0,456 12 BTDC 80 ABDC Exhaust: duration: 293lift 0,464 77 BBDC 36 ATDCtackar för all hjälp!Anders Citera
Klingan75 April 24, 2013 Report April 24, 2013 Du kanske ska hålla det öppet att det verkligen satt samma kamaxel i Panteran som i Cougar. Det som är standard i en Pantera är ju inte nödvändigtvis standard i varken en Cougar eller Mustang. DeTomaso kan ju mycket väl homologerat en egen kamaxel. Om det är standard vi pratar om borde det ha mer att göra med hur många Panteror som byggdes med den konfigurationen. Men jag kan ha fel, jag har haft det förut och jag kommer ha det igen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.