Jump to content

skillnad på mustangens och cougar 351 cleveland


Anders Hellberg
 Share

Recommended Posts

Hej.

99.9% säker på att det är av samma typ, egentligen är skillnaden

skalet, bottenplatta och div mindre delar, drivlina samt övriga

detaljer är i stort samma.;)

Nja, det som skiljer är en hel del plåtdelar, inredning, lister och sådant. Plus att Cougarn är längre = längre bladfjädrar. :o

Link to comment
Share on other sites

Frågan gällde nog skillnad på motorerna, jag gissar att trådskaparen är intresserad pga sin Pantera med en 351C. Jag skulle påstå att det inte är någon skillnad alls på en 351C från en Mustang eller från en Cougar. Viktigast för trådskaparen är säkert bultmönster mot växellåda samt motorfästen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anledningen att jag frågade var att jag försöker reda ut vilka delar som De Tomaso hade i Panterans Gr3 (tävlings) motorn. Det säjs att det är Cougar motorer i Panteran och jag har läst Fords kam datan i böcker men det stämmer inte enligt Gr3 Panterans homologering papper.

Gr3 är standar klass, jag tror inte De Tomaso böt kammar…

Enligt homologering pappren finns det 3 olika kammar. Den första är en solid? kam. Står att det ska vara ett spel på 5mm.

Är det någon som vet nått om kammen, vipporna och lyftarna på den tidiga 351C 4V vet att det ska vara nåt speciellt men inte riktigt vad som är speciellt…

Satt det vanliga close chamber toppar med In port 2.50 x 1.75” (63.5 x 44.4 mm), Ex port 2.00 x 1.74” (50.8 x 44.2 mm) i dessa tidiga 351C 4V ?

Camshaft: Gr3 #1

Intake: duration 268

lift: 0.427 18 BTDC 70 ABDC

Exhaust: duration: 280

lift: 0.453 81 BBDC 19 ATDC

Camshaft: Gr3 #2

Intake: duration: 267

lift: 0,493 22 BTDC 65 ABDC

Exhaust: duration: 277

lift 0,453 76 BBDC 21 ATDC

Camshaft: Gr3 #3

Intake: duration: 272

lift: 0,456 12 BTDC 80 ABDC

Exhaust: duration: 293

lift 0,464 77 BBDC 36 ATDC

tackar för all hjälp!

Anders

Link to comment
Share on other sites

Du kanske ska hålla det öppet att det verkligen satt samma kamaxel i Panteran som i Cougar. Det som är standard i en Pantera är ju inte nödvändigtvis standard i varken en Cougar eller Mustang. DeTomaso kan ju mycket väl homologerat en egen kamaxel. Om det är standard vi pratar om borde det ha mer att göra med hur många Panteror som byggdes med den konfigurationen. Men jag kan ha fel, jag har haft det förut och jag kommer ha det igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...