Jump to content

fylla ac`n???


66 mustang

Recommended Posts

tjena ska snart starta upp efter en genomgång av motor och låda och då undrar jag om man behöver fylla ac`n innan man startar eller om den inte går förrän man sätter på den , det verkar som det är som ett "frihjul" när man kollar på ac pumpen . om man ska fylla den vad ska den isåfall fyllas med ? kanske finns olika alternativ? tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en trycksensor för ACn.

om det inte finns tillräckligt tryck så går inte kopplingen in på AC pumpen (den frihjular då).

Så det är helt ofarligt att köra motorn med tomt AC system.

R12 gas användes då bilen var ny, det har varit förbjudet att fylla på med det en lång tid.

Tror det forfarande är R134 som används. Det vet firmorna som fyller på AC bättre.

Ska man göra det riktigt vid konvertering från R12 till R134. Kanske det finns andra gaser att fylla med idag.

Detta är vad jag fick lära mig då man använder R134 i system som är gjort för R12.

Då ska man skaffa sig ett konverteringskit vilket innhåller olja och nipplar för R134.

Normalt rekomenderas också att man ska byta alla o-ringar för kopplingar i ACn.

Detta är för att ett annat material används som är kompatibelt med R134.

Har AC systemet varit öppet en längre tid då ska man också byta torkfiltret i systemet.

Kom ihåg att innan man fyller gas så ska man använda vacum pump för att få ur luften i systemet.

Dessutom får man en check att man inte har några läckor i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...