svensson82 April 25, 2013 Report April 25, 2013 Kan någon hjälpa mig skulle byta o ring på fördelaren (axeln).gjorde detta och där efter startar inte motor den går igång men dör igen provat att vrida fördelaren. Har även byt tändspole men vill inte någon som vet om jag fått axeln fel eller något. Citera
Anders Lindström April 25, 2013 Report April 25, 2013 Kanske fördelardrevet hamnade nån kugg fel? Om du vrider motorn till "övre dödläge" när bägge ventilerna på 1ans cylinder är stängda och avgasventilen stängde sist (annars kan man hamna 180 grader fel) så ska rotorn peka mot ettans tändkabel på fördelaren. Om den inte gör det får du lyfta upp den å försöka kugga in den så att det stämmer. Lättare att se var man är om man tar bort ventilkåpan.Lycka till! Citera
Anders Lindström April 26, 2013 Report April 26, 2013 (redigerad) .... och avgasventilen stängde sist (annars kan man hamna 180 grader fel) ....Jag snurrade nog till det lite där... kolven ska vara i topp och insugsventilen stängt sist..hmmm blev osäker. Visst stämmer detta, någon? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Radioman April 26, 2013 Report April 26, 2013 Stämmer AndersSedan, när du fått igång bilen, Svensson, så måste du finjustera tändning och tomgång och provköra mm. Helst skall du ha en tändinställningslampa till hjälp så du "hamnar på banan" till att börja med. Inte svårt men man måste veta vad man gör. Man vill ju att bilen skall gå så bra som möjligt men inte spika . Har du ingen susning om det jag pratar om så kan du behöva hjälp av någon som kan. Citera
svensson82 April 26, 2013 Author Report April 26, 2013 Ok ska nog ordna sig jobbar på vw verkstad finns många som är kunniga på det området tack för alla bra svar skit bra med detta forum Citera
PeterF April 27, 2013 Report April 27, 2013 Jag snurrade nog till det lite där... kolven ska vara i topp och insugsventilen stängt sist..hmmm blev osäker. Visst stämmer detta, någon?Enklast utan att behöva fundera på ventilers öppna el stänga är att tänka kompressions takten. Ur med stiftet och sätt ett finger i hålet och känn när det bygger tryck. Då är du på rätt varv Citera
svensson82 April 27, 2013 Author Report April 27, 2013 Snacka med en kompis han sa att man kunnde skruva ut tändstiftet och köra in en skruvmejsel för att se att kolven var uppe i rätt lägge. sen skulle man se om det är ett jack på fördelaren dit rotern ska peka ska man prova att göra så eller vad tycker ni ? Citera
Anders Lindström April 27, 2013 Report April 27, 2013 Enklast utan att behöva fundera på ventilers öppna el stänga är att tänka kompressions takten. Ur med stiftet och sätt ett finger i hålet och känn när det bygger tryck. Då är du på rätt varv Bra tips Peter, tack för det! Citera
Dr_Olsson April 27, 2013 Report April 27, 2013 Så här brukar jag göra när jag har gjort någonting liknande och är osäker på om fördelaraxeln kommit ner i rätt spår:Ställ motorn i "0" läge, övre dödläge, ta bort fördelarlocket, vrid på tändningen och vrid sen hela fördelaren. Viktigt här är att vara noga med vart gnistan hoppar, den gör skitont att bli träffad av...När de gnistrar om brytarspetsarna så tänder den med 0 grader förtändning.Så gör jag för att se att jag är i närheten. Citera
CMC-49 April 28, 2013 Report April 28, 2013 Av med ventilkåpan på den sidan som ettans cylinder är på . dra runt motorn på rätt håll, titta på ventilerna när insug öppnas/stängs dra motorn tills du får fram tändmarkeringen på svängdämparn, ställ den på 0 an. då skall rotorn peka på tändkabeln till 1 ans cylinder och då skall den även vara mitt för ett hack i fördelarkanten., gör den inte det så ändra så att den gör det och då har du en grundinställning, Så här gör jag :-) Citera
CMC-49 April 28, 2013 Report April 28, 2013 Enklast utan att behöva fundera på ventilers öppna el stänga är att tänka kompressions takten. Ur med stiftet och sätt ett finger i hålet och känn när det bygger tryck. Då är du på rätt varv Motorn bygger väl upp tryck även på av avgastakten för vi har väl fyrtaktsmotorer. Citera
svensson82 April 28, 2013 Author Report April 28, 2013 Så nu funkar pärlan igen tack alla som skrivit och hjälpt mig. Men nu går den varm istället. Har sätt dit en en el fläkt istället tog bort org fläkte. Fläkten sitter på insidan kylare så att den suger kanske ska prova att flytta den så den sitter fram på kylaren istället så att det blåser. någon som har en annan ide är välkommet. Citera
PeterF April 28, 2013 Report April 28, 2013 Motorn bygger väl upp tryck även på av avgastakten för vi har väl fyrtaktsmotorer.Är det en fråga el ett konstaterande? Visa mig annars en maskin som bygger tryck på avgastakten. Citera
Tbird April 30, 2013 Report April 30, 2013 Vad har du för förtändning inställd?Ett bra tecken på om du har för mycket förtändning är att motorn går varm. Citera
Radioman April 30, 2013 Report April 30, 2013 @TbirdTerminologin om vad som är mycket förtändning skiljer sig bland folk.För mig är för mycket förtändning att gnistan kommer för tidigt. En del säger för hög tändning. Är det så så går motorn inte varm. Däremot kan den spika vid gaspådrag. Då får man "backa" tändningen till ett lägre gradtal av förtändning.Motorn går varmare ju senare det tänder. Möjligen står den "för lågt" ställd eller tänder alltså försent. @Svensson82Var har du kopplat slangen till vakuum klockan på fördelaren? Till insugets vakuum eller det portade vakuumet som är på förgasaren. Portat vakum gör att vakuum klockan inte är engagerad vid tomgång. Det är den vid vakuum direkt på insuget (manifold på engelska).Alltså portat vakuum = varmare motor på tomgång.Angående fläktarna så skall de sitta på insidan och suga. (Fast de kan sitta på utsidan och blåsa in också. Men det är avigt och det ser man knappt ens på DIY byggen) Det som är viktigt är att man har en fläktkåpa som sluter tätt mot kylaren så att fläkten verkligen drar luften genom kylaren och inte hämtar den runtomkring som den gör utan fläktkåpa och kanske lite större avstånd mellan fläkt och kyl. Citera
svensson82 April 30, 2013 Author Report April 30, 2013 Ok hur ska man då gå till vägar av med fördelaren?. Eller räcker att vrida den lite?. Vacum slangen sitter från klockan på fördelaren och vidare in till förgasaren på baksidan. Funderar om man skulle montera original fläkten igen och flytta el fläkten så att den kyler framifrån istället kanske inte behövs vet inte riktigt vad som är bäst. Citera
svensson82 May 1, 2013 Author Report May 1, 2013 Någon som vet om det finns någon i skåne som är duktig på att ställa tändningen värkar var svårt eller det kanske bara jag som tycker det Citera
CMC-49 May 1, 2013 Report May 1, 2013 Om du bor i Mörarp gå till mekarn på den gamla macken hjälpen är inte långt borta. Citera
svensson82 May 3, 2013 Author Report May 3, 2013 Undrar bara en sak det djupa hacket som finns i svängningsdämparen är det så kallade 0 läget eller ? vilket är 0 läget Citera
ollel May 3, 2013 Report May 3, 2013 HejDet är en graderad skala på svängdämparen. Ta fram stålborsten om den syns dåligt:-). Då ska du hitta 0:an.Mvh Olle Citera
svensson82 May 4, 2013 Author Report May 4, 2013 Har legat med stålborste och polerduk får inte fram någon 0:an står ATC B2 10 10 också vidare. när ettans kolv är i topp så står den på ATC kan det vara rätt? Citera
CMC-49 May 4, 2013 Report May 4, 2013 Mellan 10 och 10 har du Nollan inte superviktigt att den står exact på nollan . Citera
svensson82 May 6, 2013 Author Report May 6, 2013 Så nu går bilen igen fick hjälp av en kompis att ställa tändningen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.