Jump to content

Service?


Hamid

Recommended Posts

Hej,

Har en V6 2005 som körs bara på sommar! har gått 3500 mil! Hur ofta behöver jag serva bilen? Den servades då förra året sist

Om det inte står nåt annat i serviceboken, är intervallen på 800 mil. Så är det på GT-modellen. Om du servade bilen strax innan vintern, klarar den sig till hösten.

Link to comment
Share on other sites

Om det inte står nåt annat i serviceboken, är intervallen på 800 mil. Så är det på GT-modellen. Om du servade bilen strax innan vintern, klarar den sig till hösten.
Tack Robban! Den servades April 2012... Utgår ifrån att det är dax och serva den rätt snart då!
Link to comment
Share on other sites

Om det inte står nåt annat i serviceboken, är intervallen på 800 mil. Så är det på GT-modellen. Om du servade bilen strax innan vintern, klarar den sig till hösten.
800 mil blir väl nästan 5000 amerikanska mile?
Link to comment
Share on other sites

800 mil blir väl nästan 5000 amerikanska mile?

Ja, det stämmer. 5 000 miles. Har det gått ett år sedan bilen servades, kan du göra det nu. Tumregeln är att byta olja i motorn en gång per år eller enligt serviceintervallen beroende på vilket som kommer först. Är oljan svart eller mörk på oljestickan, är det hög läge att byta.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Man byter oftasts bara olja osv varje år. Med visst intervall byter man bromsolja och automatlåda.

I övrigt är det inte så mkt.

Bra bil helt enkelt :)

Åker du på något stort är det något som isåfall gått sönder.

Så serva jag iaf, och alla andra jag känner som kör nyare musse :)

Link to comment
Share on other sites

Man byter oftasts bara olja osv varje år. Med visst intervall byter man bromsolja och automatlåda.

I övrigt är det inte så mkt.

Bra bil helt enkelt :)

Åker du på något stort är det något som isåfall gått sönder.

Så serva jag iaf, och alla andra jag känner som kör nyare musse :)

Ja eftersom jag kommer att köra min kommande Mustang endast på sommaren så måste det lättaste vara att byta olja och filter direkt i april varje år när man tar den i trafik. Eller vad tycker du?

Var köper man denna olja och filter lättast?

Jag är inte så himla händig när det gäller bilar, det jag brukar göra är att tanka, tvätta och polera. Mer än så får oftast yrkeskunnig personal utföra. :)

Kan dock tillägga att jag har smörjgrop i garaget så om det inte är så svårt kanske man kan testa själva?

Vet bara att på min gamla bil som var en Vectra OPC. Jag kollade upp vad oljan och filtret kostade till den. Visade sig att skulle jag själva göra det så förlorade jag på det då verkstaden som gjorde bytet lade inte på något på inköpspriset på oljan.

Link to comment
Share on other sites

Ja eftersom jag kommer att köra min kommande Mustang endast på sommaren så måste det lättaste vara att byta olja och filter direkt i april varje år när man tar den i trafik. Eller vad tycker du?

Var köper man denna olja och filter lättast?

Jag är inte så himla händig när det gäller bilar, det jag brukar göra är att tanka, tvätta och polera. Mer än så får oftast yrkeskunnig personal utföra. :)

Kan dock tillägga att jag har smörjgrop i garaget så om det inte är så svårt kanske man kan testa själva?

Vet bara att på min gamla bil som var en Vectra OPC. Jag kollade upp vad oljan och filtret kostade till den. Visade sig att skulle jag själva göra det så förlorade jag på det då verkstaden som gjorde bytet lade inte på något på inköpspriset på oljan.

Byt olja och filter på hösten istället när du ställer den på vinterförvaring och det är inte svårt att göra det själv. Då finns det ny olja i motorn som inte tar upp ev fukt och föroreningar som gammal olja gör. Starta aldrig motorn på vinterhalvåret. Det gör att fuktiga luften kommer in i vevhuset och bildar kondens i avgasrören. Du kan köpa original olja och filter hos Grufman.

1.Varmkör motorn innan du tappar ur oljan från tråget så den rinner ut lättare.

2.Ta lite ny olja på fingret och lägg det på den svarta gummiringen på filtret så den tätar bättre och dra sen åt med handkraft när du skruvar den på motorn. Använd inte verktyg vid åtdragning.

Link to comment
Share on other sites

Läs under tråden guider och tips, tror det finns länk till denna info.

Skall jag göra. Visste bara inte att det var frisklufts filret som gjorde att det kunde bli översvämning.

Men såg att grufmans hade en guide till hur man gör rent det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...