Jump to content

Matta till cougar


Recommended Posts

Halloj,

Funderar på att ta hem en ny (heltäcknings)matta till min cougar -69. Undrar lite vad det är för stabilitet på de mattor man ser på nätet... Min nuvarande matta är väldigt "sladdrig", trycker man till med foten (som man ofta gör när man ska i och ur) så känns det som den veckar/skrynklar ihop sig. Har tagit ur den ur bilen och den känns nästan som en filt, dvs styvhet = 0. Den verkar alltså inte vara formpressad, utan snarare klippt och ihopsydd.

Är de formpressade mattorna man köper i US av samma sort eller är dom mer styva och ligger där dom ska?

Tack på förhand!

Hampus

Link to comment
Share on other sites

Hej

Finns olika kvalitet på mattorna, jag tog den dyraste till min Mach1 -69 och den är formpressad och känns riktigt bra med limmade ljudisolerings bitar.

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt Cougar-matta från WCCC. Bra stabilitet i materialet, men inte så tät ovansida (så kallad "lugg").

Jag har dock hittat ett intressant företag i USA som tillverkar mattor till Cougar. I samband med beställning kan man välja mellan olika kvaliteter och täthet vad gäller "luggen". Hör av dig om du vill veta mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna veta mer!! :) har en svart matta idag, hemmagjord tror jag... Du menar att man ser igenom luggen och ner till botten i mattan? Och den kanske till och med är av en annan nyans så den lyser igenom?

Jag är väl halvpetig med vissa prylar men ekonomin spelar också roll, men skicka gärna över uppgifter till det där andra bolaget så ska jag kolla upp vad dom tar för en schysst matta.

har man nån speciell benämning för täthet i bilmattor, typ som 80g när man beskriver "täthet" i en t-shirt?

tack tack

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten återkoppling. Fick hem testbitarna från stockinteriors.com idag. Kvalitetsmässigt känns dom lika bra, det som skiljer är hur grova "maskorna" är.

post-7845-144839306511_thumb.jpg

Den vänstra är 100% nylon, å den högra 80/20. Känns ungefär lika täta, böjer man dem 90+ grader så upplever jag att 80/20 med större maskor som tätare, men hur maskraderna ligger vid böjning påverkar ganska mkt. Om nylonbiten med liggandes maskor böjs upp- och nedtill så bildas glipor mellan raderna, men om man istället böjer på vänster- och högerkant (med liggande maskor precis som på bilden) så är den minst lika tät som 80/20. Så hur tätheten i den formpressade mattan kan nog upplevas "ojämn" beroende på hur maskraderna ligger vid formpressning.

Rent estetisk så tilltalar nylon mig, så jag tror det blir en sån matta...

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att 80/20 ska vara "original"-luggen. För min del blir det Plush- eller Ultra-Plush-varianten; mycket tät lugg.

Om du ska köpa matta från just det företaget, så bör du lägga till "Mass Backing" så att mattan får en tjock(are) gummibotten.

Link to comment
Share on other sites

Plush = plysch? Blir det inte lite mkt "husvagnskänsla" då? :-)

Borde kanske tagit hem en sådan testbit också. Kanske får komplettera med en sån innan jag bestämmer mig... Inte bra med valmöjligheter...

Funderar lite på det där med mass backing, vad är fördelarna med denna utöver heat and noise reduction? Jag har slängt in silent coat och en foammatta redan så det kanske är onödigt att välja mass backing också? Ska maila stockinteriors och fråga vad dom rekommenderar.

Tack för alla tips!

/H

Link to comment
Share on other sites

Jo, "plush" är åt heltäckningsmattehållet, men jag är inte särskilt förtjust i de stora öglorna på min 80/20-matta. Jag kan komplettera med plastblommor och matchande gardiner. ;)

"Mass backing" är ett tjock gummiskikt under luggen. Beroende på hur mycket din SilentCoat plus skummatta bygger, så kanske mattan blir för tjock med det extra gummilagret. Jag har också SilentCoat (4 mm) och för min del kommer det att fungera fin-fint med Mass backing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...