Jump to content

Hampus_sthlm

Medlemmar
  • Inlägg

    43
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Hampus_sthlm's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Har kommit igång med borgeson jobbet nu, bilder och lite info finns på http://cougarlover.se/borgeson-power-steering-kit/
  2. Ja då var det dags... Kanske inte enligt forumreglerna men jag blev lat och skapade en egen site istället för att lägga upp projekttrådar på diverse forum. Har fortfarande en hel del kvar i projektet men omklädseln är iaf avklarad. Mer om mina olika delprojekt finns att läsa på cougarlover.se. Delprojekt; - Ny utväxling (pågående) - Ny klädsel och "nya" originalstolar (klar) - Nya headers (pågående) - Invändig rostslipning och ljudisolering (klar) - Ny kylare (pågående) - Engine dress up (pågående) - Borgeson power steering (pågående) - Nytt tak (kommande) - Nya dörrsidor (kommande) - Ny heltäckningsmatta (kommande) /Hampus
  3. Har skaffat beggade originalstolar som jag klätt om till en -69 Cougar. Stolarna var i ganska risigt skick så dem fick jag blästra och renovera en del innan jag kunde klä dem. Tänkte jag skulle dokumentera och skriva ihop lite lärdomar men vill redan nu passa på att tipsa om vart ni kan få tag på nosag/zigzag fjädrar snabbt och billigt. Själv jagade jag detta som en galning men hittade inte rätt längd/kvalitet på nätet och de tillverkare jag hittade sålde inte till privatpersoner. Man kan också riva en gammal soffa eller fåtölj, men jag hade ingen sådan att tillgå vid tillfället. Men här finns iaf nosag att köpa, snabb leverans och bra pris. Finns bara ryggkvalitet upplagt men sittkvalitet gick också att ordna vid behov. http://www.carolinelind.se/product/nosagfjader-30-mm-ryggkvalitet Mer info och en ordentlig projekttråd kommer inom kort. /Hampus
  4. Hej, Är nybörjare på bakaxlar och vågar inte ändra utvxl på egen hand så här första gången... Nån som har tips på firma eller person som är duktig på sånt i Östergötland (gärna i Linköping)? Har en Ford 9" med 3.00 som jag vill ändra till 3.70-nånting. Tack på förhand, Hampus
  5. Å tack för alla tips, det här forumet är guld värt! Trevlig helg H
  6. Jag kan definitivt inte snurra med 1-2 fingrar, måste greppa med hela handen och ta i. Får nog jaga rätt på en ny/utbytes pump helt enkelt. Trist när saker pajar, men väldigt lärorikt..
  7. Slängde på 12mm remmar, något feta kanske men får duga tillsvidare (temporary permanent solution), nu är det riktigt bra grep i skivorna iaf.
  8. Plockat av remmarna. Generatorn snurrar fint när jag spinner skivan med handkraft, samma sak för vattenpumpen. Servon däremot går ganska trögt, där får jag ta i ganska hårt, känns nästan lite hackigt tycker jag... Kan det vara så att servon är på väg att ge upp eller har gett upp kanske? Nån som har en fingervisning om hur lätt/trögt en servoskiva ska snurra med handkraft? Kan en havererad servo ligga bakom att jag upplever bilen som trögare än vanligt på låga varv?
  9. Har du kollat på FPA headers? Dom ska, vad jag förstår, sitta ganska tight och passa i mustang/cougar med 351C. Funderar själv på såna.
  10. Tack för förtydligande Tomas. Testar med två 11,2 remmar.
  11. Funderar på att slänga in coated FPA headers i min cougar för att 1) få lite lite mer space mellan sidovägg-headers och styrsystem-headers, 2) minska värmen i motorutrymmet. Nuvarande no-name headers ligger mer eller mindre emot väggen konstant på passagerarsidan och tar nog i styrsystemet på förarsidan då och då. Någon som kör samma setup som i rubriken? Passar dom in utan modifiering tro? Enligt hemsidan kan mindre modifiering krävas... http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/Mustang1.htm /Hampus
  12. Har denna pulley setup på min kärra; http://www.summitracing.com/int/parts/mch-1625 Summit föreslår nedan remmar till 351c, även American racing i Linköping föreslår liknande remmar. Servo: http://www.summitracing.com/int/parts/sdk-d0oe-8620-a/overview/, verkar vara 1330mm x 12,7mm Generator: http://www.summitracing.com/int/parts/sdk-c4ae-8620-b/overview/, verkar vara 1010 x 11,2mm Mina nuvarande remmar är; servo: 1250mm x 10mm gen: 938mm x 10mm Två funderingar; 1. Remspåren i mina skivor ser ut att vara lika stora för alla remmar, ska man ändå köra med en 12,7mm för servon? 2. Kommer jag lyckas spänna ut 80mm på servosidan och 72mm på generatorsidan tro? Låter mkt, men jag är amatör... :-) Tacksam för vägledning. /H
  13. Tack Tomas! Om jag fattat infon från gates rätt så är mina nuvarande remmar 10mm (för långt till garaget för kontrollmätning)... Får hur som helst fixa nya remmar alltså. Återkopplar när jag hunnit fixa.
×
×
  • Create New...