PatricF May 8, 2013 Report May 8, 2013 Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig , är så trött på stereon i bilen nu!en kort beskrivning:När jag köpte bilen var original stereon borta och en eftermarknadsmaskin insatt. Den var inkopplad så att slutstegen inte användes. Jag började med att beställa hem en adapter från USA så att jag skulle kunna köra med slutstegen, detta funkade inget vidare så då fixade jag egna kontakter efter en beskrivning som jag fått härifrån forumet... Detta funkade bra till att börja med tills det började glappa så nu får jag inte kontakt riktigt bra i kontakten längre...Nu kommer mina frågor:1. Finns det någon som har erfarenhet av att klippa kablarna till orginal kontakten i bilen och på så koppla ihop stereon med egna RCA kontakter ? Är det svårt? 2. Det har även uppstått ett vinande ljud (milt sagt, det blir en störning i ljudet så motorljud fångas upp av stereon) ibland i stereon , ibland är det där och ibland räcker det med att ha stereon avstängd en stund och sedan sätta på den igen så fungerar det utan störning. Har fått tips på att det kan vara jordningsfel men hur åtgärdar jag det enklast... Skall jag skippa jordkontakten i kontakten mellan stereo och bil el ? och dra en egen jordkabel och fästa i bilen någonstans? Förslag på plats?3. Om jag river ur (Kopplar ur) original slutstegen och driver bak och fram högtalarna med egna slutsteg, behöver jag dra byta ut alla högtalare samt kablar eller kan jag på något sätt gå in på original kablaget... Känns som det bästa alternativet att byta fram systemet till ett två vägs med diskanter uppe vid fönstret och nya högtalare nere i dörren samt byta ut dom två som sitter där bak och driva allt med två egna slutsteg, eller skall man skaffa ett tredje slutsteg och dra nya högtalarkablar från original högtalarna till dessa tre ? Jag är helt novis på detta med bil el , slutsteg , eldragning osv men lär mig gärna! Nu skulle jag gärna slippa göra allt detta under säsongen men jag får väl koppla in högtalarna utan slutstegen tillsvidare så går det kanske att göra en del förberedelser för att sedan ta ett par dagar där bytet sker eller så får man vänta till i höst Hoppas verkligen jag kan få tips eller hjälp härifrån forumet så jag kan lösa detta problem, kanske finns någon som tom vet någon som skulle kunna hjälpa mig praktiskt Patric Citera
Tbird May 8, 2013 Report May 8, 2013 Först och främst vad är det för årsmodell?För det andra vilket stereo option var installerad från fabrik? Citera
PatricF May 8, 2013 Author Report May 8, 2013 Först och främst vad är det för årsmodell?För det andra vilket stereo option var installerad från fabrik?Det är en 95:a GT Cab med Mach 460 systemet..Så det sitter ett litet slutsteg under stereon där fram samt två där bak om jag fattar det hela rätt ! Citera
Tbird May 8, 2013 Report May 8, 2013 Har endast elschema för 1994, men tror det ska vara rätt lika. Citera
PatricF May 8, 2013 Author Report May 8, 2013 Har endast elschema för 1994, men tror det ska vara rätt lika.[ATTACH=CONFIG]25453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]25454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]25455[/ATTACH]Jag har dessa scheman , men hur tusan tyder jag dom om man är en glad amatör som jag !!! Citera
MOS May 8, 2013 Report May 8, 2013 Mach460_Konvertering.pdfJag bifogar en fil som handlar om konvertering av original Mach460 till annan dito. Du kanske redan har denna guide men om inte så kanske den kan vara till nytta i något avseende./MOS Citera
PatricF May 13, 2013 Author Report May 13, 2013 [ATTACH]25465[/ATTACH]Jag bifogar en fil som handlar om konvertering av original Mach460 till annan dito. Du kanske redan har denna guide men om inte så kanske den kan vara till nytta i något avseende./MOSDet är denna guide jag använt då jag skapat min egen adapter, den är riktigt bra, fick den av dig för ett par år sedan. Min fundering här är storleken på spiken som skall användas eftersom jag märker att jag inte får bra kontakt , eller så har jag vid ett tidigare försök lyckats trycka till kontakten på insidan då jag får glapp här. Jag har nu gjort min tredje adapter med lite tjockare spik så får vi se om det funkar. Har däremot inte hunnit testa den ännu! Funkar inte detta så får jag antigen klippa kabeln eller gå tillbaka och strunta i slutstegen men det känns inte så roligt :( Citera
MOS May 14, 2013 Report May 14, 2013 Aha där ser man - du har fått den tidigare av mig!Hoppas du får till det hela. Jag har tyvärr inget konkret tips på val av spik.Mvh MOS Citera
mike85 May 16, 2013 Report May 16, 2013 För att utesluta pungt 2 kan du dra en kabel från batteriets minuspol till stereon.Om du vill klippa originalkontakten är nog dessa smidiga så du slipper löda inne i bilen.http://www.conrad.se/RCA-PLUG-ADATPTER.htm?websale7=conrad-sweπ=735875&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Erca%3C%2Fs1%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2Fcf639416f06cb50c0e86527611c092c8%2Fp1%7D%7Bmd5%2F17ba19f4e71c0952e5bacfe983fe8e17%2Fmd5%7DBruset du får är troligen för dålig jord men kan också vara dålig kontakt på lågnivån.Jordproblemet ade jag börjat med att prova för att det är lättast. Citera
PatricF May 17, 2013 Author Report May 17, 2013 För att utesluta pungt 2 kan du dra en kabel från batteriets minuspol till stereon.Om du vill klippa originalkontakten är nog dessa smidiga så du slipper löda inne i bilen.http://www.conrad.se/RCA-PLUG-ADATPTER.htm?websale7=conrad-sweπ=735875&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Erca%3C%2Fs1%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2Fcf639416f06cb50c0e86527611c092c8%2Fp1%7D%7Bmd5%2F17ba19f4e71c0952e5bacfe983fe8e17%2Fmd5%7DBruset du får är troligen för dålig jord men kan också vara dålig kontakt på lågnivån.Jordproblemet ade jag börjat med att prova för att det är lättast.Suveränt!! Nu måste vi hem och testa... Skall nog börja med jorden som du nämner och dra en kabel från minus polen till stereon...Eftersom jag har problem med kontakten på vissa kanaler till slutstegen så kan ju bruset uppstå där lika gärna!! Skall beställa hem adapterna också , en perfekt lösning för att få till det smidigt! Citera
PatricF June 20, 2013 Author Report June 20, 2013 Hoppsan... glömde skriva här att jag tror jag löst det för stunden... Gjorde nya adaptrar med en lite grövre spik och sedan dess så har det fungerat klockrent. Jag har inte haft några störningar heller så just nu så kör jag på!Tack för hjälpen för dom tips jag fått!! Citera
PatricF July 9, 2013 Author Report July 9, 2013 ... och så dök bruset upp idag vad trött jag blir!!! Har ju funkat klockrent sedan jag gjorde nya kontakter i maj!!! Det blir till att dra en kabel från minus polen. Misstänker att jag skall koppla bort elen från batteriet innan jag börjar, detta är ju inte mitt kunskaps område direkt.... Citera
mike85 July 9, 2013 Report July 9, 2013 ... och så dök bruset upp idag vad trött jag blir!!! Har ju funkat klockrent sedan jag gjorde nya kontakter i maj!!! Det blir till att dra en kabel från minus polen. Misstänker att jag skall koppla bort elen från batteriet innan jag börjar, detta är ju inte mitt kunskaps område direkt....Jag tror mer på att spikarna spökar eftersom det funkade innan men brusar igen.Om du kopplar bort batteriet har du ingen plus till stereon.Ta en kabel och koppla den till minus på stereon och sedan anslut den till minus på batteriet eller någon jordpungt. Kan t.o.m be sambon hålla kabeln mot jord:) Är bruset kvar hade jag satsat på dom kontakterna jag länkade till. Citera
PatricF July 10, 2013 Author Report July 10, 2013 Jag tror mer på att spikarna spökar eftersom det funkade innan men brusar igen.Om du kopplar bort batteriet har du ingen plus till stereon.Ta en kabel och koppla den till minus på stereon och sedan anslut den till minus på batteriet eller någon jordpungt. Kan t.o.m be sambon hålla kabeln mot jord:) Är bruset kvar hade jag satsat på dom kontakterna jag länkade till.Okej, men då har jag en fråga eftersom jag vill vara säker på att jag gör rätt, Idag går jorden från stereon och via ISO kablaget in i kontakten på bilen, då behöver jag med andra ord koppla bort den från kontakten , eller tänker jag helt fel ?Om bruset försvinner när jag gjort detta så skulle jag kunna ha en kabel dragen på detta sätt tillsvidare och sedan fixa om detta till hösten med nya kontakter (RCA-Adapter) men jag förstår inte hur spikarna kan skapa denna störning när dom först fungerade och jag inte rört något bakom stereon... Jag har även satt ihop adaptern och bil kontakten med eltejp så att dom inte skall kunna åka ur... Citera
mike85 July 10, 2013 Report July 10, 2013 Okej, men då har jag en fråga eftersom jag vill vara säker på att jag gör rätt, Idag går jorden från stereon och via ISO kablaget in i kontakten på bilen, då behöver jag med andra ord koppla bort den från kontakten , eller tänker jag helt fel ?Om bruset försvinner när jag gjort detta så skulle jag kunna ha en kabel dragen på detta sätt tillsvidare och sedan fixa om detta till hösten med nya kontakter (RCA-Adapter) men jag förstår inte hur spikarna kan skapa denna störning när dom först fungerade och jag inte rört något bakom stereon... Jag har även satt ihop adaptern och bil kontakten med eltejp så att dom inte skall kunna åka ur...Du har PM Citera
pjerschan August 6, 2013 Report August 6, 2013 Hej ! Jag har en 99 Cobra och precis bytt min stereo. Jag beställde från http://www.sonicelectronix.com/ ett kablage som heter Metra 70-5511 som passade perfekt. Det knappt en vecka och få hem kabeln med posten. Den kostade med frakt 220 kr. Från Kjell & Co köpte jag en ISO kontakt för 80 kr och RCA kablel för ca. 40 kr. Det gick gick bra och koppla ihop kablarna och jag kan använda befintliga högtalare och förstärkare Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.