Jump to content

Featured Replies

comment_8040

Fick lite problem när jag skulle byta tankgivare på tanken, så lång historia kort, nu ligger tanken bredvid bilen istället för i bilen

Dessutom lyckades jag fixa en liten inbucktning på infästningen för tankgivaren, så måste böja tillbaka den för att inte all bensin ska rinna ut på gatan :?

Men kom och tänka på fuel cell nu när tanken ändå är ur bilen!

Tänkte jag skulle höra mig för lite här om den generella uppfattningen om fuel cells?

Jag använder ju bara bilen (-68 fastback) som entusiastfordon på vanliga vägar, ingen banracing eller så, men måste ju medge att de fuel cells jag fann hos några av de amerikanska företagen under länkar var riktigt snygga :D

Hur många är det där ute som rullar runt med fuel cells, och är det värt det?

Önskar alla en solig och skön sommar

/Alexx

comment_8054

fuel cells är mer för race (om man inte tänker ha en bil med det utséendet) det är dels större risk för bensinlukt i bilen (alla kan spilla lite vid tankning t ex ;) ), sen vill man inte ha en alltför liten tank i en bil som man åker efter vägarna med, och då försvinner stora delar av utrymmet i skuffen.

Men som du skrev, så tycker även jag att de ser snyggare ut och jag kommer att använda en i min. Men den kommer inte att användas till någon söndas picknick...

Och om det är värt det är upp till var och en, men man måste väga för mot nackdelarna. (utséende eller fika korg) :?:lol::lol:

en till åsikt, för du vela väll ha flera?

comment_8055

Håller med Lars och Lygel!

Köp en ny standard!

Hur kul är det att ständigt åka och tanka?

Du kommer ju bara 15mil på en "fuelcelltank"....Dom är väll på ca max 20L eller nått?

• Author
comment_8059

Tack fär era åsikter i ämnet, de jag hittade var på 16 gallons, och passade (med viss modifikation) direkt in i standardhållet, men efter att ha läst era intressanta inlägg så blir det nog ut i garage och laga den gamla istället :D

Finns ju mycket annat som man har mer glädje av att spendera pengar på när det kommer till bilen

En ny lack står ju högst upp på önskelistan :D

Tack för de snabba inläggen och hoppas ni får en trevlig söndag!! (molnigt och 15 grader = perfekt meckarväder :wink: )

comment_8066

Tjena alexx!

Summit säljer fuelcells upp till 32 gallons vilket är ca: 121 liter.

Det räcker kanske :lol:

pluss att om byggnationen är inte så farlig. bara lägga i en plåt där original tanken satt och montera cellen uppe på.

själv ska jag montera en 42 liters fuel cell på en borstad aluminium platta.

krydda med stålomspunna slangar med an kopplingar. samt montera en pump och regulator vid sidan av.

och en stor fördel är att man kan bygga avgassystemet SÅ mycket snyggare och GRÖVRE. slippa alla "raggar" dragningar av avgassystem...

men det är ju en smaksak...

JO bilen kommer att användas på väg kurvig som rak med små vass 302.. :twisted:

comment_8071

Ett litet tips 68-HT sätt regulatorn så nära förgasaren som möjligt annars får du ingen nytta av en kraftigare pump, då du ändå får lågt tryck fram...

Och vad det gäller fuelcells finns det många olika storlekar, men de tar som sagt mycket plats om man lägger en plåt i orginal hålet och sätter cellen ovanpå (vilket jag kommer att göra, men som sagt min byggs inte för söndas åkning)

Och som Alexx skrev hade han hittat en som passar nersänkt i hålet med viss modifikation, låter ok men då tappar man som sagt bränsle mängd istället... Det är som sagt upp till var och en. Men tänk på vad bilen ska användas till, hur kul är det med 42 liter om bilen drar över 2 liter milen när man gasar och leker på gatan? Min drar närmare 5 om man burnar och leker lite i korsningarna = små trimmad 302. :lol: