Jump to content

Mustang -72 för låg fram. Höja/styva upp?


Recommended Posts

Tjenare!

Har monterat headers på min mustang nu, blev riktigt bra efter en massa strul... Nog om det.

Nu är det så att den blev ju inte högre precis ;) Var väldigt låg fram innan men nu har jag 4cm till headers rören. Bilen är även väldigt gungig fram. Hur ser man om det är shellby sänkning på den? För sänkt måste den vara. Vill ha den högre och styvare fram så man slipper få ont i skälen vid varje gupp.

Vad rekomenderar ni? Nya fjädrar och dämpare fram? Och såfall vilka?

hade vart gött att få löst detta snarast så man kan ut och glida igen och slippa skämmas.

Tack sålänge :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har egentligen bara ett råd, införskaffa NYA fjädrar för din årsmodell och O.B.S motor/växelåda, tror säkert du får

några cm till frigång från marken.

Kom ihåg bara att, fjädrarna behöver en tid på sig att bli rätt höjd, detta beror på att belastningen som dom

får märks efter en tids åkande.

Tänk också på att när du ändå skruvar med detta så kan det vara en del annant som behöver bytas, kanske du

skall sattsa på gasdämpare, dessa är av den progresiva sorten och kan hjälpa lite så att vagnen håller sig

kvar på höjden.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har egentligen bara ett råd, införskaffa NYA fjädrar för din årsmodell och O.B.S motor/växelåda, tror säkert du får

några cm till frigång från marken.

Kom ihåg bara att, fjädrarna behöver en tid på sig att bli rätt höjd, detta beror på att belastningen som dom

får märks efter en tids åkande.

Tänk också på att när du ändå skruvar med detta så kan det vara en del annant som behöver bytas, kanske du

skall sattsa på gasdämpare, dessa är av den progresiva sorten och kan hjälpa lite så att vagnen håller sig

kvar på höjden.;)

Var handlar jag nya fjädrar någonstans?

Hade även tänkt att köpa kyb gasdämpare fram. Någon som har erfarenhet av dessa?

Verkar som om detta är lösningen. Funderar även på hi jackers bak, eller är detta inget att ha?

Tack för tipsen. :)

Link to comment
Share on other sites

Var handlar jag nya fjädrar någonstans?

Hade även tänkt att köpa kyb gasdämpare fram. Någon som har erfarenhet av dessa?

Verkar som om detta är lösningen. Funderar även på hi jackers bak, eller är detta inget att ha?

Tack för tipsen. :)

Hittade att vp-autoparts har orginalfjädrar (67-73 v8 BB) och gasdämparna kyb gr2. Bra grejer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Själv hade jag samma problem med min bil. Ett par nya fjädrar inhandlades på Hansen, och sedan blev det mycket bättre. Till en början såg den ut som en gasser, men efter att jag minskat cambervinkeln och fjädrarna fått sätta sig lite blev det rätt stuk. Innan var den både raggarsänkt fram och höjd med längre fjäderhänken bak, och såg ut som en karikatyr av en high school hot rod :-) Enbart höjning bak är däremot helt lagom i min mening. Men använd för allt i världen riktiga fjäderspännare vid fjäderbyte!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...