Jump to content

Recommended Posts

Håller på att renovera en svensksåld fb 66:a. Skall vara en petig

renovering med svenska tillbehör som mål.

Jag undrar nu vad som följde med bilen då den såldes ny

i Karlstad mars -66.

Kommer någon ihåg vad man "fick" hos bilhandlaren här?

Är det någon som har info om vad man fick med i handskfacket?

Instruktionsbok på svenska eller engelska? Något mer?

Har någon bilder på eller vet hur skvättlapp upphängningen bakom

bakhjulet är fäst? Fick alla skvättlappar?

Någon kanske vet vart man kan hitta dessa delar?

Fick alla svensksålda bilar underredsbehandling från start?

Hur funkar det med de svenska framljusen? Som jag fattar det blev

det för varmt för delar av elsystemet? Gjordes någon speciell koppling där?

Kopplades varningsblinkersen ur? (På min bil ser det ut som den bara klipts av.)

Kom svensksålda bilar med fordradio? Eller var det alltid Blupunkt?

Hoppas någon vet!

Fredrik Gränse

CMC 679

Jag har snackat med en del gubbar som var med på den tiden det begav sig. Enligt dom så kom bilarna utan radio och med en "delete plate" i radiouttaget samt antennen i bagaget. Om köparen ville ha radio monterad satte man i en Blaupunkt (typ Boston) och borrade hål för antennen, vilken kunde hamna var som helst.

I Hardtop- och Convertible-modellerna avlägsnades bältena och svenska 3-punkt monterades. Fastback-modellen fick behålla den amerikanska varianten.

Även stänkskydden monterades hos den svenska återförsäljaren och borrades fast med hjälp av grova plattjärn. (jag har ett komplett liggande).

En farbror berättade hur originalets sealed beam-strålkastare med FOMOCO-skrift kastades i en container och hur man istället monterade "svenska" strålkastare, vilka var en tidig halogen-typ (H1).

Var det gäller underredsbehandling och montering av backspeglar (en del fick en 4-kantig modell monterade på framskärmarna) får vi forska vidare i.

Tackar!

Intressant info.

Intresserad av stänkskyddsdelarna (om de är till salu).

På min bil har jag hittat rester av (vad jag tror är) upphängningen.

Det sitter liten stump metall med två skruv genom på utsidan

av framerailsen straxt framför tiedownplatsen.

Hör gärna av dig på min email: fgranse@hotmail.com

Har en Blaupunkt Frankfurt för tillfället men har skaffat i efterhand.

Brädan var rätt slaktad så jag vet ej hur det skars ur för Blaupunkten, någon som vet?

Borrades det bara nya hål för rattarna eller fick det kapas

upp med. Jag har krom plattan som krävs för att täcka infästningen.

Skickades alltså Fordantenn med bilen? Har hört på något håll att

typ Hirsch antenn monterades men att det kunde bli lite var som helst på

bilen.

Min bil har troligen inte haft några backspeglar på framskärmarna, i alla fall hittade jag inga hål för detta. Någon som har bilder?

Mina ventrutor har en extraspärr monterad. Fordtillbehör?

Bra mekarsommar!

Fredrik Gränse, CMC679

Vad det gäller varningsblinkersen så har jag uppgifter från en "säker källa" (Claes Wallin) att dessa kopplades ur (kontakten togs bort, och man kanske helt enkelt bara klippte av kablarna) då det inte godkändes att ha röda varningsblinkers bak när bilarna var nya.

På min egen -66 Fastback (som är importerad till Sverige 1970) så sitter varningblinkersen kvar, så man var nog inte alltid så noga med att kolla sådant när bilarna privatimporterades.

  • 5 weeks later...

Det vore kanske något att lägga till på Teknikposten med

de delar som de svesnska mustangerna utustades med.

Typ som man gjort på tyska klubbens hemsida om T-5:orna.

Bilder mm.

En tanke kanske.

Hälsar

Fredrik Gränse

CMC 679

Hej.

Varningsblinkers var förbjudet i Sverige med röda bakljus. :shock:

Det var lite olika med hur varningsblinkers bortkopplades på

USA bilar. :roll:

Vanligaste sättet var att dra ut knappen så att varningblinken

började att arbeta, därefter så sågade man av knappen och

tryckte in kvarvarande del. :?

Det fanns också de återförsäljare som endast tog bort relä

till varnings blinkers.

Problemet är då att om man drog ut knappen så slutar alla blinkerfunktioner att fungera upplevdes som el fel,

undrar hur många bilfirmor som fick in en extra peng på ett så

lätt lagat fel (trycka in knappen). :)

Däremot går det inte el-tekniskt sätt att klippa av kablarna för att

koppla bort varningsblink detta KAN påverka funktionen i blinker

och bromsljus. :shock:

En liten Osäkerhet i denna diskussion med Svesksålda Mustanger

och varningsblinkers är att en del eller ganska många så kallade

Svensk sålda Mustanger 60 tal eller 70 tal kan vara import men fortfarande har DSO 90-99. :?

Därmed så blev det också på dessa Mustanger problem vid

registrering i Sverige gällande varningsblinkers vara eller inte

vara, det kan också därför vara olika förhavandesätt med

borkoppling av varningsblikers. :roll:

Som alla vet så var det mycket omständigare med regbesikning av

import Mustanger i början då Svensk bilprovning startade, därför har dessa Mustanger ett mera exagt schema för ett Svenskt registrerings godkännande. :wink:

Lasse, menar du att de skulle vara importerade från annat land i Europa?Det måste röra sig om ett relativt litet antal i jämförelse med de som importerades av Ford. Om en återförsäljare importerade direkt från USA, tex pga att det var brist på Mustanger att levereras från Svenska Ford, kom de oftast med DSO från den levererande säljaren dvs oftast New York DSO. De kunde då ha bara en del av den "svenska" utrustningen, men saknade ofta exportstaget, men hare varningblinkersen. Myckwet troligt att detta åtgärdades av Fordhandlaren i Sverige.

Hej Classe.

Ja jag menade givetvis Mustanger som var avsedda för

export då främst till Europa.

Som du också har varit inne på det tidigare, Ford handlare

i Sverige kunde i nödfall hämta hem en bil från annat

land typ Danmark,Norge,Holland, Belgien osv.

Alla Mustanger som var ämnade för exsport blev ju nästan

till 100% märkta med DSO 90-99. :wink:

Hoppas att jag inte rör till det. :?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...