Fredrik Gränse July 12, 2004 Report July 12, 2004 Håller på att renovera en svensksåld fb 66:a. Skall vara en petigrenovering med svenska tillbehör som mål.Jag undrar nu vad som följde med bilen då den såldes nyi Karlstad mars -66.Kommer någon ihåg vad man "fick" hos bilhandlaren här?Är det någon som har info om vad man fick med i handskfacket?Instruktionsbok på svenska eller engelska? Något mer? Har någon bilder på eller vet hur skvättlapp upphängningen bakombakhjulet är fäst? Fick alla skvättlappar?Någon kanske vet vart man kan hitta dessa delar?Fick alla svensksålda bilar underredsbehandling från start?Hur funkar det med de svenska framljusen? Som jag fattar det blevdet för varmt för delar av elsystemet? Gjordes någon speciell koppling där?Kopplades varningsblinkersen ur? (På min bil ser det ut som den bara klipts av.)Kom svensksålda bilar med fordradio? Eller var det alltid Blupunkt?Hoppas någon vet!Fredrik GränseCMC 679 Citera
johnkevin July 13, 2004 Report July 13, 2004 Jag har snackat med en del gubbar som var med på den tiden det begav sig. Enligt dom så kom bilarna utan radio och med en "delete plate" i radiouttaget samt antennen i bagaget. Om köparen ville ha radio monterad satte man i en Blaupunkt (typ Boston) och borrade hål för antennen, vilken kunde hamna var som helst.I Hardtop- och Convertible-modellerna avlägsnades bältena och svenska 3-punkt monterades. Fastback-modellen fick behålla den amerikanska varianten.Även stänkskydden monterades hos den svenska återförsäljaren och borrades fast med hjälp av grova plattjärn. (jag har ett komplett liggande).En farbror berättade hur originalets sealed beam-strålkastare med FOMOCO-skrift kastades i en container och hur man istället monterade "svenska" strålkastare, vilka var en tidig halogen-typ (H1). Var det gäller underredsbehandling och montering av backspeglar (en del fick en 4-kantig modell monterade på framskärmarna) får vi forska vidare i. Citera
Fredrik Gränse July 15, 2004 Author Report July 15, 2004 Tackar!Intressant info.Intresserad av stänkskyddsdelarna (om de är till salu).På min bil har jag hittat rester av (vad jag tror är) upphängningen.Det sitter liten stump metall med två skruv genom på utsidanav framerailsen straxt framför tiedownplatsen. Hör gärna av dig på min email: fgranse@hotmail.comHar en Blaupunkt Frankfurt för tillfället men har skaffat i efterhand.Brädan var rätt slaktad så jag vet ej hur det skars ur för Blaupunkten, någon som vet? Borrades det bara nya hål för rattarna eller fick det kapasupp med. Jag har krom plattan som krävs för att täcka infästningen.Skickades alltså Fordantenn med bilen? Har hört på något håll atttyp Hirsch antenn monterades men att det kunde bli lite var som helst påbilen.Min bil har troligen inte haft några backspeglar på framskärmarna, i alla fall hittade jag inga hål för detta. Någon som har bilder?Mina ventrutor har en extraspärr monterad. Fordtillbehör?Bra mekarsommar!Fredrik Gränse, CMC679 Citera
Ronnie S July 15, 2004 Report July 15, 2004 Vad det gäller varningsblinkersen så har jag uppgifter från en "säker källa" (Claes Wallin) att dessa kopplades ur (kontakten togs bort, och man kanske helt enkelt bara klippte av kablarna) då det inte godkändes att ha röda varningsblinkers bak när bilarna var nya. På min egen -66 Fastback (som är importerad till Sverige 1970) så sitter varningblinkersen kvar, så man var nog inte alltid så noga med att kolla sådant när bilarna privatimporterades. Citera
Fredrik Gränse August 15, 2004 Author Report August 15, 2004 Det vore kanske något att lägga till på Teknikposten medde delar som de svesnska mustangerna utustades med.Typ som man gjort på tyska klubbens hemsida om T-5:orna.Bilder mm.En tanke kanske.HälsarFredrik GränseCMC 679 Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 15, 2004 Report August 15, 2004 Hej.Varningsblinkers var förbjudet i Sverige med röda bakljus. Det var lite olika med hur varningsblinkers bortkopplades påUSA bilar. Vanligaste sättet var att dra ut knappen så att varningblinken började att arbeta, därefter så sågade man av knappen och tryckte in kvarvarande del. Det fanns också de återförsäljare som endast tog bort relä till varnings blinkers. Problemet är då att om man drog ut knappen så slutar alla blinkerfunktioner att fungera upplevdes som el fel,undrar hur många bilfirmor som fick in en extra peng på ett sålätt lagat fel (trycka in knappen). Däremot går det inte el-tekniskt sätt att klippa av kablarna för att koppla bort varningsblink detta KAN påverka funktionen i blinker och bromsljus. En liten Osäkerhet i denna diskussion med Svesksålda Mustanger och varningsblinkers är att en del eller ganska många så kallade Svensk sålda Mustanger 60 tal eller 70 tal kan vara import men fortfarande har DSO 90-99. Därmed så blev det också på dessa Mustanger problem vid registrering i Sverige gällande varningsblinkers vara eller inte vara, det kan också därför vara olika förhavandesätt med borkoppling av varningsblikers. Som alla vet så var det mycket omständigare med regbesikning avimport Mustanger i början då Svensk bilprovning startade, därför har dessa Mustanger ett mera exagt schema för ett Svenskt registrerings godkännande. :wink: Citera
fast66 August 15, 2004 Report August 15, 2004 Lasse, menar du att de skulle vara importerade från annat land i Europa?Det måste röra sig om ett relativt litet antal i jämförelse med de som importerades av Ford. Om en återförsäljare importerade direkt från USA, tex pga att det var brist på Mustanger att levereras från Svenska Ford, kom de oftast med DSO från den levererande säljaren dvs oftast New York DSO. De kunde då ha bara en del av den "svenska" utrustningen, men saknade ofta exportstaget, men hare varningblinkersen. Myckwet troligt att detta åtgärdades av Fordhandlaren i Sverige. Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 15, 2004 Report August 15, 2004 Hej Classe.Ja jag menade givetvis Mustanger som var avsedda förexport då främst till Europa.Som du också har varit inne på det tidigare, Ford handlare i Sverige kunde i nödfall hämta hem en bil från annatland typ Danmark,Norge,Holland, Belgien osv.Alla Mustanger som var ämnade för exsport blev ju nästantill 100% märkta med DSO 90-99. :wink: Hoppas att jag inte rör till det. Citera
Recommended Posts