Jump to content

Bakaxel problem


Recommended Posts

Hade ett ställe som( "högg") gick trögt när jag vred runt ena drivaxeln, när drivaxeln är demonterad känns inget på yttre lagret, kan det vara något lager i klumpen eller något annat som är fel? Inre och yttre pinjonglager tycker jag har post-6663-144839309173_thumb.jpg stort radialt spel, men ska det vara så? Kan inte konstatera om det är diffat eller bara slitet, ibland går axlarna åt samma håll och ibland står ena axeln still om jag vrider pinjongen, känns väldigt osäkert?/Leif

post-6663-14483930917_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej. Mitt råd är att du kollar upp fakta till din klump, i detta läget så finns det alltid två beslut som också är svåra att välja.

Jag personligen tycker du skall ta isär om du är kunnig och det verkar du vara, jag menar att du gjort så mycket bra, så

man behöver inte tveka på att du klarar att spränga klumpen.

Justera efter handboken och du kan troligen köra lika många mil till som den redan har gått, en annan variant är att införskaffa

en annan klump av samma typ men kanske med annan utväxling, för äventyrets skull.

Men som vanligt även här, så bör man mäta av och kontrollera att allt står rätt till, jag tror på dig även inom detta område.

Den andra varianten var egentligen att skruva dit den du har och provåk, troligen är det om du inte ser något nämnvärt

trasigt under kontroll som det är.:silent:

Link to comment
Share on other sites

Tack för det snabba och positiva svaret Lars, men nu är jag på områden som jag inte har varit i närheten av nån gång under alla år jag hållit på med bilar. Min mentor sa likadant som du, montera och provkör, men när jag inte tycker att ett lager känns OK kan jag inte montera tillbaka och sova lugnt:crazy:/Leif

Link to comment
Share on other sites

Du pratar om ett spel i pinionlagren? Kolla upp detta! Här ska du inte ha nåt spel alls.... det ska snarare gå lite trögt att dra runt en "fri" pinion. Även på en inkörd klump. Detta preload sätter du genom att dra åt muttern tills rätt tröghet uppnås... lite pilligt men väldigt enkelt med rätt verktyg.

Men som sagt - inget glapp i pinonlagren.

Link to comment
Share on other sites

Tack John, det är just det glappet som oroar mig mest men med muttern kan man väl bara styra axiellt spel , är det nån som vet var på nätet var man kan hitta upplysning om justering av bakaxeln (vet att jag läst på nån sida men hittar inte den nu när den verkligen behövs):wtf:/Leif /Kan man få fram vad det är för klump jag har med beteckning som finns C6AW 4206 DIF 34, C60W 4210A -231 har inte hittat nåt vettigt på nätet, givetvis ingen plåt på utsidan)

Link to comment
Share on other sites

Tack John, det är just det glappet som oroar mig mest men med muttern kan man väl bara styra axiellt spel , är det nån som vet var på nätet var man kan hitta upplysning om justering av bakaxeln (vet att jag läst på nån sida men hittar inte den nu när den verkligen behövs):wtf:/Leif /Kan man få fram vad det är för klump jag har med beteckning som finns C6AW 4206 DIF 34, C60W 4210A -231 har inte hittat nåt vettigt på nätet, givetvis ingen plåt på utsidan)

Du har ju koniska lager här.... ett åt varje riktning så du styr upp både axiellt och radiellt så sett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...