Jump to content

Featured Replies

comment_128058

Jag fick en fråga från en av mina grabbar som idag åker Buick Riviera -64 vilket max effektuttag som är realistiskt att ta ut genom en C4- automat och samma fråga för en 8" bakaxel? Jag svarade att det vet säkert någon på cmc-forumet.

M.a.o. hur mycket tål en C4 automat och en 8" bakaxel?

Hälsningar

Bosse N

comment_128059
Jag fick en fråga från en av mina grabbar som idag åker Buick Riviera -64 vilket max effektuttag som är realistiskt att ta ut genom en C4- automat och samma fråga för en 8" bakaxel? Jag svarade att det vet säkert någon på cmc-forumet.

M.a.o. hur mycket tål en C4 automat och en 8" bakaxel?

Hälsningar

Bosse N

Pratar vi i orginal utförande?

comment_128092
Hur är det med 8" bakaxeln ? Har själv en diffad (3:55) med 15x225 däck. (vet att med slicks begränsas det snabbt)

Men hur är det utan slicks ? Hur stor motor eller hästar klarar den ? Är t.ex 400 hk för mycket ?

Jag kör med en 8" axel som är helt låst i diffen med spole. Min däckbredd är 295/40/18, ca 450hk + Lustgas 150hk och den håller fortfarande.

comment_128096
Intressant. Varför byter de flesta till en 9" så fort det trimmas lite ? Den är ju för den delen tyngre också. Har den möjligen några andra fördelar ?

Vet i fasen. 9" finns ju med 28splines som även 8" har... Fördelarna vet jag faktiskt inget om tyvärr

comment_128110

9an i sig har en kraftigare konstruktion, sen finns det en hel drös med relativt billiga delar då det är i särklass den mest vanliga axeln inom drag race etc. Även om både 8 och 9 kör 28 splines så skiljer sig själva huset, diffen, utväxling etc. Men åker man inte med slicks på klister så klarar nog en fräsch 8" av en del abuse ;)