Bosse N Posted June 9, 2013 Report Posted June 9, 2013 Jag fick en fråga från en av mina grabbar som idag åker Buick Riviera -64 vilket max effektuttag som är realistiskt att ta ut genom en C4- automat och samma fråga för en 8" bakaxel? Jag svarade att det vet säkert någon på cmc-forumet.M.a.o. hur mycket tål en C4 automat och en 8" bakaxel? HälsningarBosse N Quote
PeterF Posted June 9, 2013 Report Posted June 9, 2013 Jag fick en fråga från en av mina grabbar som idag åker Buick Riviera -64 vilket max effektuttag som är realistiskt att ta ut genom en C4- automat och samma fråga för en 8" bakaxel? Jag svarade att det vet säkert någon på cmc-forumet.M.a.o. hur mycket tål en C4 automat och en 8" bakaxel? HälsningarBosse NPratar vi i orginal utförande? Quote
Bosse N Posted June 9, 2013 Author Report Posted June 9, 2013 Pratar vi i orginal utförande?Svar: ja i originalutförande./Bosse N Quote
PeterF Posted June 9, 2013 Report Posted June 9, 2013 vet ett flertal som kör 300hk och strax över på orginalprylar. Men ska du ha vassare converter och mer effekt utöver det så håller en standard låda inte så länge. Körsätt är ju även det en avgörande del i en lådas hållbarhet. Quote
Patrik Mustang67 Posted June 10, 2013 Report Posted June 10, 2013 Hur är det med 8" bakaxeln ? Har själv en diffad (3:55) med 15x225 däck. (vet att med slicks begränsas det snabbt)Men hur är det utan slicks ? Hur stor motor eller hästar klarar den ? Är t.ex 400 hk för mycket ? Quote
PeterF Posted June 10, 2013 Report Posted June 10, 2013 Hur är det med 8" bakaxeln ? Har själv en diffad (3:55) med 15x225 däck. (vet att med slicks begränsas det snabbt)Men hur är det utan slicks ? Hur stor motor eller hästar klarar den ? Är t.ex 400 hk för mycket ?Jag kör med en 8" axel som är helt låst i diffen med spole. Min däckbredd är 295/40/18, ca 450hk + Lustgas 150hk och den håller fortfarande. Quote
Patrik Mustang67 Posted June 10, 2013 Report Posted June 10, 2013 Intressant. Varför byter de flesta till en 9" så fort det trimmas lite ? Den är ju för den delen tyngre också. Har den möjligen några andra fördelar ? Quote
PeterF Posted June 10, 2013 Report Posted June 10, 2013 Intressant. Varför byter de flesta till en 9" så fort det trimmas lite ? Den är ju för den delen tyngre också. Har den möjligen några andra fördelar ?Vet i fasen. 9" finns ju med 28splines som även 8" har... Fördelarna vet jag faktiskt inget om tyvärr Quote
Stefan Johansson Posted June 10, 2013 Report Posted June 10, 2013 9an i sig har en kraftigare konstruktion, sen finns det en hel drös med relativt billiga delar då det är i särklass den mest vanliga axeln inom drag race etc. Även om både 8 och 9 kör 28 splines så skiljer sig själva huset, diffen, utväxling etc. Men åker man inte med slicks på klister så klarar nog en fräsch 8" av en del abuse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.