Jump to content

Recommended Posts

Kan någon förklara hur man demonterar torkararmarna på en Mustang -65:a.

Det sitter någon anordning (ett bockat clips?) som går att skjuta på parallellt med vindrutetorkaraxeln men torkararmen sitter som berg oavsett i vilket läge denna lilla plåtbit är. Har också försökt trycka på plåtbiten i radiell riktning med hjälp av en liten skruvmejsel men utan resultat. Trots användning av tandläkarspegel är det svårt att se hur det ser ut.

Bilen ska på onsdag 19/6 till glasmästaren för vindrutebyte så kunde jag få ett svar innan dess så skulle jag vara väldigt tacksam.

Hälsningar

Bosse N

Hej. Du är på rätt väg, problemet är väl känt, oftast så lossar armen från axeln, trägen vinner. Du får göra någon form av anordning (trälistbitar eller liknade) för att bryta upp parallellt med två större spårmejlar i kanten på vardera sidan av den påtryckta delen av torkararmen. Funktionen skall bli som en avdragare, kom ihåg att vara snäll, VD40 eller 5-56 är ett bra hjälpmedel, ännu en gång, var försiktig.;)

Tack Lars O och Anders L för snabbt och innehållsrikt svar.

Det var ju hur enkelt som helst att demontera torkararmarna bara men vågar ta i lite. Bilen står nu hos glasmästaren och till min glädje finns inte tillstymmelse till rostangrepp under gummilisten mer än lite ytost i de nedre hörnen.

Tråkigt nog hade glasmästaren däremot fått in ett helt gäng med bilar som fått flera rutor sönderslagna. Är det inte konstigt att för vissa individer finns det tydligen inget roligare än att sabotera och förstöra för andra.