Jump to content

Recommended Posts

Hej! Sökt runt lite utan lycka.

Märkte för en tid sedan att min övre (diskanten) högtalare i förardörren dött, basen under funkar som den ska.

Inte ett enda ljud kommer ur den (har provat den i annan stereo), och själva högtalarn funkar som den ska!

Har kollat kontakter och försökt följa kabeln utan lycka..

vanligt problem? Kabelbrott?

Tacksam för svar och tips!

/Tobbe

Hej! Sökt runt lite utan lycka.

Märkte för en tid sedan att min övre (diskanten) högtalare i förardörren dött, basen under funkar som den ska.

Inte ett enda ljud kommer ur den (har provat den i annan stereo), och själva högtalarn funkar som den ska!

Har kollat kontakter och försökt följa kabeln utan lycka..

vanligt problem? Kabelbrott?

Tacksam för svar och tips!

/Tobbe

Den högtalare går direkt från stereon, basen går via slutsteg.

Du har inte råkat vara på balansinställningen? :)

Har du tagit ut stereon?

Den högtalare går direkt från stereon, basen går via slutsteg.

Du har inte råkat vara på balansinställningen? :)

Har du tagit ut stereon?

Okej! :)

nej, det var det första jag kollade! Vill helst undvika att plocka ur stereon!

Okej! :)

nej, det var det första jag kollade! Vill helst undvika att plocka ur stereon!

Tänkte mest på att du kan utesluta kabelbrott om utgången på stereon är död.

Funkar både den och högtalaren så är det kabelbrott

Tänkte mest på att du kan utesluta kabelbrott om utgången på stereon är död.

Funkar både den och högtalaren så är det kabelbrott

Får nog ta och göra det ändå!

Svårt och förstå vart det skulle blivit ett kabelbrott..

Får nog ta och göra det ändå!

Svårt och förstå vart det skulle blivit ett kabelbrott..

Ja det vore konstigt men då är du säker på att det är stereon.

• 3 years later...

Håller på med detta just nu då det verkar som jag har kabelbrott på ena kabeln till vänster högtalare. Har provat rycka lite i härvan som leder emellan men utan lycka (summer på kabeln). Suck!

Någon mer som haft problem med detta? Något kännt problem?

Mvh Johan

(redigerad)
14 timmar sedan, mike85 said:

Hur kom du fram till det?

Vad har du kollat?

provat med summer (multimeter) mellan ändarna och funkar endast med ena kabeln.
har bytt högtalaren på den sidan då den var paj när jag köpte bilen (Mohm på kontakten på högtalaren), men visade sig vara ytterligare fel längs kretsen. Mäter iaf utgångarna bak på stereon till samma värde + att stereons self test blir godkänt och inga fel lagras.

Ändrade %s av %s (%s)
3 minuter sedan, mike85 said:

"Bara" följa tråden tråden till högtalaren då. ?

jojo men lättare sagt än gjort eftersom det går i en kabelhärva, dessutom sitter det än del elektronikboxar vid utgången till dörren.
Kanske lättast bara dra ny kabel och skita i gamla.
Ska dock prova med lösa kablar först och se om det är det som är felet.

• Like 1

En gissning är att det är kabelbrott vid dörren, då det rör sig mest där. Kan ha varit lite spänd och sen sträcks den varje gång man öppnar dörren. Till slut så går kabeln av :)

1 timme sedan, Wallentin said:

En gissning är att det är kabelbrott vid dörren, då det rör sig mest där. Kan ha varit lite spänd och sen sträcks den varje gång man öppnar dörren. Till slut så går kabeln av :)

jo jag antar att det är väl så. Provade med en extern kabel oc kopplade in mig med snabbkopplingar i var sin ände och kopplade in stereon och vipps så funkade det. Så visst kabelbrott är det.

4 timmar sedan, mike85 said:

Boxarna du pratar om.....på vilken sida sitter dom?

bakom spaken för huvöppningen in till vänster. Känns som att det är "metallådor"eller kylflänsar av något slag. har inte kollat om det sitter någon lapp på dem eller så.
Blir iaf att dra en ny kabel på något sätt.

Det är slutstegen till dina basar i dörrarna som är lätta att ta bort. Jag hade själv försökt följa kabeln för att hitta felet. Har du otur kan fler trådar skadas.

15 minuter sedan, mike85 said:

Det är slutstegen till dina basar i dörrarna som är lätta att ta bort. Jag hade själv försökt följa kabeln för att hitta felet. Har du otur kan fler trådar skadas.

Såg det nu när jag läste lite om shaker 500.
Känns inte som härvan sitter speciellt spännt heller.
Men att försöka få igenom en kabel... vet inte hur jag skall lyckas. Har hållt på någon timme och försökt.

Råkade på felet av en slump i helgen när jag tittade på detta...
Det är antingen själva stiftet i kontakten som delar härvan åt eller en bit av kabeln precis innan kontaktstycket.
Såg inte på en gång att kontakten tillhörde den härvan som gick mellan dörr och bil. 
Nu låter iaf alla högtalare :)

Ska iaf så småningom byta huvudenheten, är så galet less på den enheten. Radiomottagningen är ju katastrof. Och saknad av AUX och bluetooth.

Summrade fel tråd då?

Skönt att det funkar iaf. Ja stereon är inte så rolig. Dålig mottagning är inte konstigt. Man får bara in ojämna frekvenser, usa

56 minuter sedan, mike85 said:

Summrade fel tråd då?

Skönt att det funkar iaf. Ja stereon är inte så rolig. Dålig mottagning är inte konstigt. Man får bara in ojämna frekvenser, usa

Nejdå, men efter jag var på den där kontakten medan jag kollade runt där bakom för att försöka ta sig igenom till dörren summrade jag mellan stereon och kontakten och sen bara av någon anledning så ville jag prova igen ute på kontakten till högtalaren och då plötsligt funkade den. Sen kände jag lite på kontakten eller tråden precis vid kontakten. Men ursprungligen var iaf den högtalaren paj. Mätte antal Mohm på kontakten.

Läste runt lite angående radion och det du skrev. Och det verkar ju stämma angående frekvenserna men att någon hade iaf varit in och fått den omställd men tyvärr kostade som att köpa en ny eftermarknadsenhet. Så jag tror det får lov att bli sådan.

Ibland har man flyt?

Ja det är det inte värt. De blir bättre ljud med eftermarknadsstereo fast man har originalhögtalarna kvar.

Bytte dom också efter en tid.....ännu bättre??

17 timmar sedan, mike85 said:

Ibland har man flyt?

Ja det är det inte värt. De blir bättre ljud med eftermarknadsstereo fast man har originalhögtalarna kvar.

Bytte dom också efter en tid.....ännu bättre??

Behövde du någon adapter för huvudenhetsbytet?
Har du någon länk?
Antar att någon form av spänningsreglering krävs fortfarande för remote signalen till stegen?

Det är olika adapterkablage beroende på årsmodell :) Rekommenderar starkt att byta huvudenhet och högtalare. Bytte nyss högtalare i min och det är stor skillnad mot originalhögtalarna. Tål mkt mer effekt :)

(redigerad)
1 timme sedan, Wallentin said:

Det är olika adapterkablage beroende på årsmodell :) Rekommenderar starkt att byta huvudenhet och högtalare. Bytte nyss högtalare i min och det är stor skillnad mot originalhögtalarna. Tål mkt mer effekt :)

Vad blev det för högtalare i dörrarna. Funderar själv på att byta. 

Ändrade %s av %s (%s)
2 timmar sedan, Wallace said:

Vad blev det för högtalare i dörrarna. Funderar själv på att byta. 

http://www.mds.se/ts-a6834i.html

De köpte jag till dörrarna fram och hatthyllan. De blev bättre ljud och mer diskant, väldigt klart ljud med :) De klagar inte när man vrider upp, vilket originalen inte hade pallat. Så tycker de var bra :) Ska driva dem via ett steg sen med. Ska troligen skaffa ett par andra basar till framdörrarna och driva de på steg också :)