Jump to content

Originalutförande Mustang 1968


MustangDriver
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vad jag vet så fanns denna "C-stripe" bara på GT modellerna. Men jag kan ha fel.

Det fanns säkert som "option" också. Bilden är på en 68:a men den är ingen GT.

Då hade den haft ett GT-emblem på framskärmen, och inte det emblem som visas

på din bild. Och dom var aldrig lackade, bara en stripe. (klistrade).

Mvh.

p-O

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag har ju själv en 68 GT. Vad är det för motor i "din"?

Andra saker som skiljer en GT från en vanlig bil är:

GT "pop open" tanklock, dubbla utblås med dubbla pipor, 4 tums dinljus i fronten,

GT-fälgar som är målade med en reflekterande färg, GT-navkapslar, styvare fjädring,

diverse kromdetaljer under huven om det finns en 390 eller 428:a där.

Och en säker sak, om man vill identifiera en äkta GT, är att kolla så det finns en

förstärkning i den bakre rambalken där bladfjädrarna är fästa. Det skall finnas ett

"rör" inne i balken som kan kännas om man sticker in ett finger i det hål som finns

just framför fjäderfästet. Finns inte det, är det ingen äkta GT.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt P-O,

Men det finns ju även en variant som heter "Sprint".

Kom med V8 och C-stripe men hade inte GT-emblem på sidorna.

Dessa "sprints" är rätt sällsynta. Tror det finns någon, här på forumet, som har en sån.

//Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag har ju själv en 68 GT. Vad är det för motor i "din"?

Andra saker som skiljer en GT från en vanlig bil är:

GT "pop open" tanklock, dubbla utblås med dubbla pipor, 4 tums dinljus i fronten,

GT-fälgar som är målade med en reflekterande färg, GT-navkapslar, styvare fjädring,

diverse kromdetaljer under huven om det finns en 390 eller 428:a där.

Och en säker sak, om man vill identifiera en äkta GT, är att kolla så det finns en

förstärkning i den bakre rambalken där bladfjädrarna är fästa. Det skall finnas ett

"rör" inne i balken som kan kännas om man sticker in ett finger i det hål som finns

just framför fjäderfästet. Finns inte det, är det ingen äkta GT.

Mvh.

P-O

Hej

Bilen på bilden är ingen GT.... har en 289 2V.Så kanske då tveksamt om guldstripen är original

Kan man från chassinummerplåten på insidan förardörren "avslöja" om en bil är en GT ?

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...