Jump to content

Recommended Posts

Ni som följde mina trådar ”Headersproblem…”, som jag startade i ren frustration, såg att de urartade. Det var delvis mitt fel och jag beklagar det. Tack till Daniel som var klok nog att stänga tråden här.

Jag har nu bett Admin att deleta.

Det hela startade ju egentligen med en teknisk fråga som jag behövde få svar på och nu vill jag tacka för era synpunkter och idéer. Jag testade Daniels tips om att lossa på motorfästena och trycka motorn bort från rattstången. Det gick att få en glipa på ca 5 mm till headersröret som låg emot och nu är det bara skavmärken kvar där stången och headersröret nötte emot varann och det kan man ju leva med. Jag är mycket lättad över att detta på ett så pass enkelt sätt löste "headersproblemet" och att jag slapp svetsning o dyl. :)

"Skrammelproblemet" löstes delvis; missljudet försvann från framvagnen men det är något annat, troligtvis ej headersrelaterat, "lättare" rassel kvar underifrån så jag får väl forska vidare om vad det kan vara. Kanske är det nåt med nya fjädringen eller nån liten plåtdel el dyl som vibrerar/slår emot någonstans (vilda gissningar bara); det är bara när jag åker på dåliga vägar i låga hastigheter som man hör det. Hur som så löser det sig nog nån gång.

Om någon vill posta ett svar här så ber jag er att inte ta upp något av grållet från den gamla tråden, utan istället låta denna handla om det rent tekniska perspektivet, tack. =)

När jag satte dit nya kattar och x-pipa så höll jag på att bli vansinning på ett "lättare" skrammel som visade sig komma från de tunna värmeisoleringsplåtarna som sitter i närheten av kattarna och även under bilen. Jobbigt att justera, provköra, justera, provköra osv när man måste under bilen och justera varje gång. Till slut sprutade jag rostskyddsklet på dom för att få dom lite tyngre och inte så "skakiga" så det löste sig till slut. Kanske kan vara dom som skramlar för dig ockå !

Ni som följde mina trådar ”Headersproblem…”, som jag startade i ren frustration, såg att de urartade. Det var delvis mitt fel och jag beklagar det. Tack till Daniel som var klok nog att stänga tråden här.

Jag har nu bett Admin att deleta.

Det hela startade ju egentligen med en teknisk fråga som jag behövde få svar på och nu vill jag tacka för era synpunkter och idéer. Jag testade Daniels tips om att lossa på motorfästena och trycka motorn bort från rattstången. Det gick att få en glipa på ca 5 mm till headersröret som låg emot och nu är det bara skavmärken kvar där stången och headersröret nötte emot varann och det kan man ju leva med. Jag är mycket lättad över att detta på ett så pass enkelt sätt löste "headersproblemet" och att jag slapp svetsning o dyl. :)

"Skrammelproblemet" löstes delvis; missljudet försvann från framvagnen men det är något annat, troligtvis ej headersrelaterat, "lättare" rassel kvar underifrån så jag får väl forska vidare om vad det kan vara. Kanske är det nåt med nya fjädringen eller nån liten plåtdel el dyl som vibrerar/slår emot någonstans (vilda gissningar bara); det är bara när jag åker på dåliga vägar i låga hastigheter som man hör det. Hur som så löser det sig nog nån gång.

Om någon vill posta ett svar här så ber jag er att inte ta upp något av grållet från den gamla tråden, utan istället låta denna handla om det rent tekniska perspektivet, tack. =)

När jag satte dit nya kattar och x-pipa så höll jag på att bli vansinning på ett "lättare" skrammel som visade sig komma från de tunna värmeisoleringsplåtarna som sitter i närheten av kattarna och även under bilen. Jobbigt att justera, provköra, justera, provköra osv när man måste under bilen och justera varje gång. Till slut sprutade jag rostskyddsklet på dom för att få dom lite tyngre och inte så "skakiga" så det löste sig till slut. Kanske kan vara dom som skramlar för dig ockå !

Tack för ditt tips AJ, det låter som en trolig orsak. Det låter sådar tunnplåtsskramligt och med tanke på att racekattarna är betydligt mindre än originalburkarna så kan jag tänka mig att det lämnar en del rörelseutrymme för isoleringsplåtarna.

Hur mycket kladd satte du på dem? Runtom kanterna eller mer/mindre?

Kan också vara själva katalysatorelementet som släppt inuti burken, har hänt på många vanliga bilar, men du kanske har bytt kattar?

Ja, det sitter ett nytt kort mid x-rör på nu iom bytet till long tube headerserna och de har mycket mindre kattar (skrev precis om det till AJ så se det svaret). Hoppas verkligen inte att det är något fel på de nya bara... :/

Det är milimeter precision därunder när man har longtubes så det är säkert någon del utav avgasstystemet som rör sig lite.

Bara att testa sig fram. Lägg dig under bilen och ryck o slit i systemet. Någonstans tar det säkert i.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...