Macke June 23, 2013 Report June 23, 2013 Hej alla mustangvänner!Har funderat mer och mer på att köpa ett 408" strokerkit till min motor, har kikat på lite olika kit men fastnade för det här:http://m.summitracing.com/parts/sca-1-94270beSkulle gärna ta del av andras erfarenheter men min tanke är helt sonika att borra blocket, skruva ihop med mina befintliga delar snurra runt motorn några varv och kolla ev problem med frigång och sen köra?!Har portade nyrenoverade 2v OC toppar så bör hamna kring 10:1 i komp om jag inte räknat bort mig, kammen håller 290/300, 0,536 lyft 112 lobe, 2-6000rpm. Performer insug och edelbrock 800 på insugssidan, bör väl bli en rätt trevlig motor, stark med bra drag upp mot 5500rpm, vill inte ha nått varvmonster då jag åker 3:55 i bakaxeln redan.Men tar gärna in lite synpunkter och åsikter, som vanligt vill man ju ha"most bank for the buck", så något extremt superbygge med special delar är bara att glömma. Citera
Macke June 30, 2013 Author Report June 30, 2013 Tja då tror jag man lägger av en beställning i kväll, har kikat runt och renovera lönar sig nästan inte, för bara några tusen extra får man nya grejor och 57" mer i motorn!Ska bli riktigt skoj att få drivlinan klar, har ju funderat i flera år nu på att stroka! Citera
Macke July 2, 2013 Author Report July 2, 2013 Då var det beställt 408" till motorn, har även mailat comps och lunati för att få lite rekommendationer samt kolla av om min nuvarande kam är ok att använda. Sitter även och klurar på om det skulle ha slipats och matchats lite i insuget då det känns som att det kommer att hålla tillbaka motorn lite, vet att folk säger att man inte ska matcha performer på Cleveland men det gäller nog främst en 4v, inte en 2v. Skulle få insuget att ge effekt 500 till. En en tums öppen spacer sägs ju ska funka bra oxå MEN då får jag inte igen huven så funderar på att slipa dividern i insuget en halv tum ner, liknade rpm insuget, någon som prövat? Citera
Macke July 8, 2013 Author Report July 8, 2013 Eftersöker "timing pointer", dvs plåten på motor för att ställa tändning!!!I övrigt gick jag ut i garaget i går för att tömma kylaren, några timmar senare var det rensat runt motorn och jag stod och inspekterade kamaxeln, den såg bra ut, därimot var kamdrivningen slak på 400mil?!, tur att ny dubbel roller ligger i en låda på väg mot mig, kamlagerna var oxå dåliga, verkar som att knackljudet är ett vevstakslager trots allt, känns skönt att kunna återanvända kammen iaf!Nu är det väl bara att vänta, 8 veckor till grejorna dimper ner, så läge att lyfta blocket och lämna iväg på borrning om en 4-5v...Kliar i fingrarna! Citera
JockeH July 8, 2013 Report July 8, 2013 Hej,jag har en tändmarkerare du kan få. Det är inte orginalplåten som sitter med två bult utan endast med den nedre (troligtvis hemmagjord). Har matchat den mot min markör och dämparen och den stämmer bra. Se bilden nedan.Hör av dig om du vill ha så kan jag skicka upp den, kanske är bättre än inget? Citera
Macke July 15, 2013 Author Report July 15, 2013 Skickade ett pm ang tändmarkören.Fick tag i DD2000 och och har suttit och lekt med olika kamaxlar, hade tänkt åka min gamla kam men verkar ha hänt en del på den fronten domsenaste 8 åren...En ny kam (comp xe274)ger samma toppeffekt som min nuvarande men vid -500 rpm samt 30hk och 50-60nm mer vid 3000rpm... Vridmoment/effektkurvan ligger bra mycket högre med en modern kam. Ända fördelen med min nuvarande är väl det mkt jämna registret 55-6500 med peak på 6000, men där är man ju inte ofta direkt... Citera
Macke July 19, 2013 Author Report July 19, 2013 Har suttit och lekt en hel del med dd2000 och tyvärr verkar edelbrock insuget vara en riktig flaskhals!Byte till ett single plain ger enligt programmet +40 hk vid 6000rpm med min nuvarande kam, förlorar lite vrid vid 2500, kommer dock ändå ha 50-60nm mer där nere med stroking/kompa ökning så måste nog beställa ett nytt. Finns inte mkt att välja på, blir nog ett weiand x-eleratior då folk verkar rätt nöjda med dom, priset är rätt och det verkar rymmas under huven! Citera
Macke July 21, 2013 Author Report July 21, 2013 Insug beställt, varit och svetsat lite headers i dag då ett av rören råkade bli lite väl platt efter några kollisioner med en stor slägga när jag "passade" in dom första gången... Har som mått lite illa över det men nu är det så bra det blir med dom iaf, passade även på att se över mekaniska förställning i fördelaren, hade 26 grader vilket är väl häftigt nu när kompan ökas, lite mätning,en svetsloppa och lite slipning senare så ska det ligga på 19-20 ungefär, siktar väl på ca 14-16 förtändning så då bör man ju vara hyfsat på banan iaf?! Verkar vara kring 34 som gäller med gjutjärns locken.Fan att allt är i semesterläge, vill ju få blocket borrat nu så det bara är att börja bygga ihop när grejorna kommer.... Citera
Macke August 8, 2013 Author Report August 8, 2013 Äntligen börjar delarna dyka upp!Weiand insuget kom gör en vecka sedan och det såg bra ut, hade tänkt portmatcha men det det skiljde ynka 1mm mellan topp och insug, dvs 0,5 mm per sida så vågar inte röra det då man defenitivt föredrar lite mindre hål i insug än topp!Strokerkit och övriga delar har tagit sig över pölen och ska förhoppningsvis ha hittar men till mitt garage i slutet av nästa vecka, direkt jag har en kolv att skicka med så lämnas blocket in på borrning och kamlager byte, ev oxå stakar om det visar sig vara pressade kolvbultar, man vet ju aldrig... Förhoppningen är väl att få ihop den inom en månad, är dock tidsoptimist men i mitten av oktober ställs den undan för vinterförvaring och då SKA den gå!!!Vägrar bogsera bort den... Citera
Anders Lindström August 8, 2013 Report August 8, 2013 Äntligen börjar delarna dyka upp!Weiand insuget kom gör en vecka sedan och det såg bra ut, hade tänkt portmatcha men det det skiljde ynka 1mm mellan topp och insug, dvs 0,5 mm per sida så vågar inte röra det då man defenitivt föredrar lite mindre hål i insug än topp!Strokerkit och övriga delar har tagit sig över pölen och ska förhoppningsvis ha hittar men till mitt garage i slutet av nästa vecka, direkt jag har en kolv att skicka med så lämnas blocket in på borrning och kamlager byte, ev oxå stakar om det visar sig vara pressade kolvbultar, man vet ju aldrig... Förhoppningen är väl att få ihop den inom en månad, är dock tidsoptimist men i mitten av oktober ställs den undan för vinterförvaring och då SKA den gå!!!Vägrar bogsera bort den...Härligt när delarna börjar komma . Ska bli kul att följa ditt spännande motorprojekt! Citera
Tbird August 9, 2013 Report August 9, 2013 Alltid skoj när delarna börjar trilla in.Nu när du ska försöka få ut så mycket hästar som möjligt.Borra/hona då med stressplattor.Kom också ihåg att bra balansering gör också sitt till. Citera
Macke August 12, 2013 Author Report August 12, 2013 Stressborra, ger det stora fördelar?Han hade inga stressplattor han jag pratat med (den ända inom rimligt avstånd som har tid inom dom närmsta veckorna....).Köpte ett komplett kit med dämpare/flexplatta, kolvar, stakar och vev + lager som ska vara balanserat och klart att montera in, lite skeptisk men bör ju vara hyfsat bra iaf, annars är man ju lurad...En fundering är dock, kommer flexplattan vara uppmärkt eller hur ska man veta hur den ska sitta?! Citera
Anders Lindström August 12, 2013 Report August 12, 2013 ...En fundering är dock, kommer flexplattan vara uppmärkt eller hur ska man veta hur den ska sitta?!Hålbilden är förskjuten så det finns bara ett sätt att få ihop den (utan att borra ut hålen... ) Detta för att orginalmotorerna var externt balancerade från fabriken så det gällde att balanceringsvikten i flexplattan hamnade rätt. Citera
Tbird August 14, 2013 Report August 14, 2013 Allt beror hur mycket effekt du tänker ta ut.När man börjar välja bättre/dyrare prylar för vesäntligt mer effekt än original.Då bör även maskin arbeterna göras bättre.Borra/hona med stressplattor. Man ska använda den typ av topplocksbult som ska användas när den sedan sätts ihop.Resultatet blir ett runt cylinderlopp när topparna är på plats och åtdragna. Balansering.Tyvärr är inte amerikansk balansering så mycket att hurra för.De flesta svenska motor renoveringfirmorna har mycket snävare toleranser än de amerikanska (i de flesta fall 10ggr bättre toleranser).Bara en vägning av kolvar och vevstakar brukar skvallra rätt bra ang. den gjorda balanseringen.Är viktskillnaden mer än 1 gram för kolvar mellan lättaste och tyngsta, detsamma för vevstakar.Då vet du att en balansering gör nytta. Citera
Macke August 14, 2013 Author Report August 14, 2013 Idag kom posten förbi med en lastbil och dumpade av en halvpall grejor, 60kg delar varav strokerkittet väger 45... Några kilon som snurrar mao!Tog direkt en sväng in till stan och lämnade en kolv, kamlager samt blocket, blir borrat med stressplatta och lageröverfall på plats så nu ska det bli bra och riktigt gjort?!Jo, har oxå hört rykten om tveksamma balanseringar, blir självklart att väga stakar och kolvar för att dubbelkolla! Är ju ingen race motor men vill ha den så bra det går utan att prislappen får skena hejdlöst... Budgeten är självklart redan spräckt av nån konstig anledning så nu blir det helt enkelt att bygga ihop den, vrida på nyckeln och hoppas att valet av komponenter ger ett bra slutresultat!Har väl gränsfall till snäll kam kanske för 408" men det är ju en gatbil så är ju skoj med lite effekt i det lägre registret oxå, slutrecep:408" scat strokerkit med smidda kolvarWeiand xceleratior insugLunati hydraul 290/300 lyft 0,536in 0,562ut 224/234@0,5Portade 2v OC toppar~10,5:1 kompRullvipporEdelbrock 800cfm~3000rpm turbin + shiftkit C68" med 3,55 och diffKänns som en bra combo av delar som ska ge en rolig bil med ett brett effekregister, eller det är förhoppningen iaf... Citera
Anders Lindström August 14, 2013 Report August 14, 2013 Jag är säker på att din combo kommer att bli riktigt, riktigt bra ! Återigen, ska bli jättekul att följa ditt fina motorbygge ! Citera
Tbird August 15, 2013 Report August 15, 2013 Balansering är nog den del som ger mest.Inte i hästar, men en motor som snurrar fint på tomgång och sedan funkar fint i hela varv registret.Dessutom med väldigt liten förslitning av lager och andra delar.Det ger mycket i det långa loppet, man vet vad man har.Jämför det med däck.Alla balanserar hjulen på bilen, är de inte perfekt så åker man och klagar hos däckfirman som gjorde balanseringen.Vi alla vet att däck och hjullager förstörs fort när de inte är balanserade och känns tråkigt att köra.Vi alla spräcker budgeten.Jag gör det oftast innan jag gjort den första beställningen av delar.Numera gör jag ingen budget, det är bara att inse att det kommer att kosta en massa.Man lever bara en gång...... Citera
Tbird August 15, 2013 Report August 15, 2013 Läste lite nogrannare ang. din motor kombination.Med den kammen och toppar så kommer den att ha ett brett varvtals register, när den är strokad till 408.Det kommer bli en motor med ryt från botten. Citera
Macke August 15, 2013 Author Report August 15, 2013 Ja, jag hoppas det blir bra!Vill ha bra knuff i grejorna direkt, var nästan lite klen på lägre varv med den kammen och 351". Tror det kommer passa 3,55:1 och min 28-3000 turbin bra. Vill ha den kvick mellan rödljusen och lite mindre snäll mot bakdäcken... Citera
Macke August 19, 2013 Author Report August 19, 2013 I dag = dålig dag... Mitt block var sprucket vid en vattenkanal, ligger nu i en container och väntar på att bli nått annat, någon som vet av nått lämpligt? Citera
Anders Lindström August 19, 2013 Report August 19, 2013 (redigerad) I dag = dålig dag... Mitt block var sprucket vid en vattenkanal, ligger nu i en container och väntar på att bli nått annat, någon som vet av nått lämpligt?EDIT MED BILDERTråkigt att blocket var sprucket . Har du ett till eller behöver du ett? Jag har 2 st (som ska vara 4v block) och jag behöver bara ha ett kvar om någon vill återställa min Mach 1a till original i framtiden... Hör av dig om du är intresserad Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird August 20, 2013 Report August 20, 2013 Tråkigt att det var sprucket, men bra att fick reda på det innan maskin arbeterna var gjorda. Citera
Macke August 20, 2013 Author Report August 20, 2013 I dag känns det bättre, ska åka och kika på ett fyrbultat block från 71 som finns i grann byn, trodde inte han ville sälja men bjöd tätt bra för det då nappade han, visar det sig vara dålig så nappar jag på erbjudandet jag fick av Anders!Nu kan man lugnt säga att budgeten överskridits rejält men har man gett sig i leken in... Killen på Motorslip var dock sjukt bussig mot mig, han tog inget betalt trots att han redan borrat ena sidan och rengjort blocket, mkt bussigt av honom!Så med riktigt tur, handla block i dag, lämna in i morgon och kanske, kanske det är klart innan helgen... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.