Jump to content

Olja (nu igen...)


Stefan Åberg

Recommended Posts

http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040884&contentId=7074499

Tydligen så har vissa börjat rekommendera högre viskositet 5w30 ist för 5w20.

Men om man tittar på vilka specs och certs som bla denna olja uppfyller så borde det väl kunna gå att använda utan nåra som helst problem va? :)

[h=2]Passar Castrol Magnatec 5W-30 A1 till min bil?[/h] Certifieringar och specifikationer:

  • API SM/CF
  • ILSAC GF-4
  • ACEA A1/B1 eller A5/B5
  • Uppfyller Fords WSS-M2C-913-C, WSS-M2C-913-B och WSS-M2C-913-A

*data baserade på 5W-kvalitet jämfört med 15W-40 i branschtest OBS! 5W-30-olja är endast lämplig för bilar som är specificerade för användning av bränsleeffektiva ACEA A1/B1-produkter. Kontrollera oljans lämplighet genom att läsa fordonets handbok.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder precis den oljan i min Gt 06 sedan i våras, funkar fint. Innan jag slog i den så inhämtade jag noga uppgifter på dom bägge forumen och bildade mig den uppfattningen att 5W-30 är lämplig till våra bilar. köpte förövrigt oljan på oljemagasinet.se, bra priser och snabb leverans,

Link to comment
Share on other sites

Nyfiken, varför inte använda den olja Ford rekomenderar?

Bara det att vissa rekommenderar annat, Ford Sweden tex... så att jag vill mest veta om det är OK att byta viskositetsmärke så länge som själva specarna och certen är uppfyllda

Link to comment
Share on other sites

Ford Sverige kan inte få tag på rätt olja annat än t.ex. via Grufman eller egenimport vilket är för krångligt och dyrt. DET är anledningen till att dom rekommenderar annan olja. Inget annat!

Link to comment
Share on other sites

Jag säger som vissa på amerikanska Ford forum, vv. läs på olje påfyllningslocket....

Använd viskositeten som står på locket, 5W-20W är viskositen på oljan, punkt slut.

Det är den man ska använda, punkt slut.

Nu är det som så att 5W-20W är svår att få tag på i Sverige (finns vad jag vet endast hos Grufmans, inte hos Ford Sverige heller).

Ingen dyr olja så varför fösöka vara smartare än bilfabrikanten (Ford USA) som ofatst vet bäst.

En anledning för att Ford gick från 5W-30W till 5W-20W var för att få mindre friktion (mindre bensin förbrukning). För att kunna göra detta minskade man lagerspel på ram och vev lager.

Vill ni inte ha tillräcklig oljefilm på lagren????

Tydligen vet många av er vad som är bättre än vad Ford specar, kör med det och kom inte sen och klaga när det inte funkar...

Link to comment
Share on other sites

Jag grottade i detta med olja till Mustangen för ett år sen och kom

fram till att viskositeten som Ford valt bör följas. Kör numera med

Castrol Magnatec Proffesional 5W20 Helsyntet som jag köper av

den lokala Ford/Volvohandlaren. Oljan är dyr som skam men jag byter

bara en gång om året....

Mvh/ Ronis

post-5810-144839328801_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag grottade i detta med olja till Mustangen för ett år sen och kom

fram till att viskositeten som Ford valt bör följas. Kör numera med

Castrol Magnatec Proffesional 5W20 Helsyntet som jag köper av

den lokala Ford/Volvohandlaren. Oljan är dyr som skam men jag byter

bara en gång om året....

Mvh/ Ronis

Hur mycket vill fordhandlaren ha? Oljemagasinet.se tar 97 kr/litern för samma olja, det är inte dyrt

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket vill fordhandlaren ha? Oljemagasinet.se tar 97 kr/litern för samma olja, det är inte dyrt

Sist jag handlade ville dom ha en dryg 200:ing för en liter.

För ett år sen fanns inte oljan på Oljemsgasinet. 97kr är billigt! Köp!

Mvh/Ronis

Link to comment
Share on other sites

Oljan ford rekomderar är för ett annat klimat och är emissons anpassat för att klara utsläpps kraven i californinen. Så tänk själv

Vilket annat klimat? USA har ju dom flesta klimaten...

Link to comment
Share on other sites

Vilket annat klimat? USA har ju dom flesta klimaten...

Hähä :)

Nåja...nu har jag lugnat ner mig och tjackat Castrol Magnatec Professional E 5w-20 för 97kr/l.

http://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=420&manufacturer_id=13

Men Mekonomen har följande olja:

http://mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/motorolja/motorolja-ps1605a71828sv

kanske var den som Ronis tänkte på?

Link to comment
Share on other sites

Ford Sverige kan inte få tag på rätt olja annat än t.ex. via Grufman eller egenimport vilket är för krångligt och dyrt. DET är anledningen till att dom rekommenderar annan olja. Inget annat!

Hedbergs i malmö (Ford handlare) har motorcraft SAE 5W-20 i lager jag köpte 12 flaskor av dem förra året och de köper nog inte av gruffe utan tar nog via andra kanaler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej !Castrol har en hel syntet 5-20 som meconomen har börjat sälja. Själv kör jag med royal purple 5-20w helsyntet och royal purple synkromax i den manuela 6 växlade lådan.känns som en helt ny bil nu speciellt lådan som var lite trög innan och väsnades i 1 till 4.

Link to comment
Share on other sites

Vad tar Meconomen för Castrol syntet olan 5W-20?

Vad jag hört men ej testat ännu ska GM synchromax och Royal purple synchromax ska vara de bästa oljorna för Fords mauella lådor (åtminstone de de nyare typerna som ska ha någon typ av automatlåde olje).

Har du köpt Royal purple synchromax i sverige? I så fall var och pris.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen ! Den var så klar svin dyr tror den gick på 230 kr.Efter mycket letande på nätet har jag till sist hittat royal purple här i sverige

har hittat en sida .http://www.royalpurplesverige.se/ Hämtade oljan idag och bytte i motor och växellåda mycket kladd blev det men det var det värt WOW vilken skillnad påde på motor och speciellt på lådan .Jag tror jag betalade 160 för motoroljan och samma för växellådsoljan.Finns kanske billigare jag såg på sidan om någon som rek oljemagasinet här verkar ju vara väldigt bra priser där .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...