sniffer July 15, 2004 Report July 15, 2004 Tog och komptestade min motor häromdan och fick dessa värden.cyl. 1: 10.5cyl. 2: 11.6cyl. 3: 10.2cyl. 4: 10.5cyl. 5: 9.4cyl. 6: 11.4cyl. 7: 11.2cyl. 8: 9.5Nästan alla värden ligger över 9.5 som är orginal vad jag vet. Men hur kan det komma sig att det är så olika värden? Bra eller låliga värden? Anledning till varför dom är så olika? Citera
Pernolf cmc 558 July 17, 2004 Report July 17, 2004 när du skriver att 9,5 är orginal så misstänker jag att du missuppfattat en sak, kompressionsförhållande och kompression som man mäter med tryckmätare är olika saker...Kompressionsförhållandet är hur stor del i cylindern som ligger i förbärnningsrummet kontra cylindervolymen...den anges i 9,5:1...(ungefär som när du blandar saft... )medans värdet du tagit fram anges i bar...Varför det skiljer 2 bar mellan cylindrarna kan bero på olika sotlagringar, att motorn var varmare när du fick dom högre värdena, eller att cylindrarna är olika täta.... Citera
Recommended Posts