Thomas Ladö Posted July 26, 2013 Report Share Posted July 26, 2013 Hej!Det är en ovanligt varm sommar och förra veckan bluddrade och stannade min Mustang 1971 och var omöjlig att få igång trots att jag försökte med ny tändspole. Jag fick igång den senare på kvällen efter att jag bytt kondensator, men dagen därpå uppstod problemet igen. Detta hände när motorn nått arbetstemperatur och jag tror att det är förkopplingsmotståndet som ställer till det eftersom jag misstänker att jag redan har en motståndskabel. Jag har Mallory-fördelare med brytare, MSD Blaster 2 och enligt instruktionerna ska jag ha ett förkopplingsmotstånd, men det behövs väl inte om jag redan har en motståndskabel? Jag gissar att den kombinationen gör att bilen dör vid arbetstemperatur (den får för lite gnista). Hur mäter jag förresten så jag vet 100% att jag har en motståndskabel från tändningen? Jag gissar att någon ägare i USA har haft brytarlöst i denna bilen.Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ladö Posted July 26, 2013 Author Report Share Posted July 26, 2013 Jag har räknat och kommit fram till att fördelaren behöver 3 ohm (motståndskabel 1.5, tändspole 0.7 och förkopplingsmotstånd 0.8= 3 ohm) vilket talar för att jag har rätt saker, men denna extrema sommarvärme ökar väl motståndet markant? Det finns ju alltid en chans att jag satte i en dålig kondensator vilket orsakade problemet.Jag funderar på att byta till spole som har större motstånd och skippa förkopplingsmotståndet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird Posted July 27, 2013 Report Share Posted July 27, 2013 Det jag skulle göra om jag byter till en eftermarknads tändspole.Dra ny kabel till tänspole/nytt förkopplingsmotstånd.Kom dock ihåg att koppla in den nya kabeln så det inte är spänning på den när tändningen är avslagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ladö Posted July 27, 2013 Author Report Share Posted July 27, 2013 Du menar att jag ersätta den gamla motståndssladden med vanlig sladd? Det jag vill få klarhet i är om jag kan välja olika vägar för att nå 3 ohm. Alt. 1: skippa förkopplingsmotståndet och istället köpa en tändspole med internt motstånd på 1.4 istället för 0.7. Effekten är den samma tillsammans med motståndskabeln, dvs. totalt 3 ohm. Dessutom vet jag mer vad jag får eftersom förkopplingsmotståndet ökar från 0.7 till 1.5 när det blir varmt vilket jag tror gör att bilar kan stanna när det är extrem sommarhetta.Alt. 2 köra på tändspole, motståndskabel och förkopplingsmotstånd som tillsammans levererar 3 ohm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.